Häst som börjat hosta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lindgreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 299
L

lindgreen

Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt. I övrigt verkar det väldigt fräscht!
Har sedan andra dagen av hostande fyllt höet i hönät och grundligt spolat igenom allt hö. Så han står alltså på lösdrift, får genomspolat hö och uppblött "hinkfoder". Höet serveras ute i hagen på marken, hinkfodret i krubba i ligghallen, som har spån med halm över som underlag. Hästarna är väldigt sällan i ligghallen.

Hans hosta känns verkligen inte som dammhosta, men jag har aldrig ägt en hosthäst så jag är verkligen inte säker! Han tar verkligen i ordentligt när han hostar, och vissa gånger blir man orolig. Jag får intrycket av att det sitter någonting och irriterar någonstans. Han hostar 4-5 ggr i rad, ibland med flera timmars mellanrum, ibland med ngr minuters mellanrum.

Idag var vi på en kvällspromenad med honom och vovvarna i ca 35 min (Första promenaden sedan hostan började) och det var då jag märkte det som står skrivet i tidigare textdel. Tyvärr kunde vi inte vända så jag fick vackert ta mig igenom promenaden med min älskling hostandes. Fortfarande pigg och framåt dock. Men! Efter 20-25 minuter upphörde hostningarna helt! :eek: Jag fick lite intrycket av att det var bra för hans lungor att få arbeta lite. Strax efter hostningarna slutat märkte jag dock en annan sak. Han verkade väldigt varm. Upptäckte att han börjat bli lite blöt av svett på bringan. Då var ju feber min första tanke och jag undrar varför jag gav mig in på den där förbaskade promenaden :crazy:

Väl hemma visade tempen 37.4, så febern är än sålänge utesluten. Svetten kan HELT kart bero på:

*en del vinterpäls kvar
*minst 10 grader ute
*ej igångsatt
*hostningarna tar ju en del på en

Jag själv blir genomsvett och anfådd av ihållande hosta!
Jag ska ringa vet, tänkte bara be om lite tips innan dess.
Tex, är detta ngt att ringa jourhavande för, eller kan man avvakta tills efter helgen mot förmodan att det inte blir värre?
Har någon varit med om liknande innan?
Bronkit?
Förkylning?
Vad tycker ni det låter som?
Ja nu blev det en lång text men jag ville få med så mkt som möjligt.

Sv: Häst som börjat hosta

Kommer med lite motfrågor:
Snorar han? Om han gör det kan det även vara förkyln...
Tempar du varje dag?
Så länge han inte har feber är det bara bra att röra sig lite typ promenera för att få bort ev slem eller annat.... men rådfråga för säkerhets skull en vet

hörde av veterinär häromdagen att hästar kan reagera på pollen, vilket då kan ge hosta.. Men ta ut vet för säkerhetsskull, ingen här kan ändå ställa diagnos utan att ha sett hästen...

Kommer med lite motfrågor:
Snorar han? Om han gör det kan det även vara förkyln...
Tempar du varje dag?
Så länge han inte har feber är det bara bra att röra sig lite typ promenera för att få bort ev slem eller annat.... men rådfråga för säkerhets skull en vet

Njae det kommer ju lite snor och slem när han hade hostat som värst, men ändå inte så mkt :/ Nej, jag tempade första gången idag, har inte upplevt hostan som såhär illa innan. Men ska tempa minst 2 ggr om dagen ett tag framöver.
Ska ringa och rådfråga vet imorgon. Min shettis hade kolik "imorgon för ett år sedan" och då ringde jag runt massor.. Så det blir "favorit" i repris :P

hörde av veterinär häromdagen att hästar kan reagera på pollen, vilket då kan ge hosta.. Men ta ut vet för säkerhetsskull, ingen här kan ändå ställa diagnos utan att ha sett hästen...

Läste lite om pollen också, men känns väääldigt dött på pollen här :S Inte ens mina vänner med pollenallergi har reagerat än :/ Ska ringa vet imorgon :)

finns ju olika typer av pollen, alla är inte allergiska mot allt. Men som sagt, ring o prata med veterinär, alltid det bästa om man är osäker..

Dammigt hö = mögelsporer. Det hjälper inte om du vattnar det, elda upp eländet.

Jag hade inte gett av det höet till min häst.
Vi har en gammal travare som har haft hosta. Det var ungefär som du beskriver det. Jag håller med den som skrivit tidigare om att du bör slänga det. Om hästen börjat hosta efter det att du bytt till ett hö som dammar så går det nog inte att förklara hostan med ngt annat. Jag hade i alla fall inte gjort det.

Om höet dammar så är det mögelsporer i det. Bara att slänga. Hästar är
extremt känsliga för dåligt foder.

Men det måste ju betyda att det inte finns dammigt hö, antingen helt mögelfritt eller mögligt :S

Exakt huvudet på spiken. Får rysningar i kroppen varje gång jag ser annonser på fint hö dock lite dammigt därav lågt pris.
Pratade själv med en som hade annons om grönt fint hö till inte särskilt billigt pris, ställde kuggfrågan dammar det om det..... Joooo, det gör det ju lite men det gör det ju alltid när det legat i logen hela vintern det är ju bara att vattna om man har en känslig häst menade denna på, tack och adjö blev det hur kan folk vara så korkade att de tror att någon vill köpa dåligt hö.

Exakt huvudet på spiken. Får rysningar i kroppen varje gång jag ser annonser på fint hö dock lite dammigt därav lågt pris.
Pratade själv med en som hade annons om grönt fint hö till inte särskilt billigt pris, ställde kuggfrågan dammar det om det..... Joooo, det gör det ju lite men det gör det ju alltid när det legat i logen hela vintern det är ju bara att vattna om man har en känslig häst menade denna på, tack och adjö blev det hur kan folk vara så korkade att de tror att någon vill köpa dåligt hö.

Tack :bow: Alltid lika kul när man lär sig något nytt!
Öppnade den andra balen idag (Detta rör sig om 250-kilos balar) och denna var heelt annorlunda mot den andra balen. Den första balen dammade det lite om, den andra= inget. Stod och viftade och hade mig i evigheternas evigheter med tussar från olika ställen på balen men hittade inget dammigt. Är dessutom tunnare strån med mer grön färg i sig. Det andra höet var mer åt det gula hållet och lite tjockare strån. Luktade även godare. Så jag får ge från detta höet fram tills jag har rådfrågat med vet och lyckats få tag på annat hö.. Det enda intressanta finns i värmland och är en bit för mig.. Jag skulle åka till Danmark för bra hö om så skulle behövas, men finns det närmre blir man ju glad ;)
Har iaf krattat ut allt från gamla balen från hagen, och lagt in nytt som jag blötte upp "bara för att".. Lade ut ca 10 kg imorse (Av bal nr 1) och åtminstone 8 av dom fanns kvar nu på kvällen :confused: Av det nya höet åt dom hungrigt iaf :)

Vad tycker ni?
Om han slutar hosta när han får av höet från den andra balen, kan man avvakta då?

kan vara allergi, en del hästar reagerar på pollen från träden och dom blommar nu.

ang höet, är det dammigt för att det är lite småmögligt eller har det legat som löshö så att det samlats damm från luften i det? är det dam från omgivningen så är det okej att vattna det, men om dammet beror på att höet är dåligt ska du inte ge det alls.

kan vara allergi, en del hästar reagerar på pollen från träden och dom blommar nu.

ang höet, är det dammigt för att det är lite småmögligt eller har det legat som löshö så att det samlats damm från luften i det? är det dam från omgivningen så är det okej att vattna det, men om dammet beror på att höet är dåligt ska du inte ge det alls.

Har också haft den tanken, men här växer inget på träden än iaf :/ Gräset börjar titta upp iof, och det har varit riktigt sommarväder i flera dagar.
Å andra sidan bor vi 2 mil in i skogen, så pollen finns nog här i vilket fall :/

Höet var packat i färdiga 250-kilos balar, hur hanteringen av det innan var vet jag faktiskt ej. Hans egna hästar har käkat av det hela vintern och dom var pigga,krya och lekfulla. Detta är ju visserligen min häst med, trots hostningarna. Min andra pålle har inte ens hostat till än, shettis som står i samma hage och äter från samma hög dygnet runt.. Och hon hade ändå hosta i vintras, när dom åt hösilage.
Den första balen låg överst, och det är ju stor risk att det har ramlat ner damm etc på den, eller att det var en dålig bal. Den andra balen är så sjukt mkt finare så jag tror jag måste varit blind när jag hämtade höet :O Kanske var för den söta vovven som fanns där. :love:

Han hostade imorse, men inte alls som igår (Mycket mildare), sen har vi inte hört något sedan lunch ungefär (Vi är 4 pers på gården som håller koll nu)

Vet var inte orolig, han tyckte att jag skulle testa den andra balen i 2-3 dagar mot förmodan att det inte blir värre. Om det inte gått över eller blivit mildare skulle jag ringa honom igen.
Jag hoppas verkligen på att denna dammfria balen gör nytta, jag vet dock inte hur lång tid det tar innan man märker skillnad?

Tack för alla svar! :bump:

Du ska absolut inte ge honom dammigt hö. det hjälper inte att spola
igenom det !
Min hosthäst får alltid hö som legat i blöt MINST 1/2 timme .Även när han inte hostar
Jag försöker vara jätte noga med allt hö.
På din beskrivning låter det defenitivt som att det beror på Höet !

Hej från hambo

Höet han får nu är ju inte dammigt, det var bara den första balen som var dammig. Men jag funderar på att göra som du, att låta det ligga i blöt i ca 30 min innan fodringen. Fyller du en tunna med vatten då? Och bara lägger i tex ett hönät? Efter påskhelgen ska jag ringa min ordinarie höbonde och kolla om han har något att undvara, han har egentligen slut, men kan ju ha sparat för mkt till sina pållar *hoppas*

Vi har haft något liknande i stallet, några hästar (inklusive min) fick rejäl andnödshosta, ganska exakt som den du beskriver. Min är hosthäst sen innan så jag var såklart rejält orolig, men lite lättad av att fler hade samma.

Vi hade ute veterinär som tog blodprov och hittade virus. Ingen av hästarna hade feber, en eller två snorade, resten hade bara hosta. En rejäl vårförkylning alltså, bara att vänta ut. Tog tio dagar, nu är samtliga helt bra.

"Hoppas" din häst har något liknande!

Det "hoppas" jag med på!!!
Magkänslan säger nämligen att det inte är höet, trots att det kom i samband med höbytet :S
Svårt att avgöra om man ska lita på vad som låter mest troligt, eller sin egen instinkt, med tanke på att det är hästens hälsa det rör sig om! Kommer du ihåg vad viruset/förkylningen hette? Eller har det ens ett namn, kanske bara kallas vårförkylning.

Här hemma finns bara 2 pållar, en shettis och travaren med hostan. Shettisen är helt symptonfri, vilket nästan förstärker min misstanke om att höet inte orsakat det, men jag är fortfarande medveten om att alla hästar reagerar olika. Det enda jag vet är att travaren är då INTE överkänslig mot dåligt hö... Nu diskuterar jag med mig själv egentligen, men tack för ditt svar!! Det skulle kunna förklara att vet inte var orolig och bad mig avvakta..
Hur länge vågar man avvakta tycker du? Balen han får av nu är ju dammfri, så jag ger honom inte dammigt hö medan jag avvaktar iaf. Tack igen för svaret!

Min ponny får alltid lindrig hosta av torrhö. Hösilaget går mycket bättre, men torrhö hostar hon alltid av. Därför blöter vi det åt henne. Men det brukar ta ett par dagar innan hostan ger med sig. Det kanske är likadant för er? Jag hoppas det, det är ju aldrig kul när de är sjuka! Lycka till!

Han går på hösilage så stor del av året det bara går, så hö är han inte särskilt van vid. Detta är även lite torrare än det jag brukar köpa, så det kan ju helt klart spela in. Jag ska börja låta höet ligga i blöt i ca 30 min innan fodring, så får man hoppas att det avtar. Sen kan man även "hoppas" att det "bara" är en vårförkylning. Han verkar inte det minsta berörd av hostan förutom precis när han hostar då! Tack för ditt svar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min varmblods grabb på 15 år har börjat hosta bara rätt va det var.. Han har torr/djuphostat i några veckor och ingen feber...
Svar
11
· Visningar
2 760
Senast: erik
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 749
Senast: Messy
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 637
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 253
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka