Häst som får skav efter rakning..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hysterisk_panda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 862
H

hysterisk_panda

Förr eller senare måste min häst bli av med lite päls. Problemet är bara alla skav han får! Han får skav av sadelgjorden, täcken (inte bara bogskav utan blir raggig över hela kroppen) och tyglarna. Finns det några antiskav täcken som minimerar skavet? Han står i utestall så det kommer behövas täcken...

Sv: Häst som får skav efter rakning..

Täck hästen tidigare än vad du brukar, så sätter den inte så mkt päls, så kan du ju klara dig från att klippa, och hästen har lite päls som skyddar mot skav m.m

Kanske pälsglans där han får skav? :confused: I alla fall där tyglarna är men överallt annars kanske också funkar bra?! Tänkte bara ifall det skulle bli för halt och saeker och ting glider runt lit väl mkt! ;) :D

Annars var ju giffans förslag toppen! :)

Får han alltid skav? Oavsett om du klipper eller ej?
Kanske kan du klippa tidigare än du brukar så pälsen får växa ut en aning så den inte blir så "kort och stickig" utan mer mjuk?
Vet inte om det funkar, men jag fick för mej det bara;)
I övrigt är pälsglans ett väldigt bra hjälpmedel för skav!

Skaffa ett täcke med nylonfoder i. Horseware, Shires vet jag att har detta. Tror även pessoa mfl har- om inte de flesta nya täckena...
Andas bra och håller hästen mer hal i pälsen... Sätter jag på ett fleecetäcke på min ser han ut som ett piggsvin dagen efter... Att vi dessutom stöter på varandra så att det gör ont är ju även det mindre trevligt... (trots sköljmedel i när man tvättar- och att det inte är ngt billigt skitfleece...)
Skaven vet jag inte riktigt vad man kan göra åt... Är det precis i början av klippningen han får dom eller är det när det växt ut en bit? Isf klipp ofta.

Klipp inte där sadeln sitter då...

Det snällaste mot din häst är ju iofs att INTE klippa den, så den slipper allt detta med täcken.
Klipp bara på halsen och där sadelgjorden ska sitta (eftersom de ännu lättare får skav när det är mkt päls och dom blir svettiga..)

Det är faktiskt inte nödvändigt att helklippa (om du gör det..?) och täcka hästen på vintern även om man tävlar och hårdtränar.
Det finns många olika varianter hur man kan klippa hästen, så du kan ju försöka tänka på hästen och klippa så den slipper få skav.
Vad är det föresten för ras på hästen.?
För om den sätter tillräckligt mkt päls och får tillräckligt mkt att äta, ska den inte behöva ha täcken även om den står i utebox.

Ngt jag inte förstår är hur 18 hästen kan få skav av ett par tyglar :confused:
Man har ju inte tyglarna på så länge, så det är ju teoretiskt omöjligt att ett par vanliga tyglar kan ge skavsår..?!

Vita_N_6520 skrev:
Det snällaste mot din häst är ju iofs att INTE klippa den, så den slipper allt detta med täcken.

Eh jaha? Så det är snällt att inte klippa en häst som hårdtränas och tävlar, bara för att den skall slippa att ha täcke?!

Tips: Läs senaste ridsport :smirk:

Jodå, massor av hästar får skav av tyglarna!! Dock inte skavSÅR, men pälsen blir sliten på halsen där tyglarna ligger intill.

Bästa sättet att undvika det är att endast rida med lädertyglar.

Tips: Läs mer än bara den meningen. :smirk:

Och ja, det är klart det är snällast mot hästen att inte klippa den.
Hårdtränar o tävlar man - ja då är det ju bra om man klipper, MEN man måste nödvändigtvis inte helklippa hästen.
Kan den inte ha täcke på sig, så bör man ju förebygga det på bästa möjliga sätt = inte klippa den, eller hur. :smirk:

Sen orkar inte vissa sköta sina hästar så mkt, så man vill ha dem täckade, jag vet inte men ni kanske är sånna..?! :confused:

Och nej - jag köper inte ridsport så det blir lite svårt för mig att läsa den.

Senast ändrad:

Okej.. jag har aldrig hört talas om det innan.. :crazy:

Och jag tycker inte det borde va möjligt med tanke på hur pass lite man rider :p

det är möjligt.... :p om man har web eller gummityglar och rider på korta tyglar. min gammelhäst fick det på våren då pälsen började bli "dålig", och min kompis häst får det så fort han blir klippad på hösten.

Är inte bara halvbloden som får det heller, vet en haflinger som man inte kan rid med skritt täcke för han får sån skav där skänklarna ligger mot magen!

Vâr fux fâr ocksâ skavsâr av allt, träns, tyglar m.m; jag sätter ludd där jag kan. När det gäller täcket klarar vi oss bra dâ vi alltid har Dominiqes tunnaste under, blir inget skav av det, enda nackdelen är priset men det hâller länge i alla fall

Vita_N_6520 skrev:
Tips: Läs mer än bara den meningen. :smirk:

Och ja, det är klart det är snällast mot hästen att inte klippa den.
Hårdtränar o tävlar man - ja då är det ju bra om man klipper, MEN man måste nödvändigtvis inte helklippa hästen.
Kan den inte ha täcke på sig, så bör man ju förebygga det på bästa möjliga sätt = inte klippa den, eller hur. :smirk:

Sen orkar inte vissa sköta sina hästar så mkt, så man vill ha dem täckade, jag vet inte men ni kanske är sånna..?! :confused:

Och nej - jag köper inte ridsport så det blir lite svårt för mig att läsa den.

Jag tror faktist inte att det gör sååå stor skillnad på att helklippa eller göra någon av de andra "klippstilarn", förutom att helklippt ser snyggast ut..Har du någongång sett en halvklippt häst på en nationell/internationell tävling?

Mm, visst, jag orkar inte sköta om min häst så därför täckar jag henne! Eller inte..Täckar gör jag så att hon skall slippa frysa eller svettas då hon arbetas hårt de flesta dagarna i veckan.

Sarasara skrev:
Jag tror faktist inte att det gör sååå stor skillnad på att helklippa eller göra någon av de andra "klippstilarn", förutom att helklippt ser snyggast ut..
Jo det gör skillnad, eftersom man inte behöver täcka en häst som inte är helklippt.!

Sarasara skrev:
Har du någongång sett en halvklippt häst på en nationell/internationell tävling?
Vad har det med saken att göra?

Sarasara skrev:
Mm, visst, jag orkar inte sköta om min häst så därför täckar jag henne! Eller inte..Täckar gör jag så att hon skall slippa frysa eller svettas då hon arbetas hårt de flesta dagarna i veckan.
Inte vet jag... Många som har täcken är lite lata.
Dessutom, har man tid att låta hästen torka, så brukar man inte bhöva täcka den för att den är svettig...

Att alla som har täcken är lata, det är ju en helt idiotisk sak att säga!!

Det tar mig över en halvtimme att klä av och på mina hästar täcken och skydd, dom som har sina otäckade leder ju bara ut dom i hagen, tar max fem minuter! Och jag borstar mina hästar mkt noggrant även om dom inte är smutsiga! Dessutom så tar det tid att klippa, det är jobbigt att släpa omkring med blöta skitiga täcken, som ibland måste tvättas och torkas och grejas med. Inte så himla kul.

Så näe du! Om det är nån som är lata är det dom som inte har täcken!!!!!!

Du (och andra..) måste ju förstå att hästen blir SJUK om den står och är kall och blöt. Ska man kräva hårt arbete av hästen så ska man klippa den också, det är rent av elakt att låta sin häst gå omkring och vara blöt i flera timmar mitt i iskalla vintern.
Antigen får man ha sina hästar "naturliga" och låta dom vila på vintern, eller så tränar man, och då får man minsann klippa och täcka också.

Anävnd täcken med blank insida ev skaffa ett tunt i bävernylon och lägg under nuvarande täcken. in tös blev "raggig" när pälsen blev för lång igen - behövde klippas om.

Bogskav var det snålt med på henne. Hennes täcke gick halvvägs upp på halsen och hade ett välplacerat bogveck så det blev bara lite grann. Hade nästan alltid en blankt undertäcke oxå.

SAdelgjorde ka du klä med antingen fårskinn eller neoprene. Läder skaver konstigt nog på de hästar jag ridit :confused: Fast bara vid klippning/vinterpäls då. Detta trots olika modeller och god kvalitet/välsmort.

Tyglarna, går d inte att rida med ngra som är i slät läder där de ligger mot halsen? Välsmorda å rena så klart ;)

Men lilla du, jag skrev inte att ALLA är lata som täckar sin häst.
Ta det inte så personligt människa.
Hur kan det ta en HALVTIMME att täcka sin häst..? :confused:
bara en liten fråga...

Och man e ju knappast lat om man inte har täcke på hästen.. :smirk:

Bara för att man tränar hårt så måste man som sagt inte helklippa den.
Tränar man Så hårt att hästen blir jättesvettig även om man har halvklippning, så borde man nog fundera på om hästen är i tillräckligt god kondition för att ridas så hårt.
(förutom för de hästar som svettas lätt förstårs. alla är ju olika.)

Och det var delvis det där med blöta hästar som jag menar lite med att inte orka sköta hästen; har man inte tid att få sin torr, så får man helt enkelt träna mindre.
eller täcka den tills den torkar.
(och ja, jag förstår självklart att inte alla har möjlighet till det varje dag men ändå..)

Menmen. alla har ju sin syn på saken, men jag skulle då inte vilja riskera att min häst får skav bara för att jag vill ha den täckad!

Svaren på dina problem är ludd, ludd och åter ludd! fungerar på min pålla! :idea:

Du kan ha ludd på tyglarna och sadelgjorden, bogskydd till täcket... sedan tycker jag det låter som att hästen inte riktigt att den har passande täcken, eftersom den får så mycket skav av dem :confused:

Min ena häst har jättelätt för att få skav, om någon har ridit på henne med chaps/shortchaps i mocka så syns det dan efter.

Sadelgjord i sympatex tycker jag funkar bättre än alla former av tunnlar som jag har prövat.

Har man dressyrsadel så är det värt att bygga om den så att man har lång gjord även på den, den korta gjorden har en kant strax framför skänkelläget som kan skava.

Och... se till att hästen är avklädd så mycket som det bara går.
Det finns täcken som skaver mer och det finns täcken som skaver mindre, men det finns inga täcken som inte skaver alls.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 677
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka