Häst som äter sitt eget bajs..?

HendrewenPrince

Trådstartare
Har en kompis vars häst ärter sitt eget bajs, har för mig att det är pga brister i fodret men minns inte exakt. Någon som vet mer om detta?

Sv: Häst som äter sitt eget bajs..?

Jag tror att det ofta beror på att hästen får för lite grovfoder. Kan också bero på obalans i tarmen och säkert massa andra saker.

Kan vara saltbrist enl forskning, prova ge 0.5 dl salt i maten dagligen och se om den slutar äta bajs. Måste ha fri tillgång till vatten naturligtvis.

Kan vara saltbrist enl forskning, prova ge 0.5 dl salt i maten dagligen och se om den slutar äta bajs. Måste ha fri tillgång till vatten naturligtvis.

En halv dl salt? Låter ju sjukt mkt. Vad jag har hört ska man ge max 2 msk. Man ska vara försiktig med att ge hästen för mkt salt.

Min ena häst åt bajs, berode inte på saltbrist, för jag har aldrig varit med om en häst som älskade sin saltsten så mkt.

Salt är inte farligt i den mängden jag talar om, framförallt inte om hästen rids eller arbetas, äter dom FÖR mkt salt, då kan dom också bli dåliga i magen, diarre, väldigt vanligt att föl får det när dom äter för mkt av saltstenen.
Det finns forskning gjorda på detta, kolla det. där stod det just om det TS frågar om och jag hänvisar till mitt tidigare inlägg som svar.

Det kan säkert vara brister i fodret, men vet inte exakt vad det skulle vara. Kanske äter denna hästen lite hö/ensilage? Min häst åt bajs när jag precis fått hem honom till mig. Jag fick rådet att ge mer mineraler, men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att jag ökade på högivan! Han åt 7-7,5 kg före, vilket var "godkänd giva" för hans storlek! Efter att jag ökade på hömängden med 2 kg slutade han direkt att äta skiten! Det här var 5 år sedan, och efter det har han alltid ätit mellan 10-15 kg beroende på värdena i höt, och han har aldrig ätit en bajskotte till vad jag sett!

alla hästar i mitt stall har fri tillgång på hö ute, ändå är det två st som gnager på gammalt bajs i hagen ibland. Kanske ska prova ge lite salt till dem...för ja har nämligen också undrat vad de beror på. de får dock mineraler och har saltsten i boxen...

Hästar kan också äta bajs när magen är i olag. Men då brukar de enligt min erfarenhet bara äta färskt bajs (hua, ser så osmakligt ut...) och bara under en kort period, någon eller några dagar tills magen är i balans igen. Jag har upplevt detta ett antal gånger och senast nu i dag med en unghingst som har lite knas på magen just nu. Han åt sin mammas bajs, precis som fölen ofta gör när de är små och ska börja få till en bra bakteriebalans i magen.

Jag ska visserligen tillägga att jag brukar hjälpa till och försöka fixa till magen när den är i olag så det kan vara därför jag bara har sett dem äta någon eller några dagar.

var med om en islänning som hade brist på något vitamin i kroppen (kommer inte ihåg vad det var). den var riktigt dålig, magrade av och blev hängig. då tog de lite av den andra ponnyns bajs och stoppade i isisens vatten. isisen blev helt bra och frisk igen:o det tycker jag är konstigt men tydligen bra:smirk:

Det kan inte handlat om en brist av vitamin i varje fall.

Ïbland kan lösningen vara lite närmare än vad man tror...det kan vara så att det finns osmält kraftfoder i bajset. Är ju hur vanligt som helst att hästar då pillar i sig..och ägaren tror då hästen äter bajs.

Jag frågade faktiskt en foderkunnig herre om varför hästar åt sitt eget bajs. Och han sa att det kan vara brist på Vitamin K .. (Tror jag) :confused: Minns inte helt hundra .. Finns det någon Vitamin K ? :P

Gammal forskning... Se ridsport 2007, kommer inte ihåg vilket nr, eller rin SLU.

Ja det finns det, men det är inte den troliga orsaken. Läs Christina Plancks bok ang Hästens utfodring, näringsbehov etc. Den är mkt fakta kunnig och svarar på många frågor som många har ang det mest elementära i hästens fysiologi, behov samt utfodring.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 526
Senast: Edla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka