Häst som lipar??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 257
Sv: Häst som lipar??

Ryggen är ju början och slutet på all ridning. Det är där vi sitter, det är den som är den sammanhållande länken mellan bak och fram. Det är motvikten till underlinjen och ridningens hela... eh... ryggrad.

Alla som själva har haft problem med ryggen vet ju att det inte går att göra NÅGONTING vettigt om man har aldrig så lite ont i ryggen. Och det behöver inte vara så att vår omgivning ser något på oss, FAST vi kan kommunicera med ord.

Ryggproblem leder ju till många andra problem, som du säger, en häst som inte vill jobba. Då kan man få problem med munnen (som ju är en kommunikationsväg, hästen vill inte böja sig för då gör ryggen ont och därför kör den upp huvudet för att motverka tygeltaget). Hästen vill inte gå framåt för den större rörelsen gör ont i ryggen (eller var den nu har ont), den går därför emot skänkeln. När (den oförstående) ryttaren sedan går på med skänkel, sporre och spö får hästen till slut nog och bockar, sparkar, vägrar att gå, stegrar eller blir aggressiv redan vid sadling och annan hantering.

Listan kan göras hur lång som helst, men kanske inte bara hör hemma i den här tråden...

Sv: Häst som lipar??

Min häst är också lite framtung, hänger sig lätt i handen om man erbjuder henne stöd där. Själv så byter jag bett väldigt mycket, grejar mindre med tungan då!

När jag hoppar har jag en jaktstång(jaktkandar) ger lite tungfrihet vilket hon tycks uppskatta, grejar mindre med tungan då. Varierar annars på ett rakt(något böjt för tungfriheten) med fasta ringar, fungerar bra ett tag men sedan upplevar jag att hon hänger sig fast i handen. Tvådelat,tredelat,kombinationsbett(tvådelat+hack),pelham,byter lite beroende på vad jag ska rida!

men eftersom din pålle inte e så gammal så vill man ju helst undvika att rida för skarpa bett, men som sagt var testa dig fram lite, låna de bett du kommer över om du inte vill köpa.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Jag vill bara säga att jag idag såg den vackraste hund jag nånsin sett (förutom min egen, då...). Ägaren parkerade sin jobb-skåpbil... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 044
Senast: lilstar
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31