Häst som biljarderar, synpunkter tack!

maria_b

Trådstartare
Har besiktat en häst som veterinären påpekade att den biljarderade på höger fram, vilket även var uppenbart för mig.
Vad beror egentligen detta rörelsemönster på och hur stor betydelse har det egentligen, dvs hållbarhet? tävling?
Som jag förstått det så kan man få avdrag på tävling om hästen biljarderar men i hur stor utsträckning då och gäller det bara i höga klasser?

När jag provred hästen så uppmärksammade jag inte detta överhuvdtaget, kan detta rörelsemönster synas mer eller mindre beroende på om hästen rör sig fritt eller rids under ryttare?
Veterinären pratade något om att detta kan växa bort men vi pratade inte så ingående om det. Någon som vet om det stämmer att det kan växa bort eller om man kan påverka det på något sätt? Är det medfött eller kan det ha kommit senare? Hästen visades på treårstest för ett år sedan och fick då betyg 8 på traven.Innebär det att den inte hade detta då eller kan de få så höga betyg ändå?

Tacksam för så mkt svar som möjligt!

Sv: Häst som biljarderar, synpunkter tack!

jag har haft häst som gjort det och det påverkade inte hans tävlingsresultat. Han tävlades tom 22 års ålder.

Ok!!

Vet du vad det beror på och om det påverkar hållbarheten? Vilka klasser tävlades han? Kommenterades det i protokollen?

Min ena häst biljarderar. Nu är han ju hopphäst så det spelade ju inte så stor roll.
Han är lite inåtåad så troligen beror det på det. Hade en hovslagare som ute som sa att det gick att sko bort.

Det ska tydligen inte påverka hästen hållbarhet (frågade veterinär när hästen hade kotledsinflammation)

vi tävlade LA....

nej det kommenterades aldrig. Han rörde sig väldigt bra trots det.

Hållbarheten beror på vad som orsakar biljarderingen. Troligtvis är den felställd i benen, men var?

Biljarderingen i sig är inte särskillt påfrestande. Men har du exempelvis en häst som är x-ad (som min häst är) vid knäna så är det ingen hopphäst för satsande

Hur gammal är den? Det är nämligen relativt vanligt att det "växer bort" på unghästar. Ju äldre den är desto större risk att det kvarblir (som regel).

En häst biljarderar för att den är inåttåad.

En häst blir med ålder och mer muskler mer inåttåad. (fram, tvärtom bak)

Man har ganska nyligen sett att inåttåade hästar (fram) utsätts för större belastningar i kotlederna.

Därför har detta med inåttåade och därmed biljarderande hästar fått större uppmärksamhet och ses som mer negativt än tidigare, särskilt på premiering.

Vill du veta mycket - ta kontakt med Micke Berg Hovlsagarföreningen (googla) Jag har varit på ett föredrag med honom då han talade om just det där. Hna vet mer.

Sedan så är detta med inåttåad bara en av många olika faktorer, och nu är just det i ropet, men jag skulle satsa på en bra hovlsagare.

MEN minns också - att den exteriört perfekta hästen finns inte.

och det mesta handlar om HUR den rids

Min Nordis biljarderar av bara fn ( det är bra för en skogshäst att vara inåttåad = bättre fäste) Men det syns mindre när han går i en bättre form.

Senast ändrad av en moderator:

Fortsätter

Själva benställningen kan bara rättas till de första veckorna. Därför skall man ha en BRA hovis omedelbums till föl.

Där har det också gjorts försök, där de lyckats bra att rätta till grava fel.

Min unghäst är också lite x- bent - tycker mitt argusöga, men hon fick 8 på benen på premiering.

Jag pratade med (Lockwall? ) då jag var orolig och han sa att det berodde på hur det påverkade hästens rörelsemönster hur de bedömde det.

Man ser ingen rörelse störning under rörelse på min.
Den är lite x- bent som jag tycker, och utåttåad ( Då borde den ha en rörelsestörning som kallas nystning, men det har hon inte)

Jag tror inte din skulle få 8 på traven om den biljarderade mycket...

Hade en "projekthäst" en gång som biljaderade en del.
Hörde då från en del håll att det inte var jätte populärt hos en del dressyrdomare så när hon skulle säljas rekomenderade vi henne mer till hoppning än dressyr. Vet jag pratade med sa att förmodligen behöver det inte ha ngn betydelse för hållbarhet men man kan aldrig vara helt hundra. Sen tror jag att det viktigaste för hovslagaren är att inte förvära det hela jag tror inte det är jätte bra på en fullvuxen häst att börja mecka för mkt med hovställning.

Konstigt nog anmärktes inte detta vid besiktning då hon var ganska spänd när vi sprang med henne så syntes det inte så mkt.

Det är ju alltid en chansning att köpa häst vare sig dom har perfekta ben eller inte.

Lycka till hur du än gör!

Jag kollade bara över benställningen "överlag" när jag tittade på hästen första gången, och såg då inget som var speciellt utmärkande. Som jag förstått det på alla här så kommer biljarderingen av att hästen är inåttåad, så då borde denna vara det också. Tror dock inte att han är kraftigt inåttåad för då hade jag lagt märke till det. Veterinären på besiktningen kommenterade inte heller något utmärkande negativt om benställningen. På treårstestet förra året så fick han betyg 7 på extremiteter, vilket alltså är varken bra eller dåligt utan "normalpoäng".

Hur gammal är den? Det är nämligen relativt vanligt att det "växer bort" på unghästar. Ju äldre den är desto större risk att det kvarblir (som regel).

Hästen är fyra år och grundriden i alla gångarter, inte mer än så! Vilken ålder räknas som tillräckligt ungt för att det lättare ska växa bort i detta samanhang?

Tack för utförligt svar!

Nej jag funderade också på det där med att han fick 8 på traven och då borde det ju inte anses vara ett stort problem? Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet av just hästar som biljarderar och kan därför inte yttra mig om i hur stor grad han gör det. Men jag kan säga att näär jag provred honom så lade jag inte märke till det överhuvudtaget, utan det var på kliniken när han sprang vid böjprovet.

knapplån,

Jag har precis köpt en häst som briljarderar fram. Svårt att komma ifrån på spanska hästar.

Den är mycket riktigt något inåttåad men orsaken ligger även in att briljarderande hästar har längre "cannon bone" (vet inte vad det heter på svenska men det är smalbenet.) Den spanska aveln har i forna tider avlat på hästar med längre cannon bone för att de tyckte att briljardering var tjusigt.

Vi äger en häst som biljarderar måttlig hf. Denna häst har aldrig varit skadad, är dressyrtävlad och har inte fått några kommentarer kring detta. Hästen har aldrig varit skadad och är idag över 20 år gammal. Rids aktivt som tidigare utan några problem

Om biljarderingen är mer än måttlig är det möjligt att den kan ställa till trassel, det är inget jag har erfarenhet av
Viktigast för hållbarheten är antagligen bra och regebunden, vettig träning och god omvårdnad oavsett om hästen biljarderar eller ej

Har också märkt att biljardering verkar mer vanligt på spanska hästar och på hästar med ett rörelsemönster som innefattar mer "höga" knän, tex. frieser odyl och även i visst mått kallblodsraser som nsv och kallblodstravare
Hästar av halvblodstyp som generellt sett rör sig mer framåt med påskjut utan så höga knät och med mer "häng" biljarderar vad jag har märkt av betydligt mindre.

Har inga vetenskapliga belägg för mina åsikter dock ;)

Förr i tiden sa man att hästar som biljarderade brukade ha mycket luftig och fin trav.

Mitt gamla sto biljarderade och det hade hon ärv efter sin far.
Jag tror att det var ganska vanligt bland Brabanthästar.

Hon var inte innåttåad, men fick på äldre dagar en allvarlig senskada på just det benet. Svårt att avgöra ifall det skulle ha med biljarderandet att göra. Hon blev förövrigt 29 år, tävlades i MSv hoppning, lätt fälttävlan och dressyr.

Det finns ju en del godkända hingstar som biljarderar. Just nu minns jag ingen på rak arm.

Enligt uppfödaren så föddes inte min häst sådan utan blev med tiden :crazy:

Vad beror egentligen detta rörelsemönster på och hur stor betydelse har det egentligen, dvs hållbarhet? tävling?
Som jag förstått det så kan man få avdrag på tävling om hästen biljarderar men i hur stor utsträckning då och gäller det bara i höga klasser?

Hade en hingst i stallet jag jobbade som biljarderade väldigt mycket på ena fram.

Biljarderingen hos honom berodde på att han vid båtresan från USA till Tyskland bröt benet.

Förmodligen läkte det aldrig ihop rakt.

Man märkte ingenting av biljarderingen när man red honom.

vad gör en häst när den biljarderar? har läst ovan att det kommer från att den är inåttåad, men hur rör den sig? Nån som kan förklara? :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 085
Senast: Seabaz
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 195
Senast: Lyckan i Halland
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 392
Senast: Animor
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd