Häst som HATAR & biter sönder täcken !

moon

Trådstartare
Har ett fullbod som hatar täcken. Har bitit sönder ett & annat under året som jag haft honom :devil:
Har bara täcke på honom om han måste, vilket är NU med alla bitmonster som gör honom :devil:.
Fullbod ska ju vara intelligenta sägs det ju;) Han borde förstå sambandet att han blir mindre biten med täcke på sig. Har nu ett Buzz Of som han perforerat framtill, billigt är det inte heller. Har provat ett annat större i strl som han nu perforerat fram under natten.
Han måste ha flugtäcke för att inte rasa i vikt av stress. När han är utan täcke blir han helt sönderbiten & bara går runt. Han kan stå inne en stund, men blir det för länge så blir han rastlös. Han har lika ont av ALL flygfän på alla tider av dygnet.
Stå inne på dagen & ute på natten är ingen bra lösning heller. Men självklart får dom komma in då det är som värst.
Det bästa vore om man kunde hitta ett longertäcke i nät, men dom sitter inte på så bra i rörelse i hagen.
Har testat bitspray & krämer, men han dra av sig täckena med tänderna, så det hjälper inte heller.
Har någon samma problem som v & någon bra lösning på det :confused:

Sv: Häst som HATAR & biter sönder täcken !

Har inget vettigt att komma med,
vill bara säga att om jag hade en sån häst hade jag blivit gaaalen! Tacksam för att min pålle förstår att vara försiktigt med sina täcken, hon bara atar av sig dem lite fint ibland, utan att öppna spännena.... men de e hela i alla fall.

Min ponny biter också sönder sina täcken, mycket roligt när hon bara kan ha t.ex. Bucas täcken...
Nu har jag löst det så att hon får gå utan täcke året om och så får hon stå inne på dagen när det
är som mest flugor. Jag förstår att hästarna inte vill vara ute nu.

Hur kommer det sig att den inte kan får vara ute på natten istället?

Annars så finns det väl en slags munkorg som gör att dom inte kan bita på täcket.

Min ponny biter också sönder sina täcken, mycket roligt när hon bara kan ha t.ex. Bucas täcken...
Nu har jag löst det så att hon får gå utan täcke året om och så får hon stå inne på dagen när det
är som mest flugor. Jag förstår att hästarna inte vill vara ute nu.

Hur kommer det sig att den inte kan får vara ute på natten istället?

Annars så finns det väl en slags munkorg som gör att dom inte kan bita på täcket.

Dom får vara ute/inne beroende på procenthalten av bitande flygfän :devil: ute.
Har egen gård så jag tar in & ut dom som jag vill.
Kan även tillägga att jag bara har Bucas/Horseware täcken, så det blir för dyrt att fortsätta så här.
Har även lagat & förstärkt täckena fram helt utan resultat, två ryck & allt är ogjort. Även om jag skulle köpa billiga täcken så går dom sönder ännu snabbare, typ 5 minuter. Har haft billigare flugtäcken på mina andra hästar tidigare, så kvalitén tummar jag inte på.
Det här täcket har han haft i 2 månader iaf, även om det ser ut som *F* pg. av alla lagningar.

Om han får en munkorg så kan han inte beta så mkt. han behöver, det är ett fullblod som behöver äta mkt. för att hålla hullet. Så det är inte att fundera på.
Men det ringer en klocka:idea: om att det finns ett skydd för täckesbitare som dom kan beta med, är det någon som vet var man kan hitta det ?

Googlade på det & hittade något som heter Stubbs bitskydd, men ser inte ut att fungera så himla bra. Kan ju inte låsa munnen på hästen om den ska kunna äta & dricka ordentligt.
Frågan är oxå om nylon remmen under kan ge skav långsiktigt osv.......................har någon detta skydd på sin häst ?

Googlade på det & hittade något som heter Stubbs bitskydd, men ser inte ut att fungera så himla bra. Kan ju inte låsa munnen på hästen om den ska kunna äta & dricka ordentligt.
Frågan är oxå om nylon remmen under kan ge skav långsiktigt osv.......................har någon detta skydd på sin häst ?

Den där funkade bra på en lektionshäst vi hade. Man satte fast den med remmar i grimman. Det var ganska många år sedan, så de kanske har produktutvecklat en aning sedan dess, men jag minns inte att det var någon nylonrem.

Som Rugge skriver så finns det haklapp.

Har ni ngt skydd i hagen?
I vår sommarhage finns det en liten lada som hästarna kan gå in i där är det noll insekter :)

Nu har han använt denna haklapp sedan igår, & det går "rätt" så bra. Jag kan inte sätta fast den smala nylonremmen runt nosgrimman för då kommer den att skava mot nosen då han trycker ner den mot marken, för att beta.Kan bli riktigt fula sår av det, den sitter nu i sidorna & mitt under grimman, med 3 remmar.
Men jag är övertygad att den på något sätt måste fästas mot nosgrimman så den inte kan åka sidledes då han slänger med huvudet, då han ska dra av sig täcket. Vilket nu han lyckas med till 50%.
Så min fråga till Er som använder denna haklapp............................. hur ni löst det ??

Bison: Nej vi har inga skydd i hagarna mer än några små träddungar här & var. Men dom söker dom aldrig upp.Därför får dom komma in då dom anser det nödvändigt:)

Är det ingen som har bild på hur ni löst det för Era hästar ?????????

Eftersom jag inte löst hur man spänner den över nosdelen på grimman, utan att skava så lyckas han dra av sig täckena då haklappen åker åt sidan,
när han slänger med halsen för att dra av sig täcket.
Finns det verkligen INGEN som kan visa bild el. förklara hur det ska sitta över nosgrimman ????????????????????????????????????????????

Vet inte om du har samma modell av haklapp som jag haft men den var iaf som en stor plastskål som man fäste med tre nylonremmar i varsin ring på grimman (undersidan och båda sidoringarna). Dessutom fanns en rem som satt på framsidan av haklappen, denna rem drog jag fram över nosen, över och under nosremmen på grimman och fäste ihop med motsvarande rems spänne på andra sidan. Hade inte alls några som helst bekymmer med skav av denna rem, däremot så nöttes den snabbt så en ide är att byta ut den mot en smidig läderrem istället. Se bara till att dra upp grimman så den inte hänger ner för långt, då kan du får problem med haklappen.
Hästar är fiffiga djur och mina har inte haft några som helst problem att kunna äta o beta med den. Kraftfoder i krubba däremot blev lite problematiskt ;)

Vet inte om du har samma modell av haklapp som jag haft men den var iaf som en stor plastskål som man fäste med tre nylonremmar i varsin ring på grimman (undersidan och båda sidoringarna). Dessutom fanns en rem som satt på framsidan av haklappen, denna rem drog jag fram över nosen, över och under nosremmen på grimman och fäste ihop med motsvarande rems spänne på andra sidan. Hade inte alls några som helst bekymmer med skav av denna rem, däremot så nöttes den snabbt så en ide är att byta ut den mot en smidig läderrem istället. Se bara till att dra upp grimman så den inte hänger ner för långt, då kan du får problem med haklappen.
Hästar är fiffiga djur och mina har inte haft några som helst problem att kunna äta o beta med den. Kraftfoder i krubba däremot blev lite problematiskt ;)

Tack för svar, har lagt lite ludd runt om & nu går det bra. Men han tycks lyckas att bita sönder täcket ändå, fast inte lika mkt. Får nog dra åt den hårdare, så den sitter närmare hakan. Har i andra sista hålet nu.Får för mig att det gör det svårt för dom att beta.
Ja, jag har den rosa stora plast skålen *ler* Hade önskat en mer diskret färg, men det fanns ingen annan & det var akut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Flytta tråden om den ligger fel, moderator! :) Vi har ett inackorderingsstall hemma, som min mamma och jag driver tillsammans (mest... 2
Svar
28
· Visningar
6 930
Senast: Blomskan
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 548
Senast: pumah
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 978
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka