Häst som rusar hemmåt vid ridning ensam

Du säger att han går lugnt om du går samma sträcka till fots. Hur funkar det om du skulle ta och tömköra honom samma sträcka? Annars skulle jag ta och undvika just den sträckan en period och ta honom på ställen där du vet att det går bra tills det lugnar ner sig. Om ni klarar av hela ridturen under lugn och ro, även en mycket kort, så tror jag att han lättare kommer över sitt fjompbetende, om det beror på det.

Blir situtationen farlig för dig ska du naturligtvis hoppa av. Det verkar som du har ett enormt tålamod och det är jätte bra.
Prova att gå in i skogen med honom när han blir för hetsig, kolla bara så det inte finns gammal taggtråd eller något annat farligt. Jag vet inte hur skogen ser ut där du bor men skogen vi har här hemma är ganska öppen med lingonris mellan träden. perfekt att traska omkring i. Kan till och med trava lite runt bland träden.
:D

Att tömköra honom samma sträcka är inget problem...då är han hur lugn som helst. är då jag sitter på ryggen som han blir "tokig"

Problemet är att det inte bara är den sträckan han hetsar upp sig på utan det är varje gång jag vänder hemmåt med honom och han upptäcker att det är hemväg som det tänder till i huvudet på honom

det var just i skogen ...eller ja inne bland massa träd som vi red när han blev hetsig. det hjälpte inte alls att snirka och att det var trångt. han for som en tok iallfall...matte fick se upp för grenar och trädstammar.

skogarna häromkring är fina så någon taggtråd tror jag itne finns här...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 506
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 943
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 654
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 084
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma