Häst som självdött?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 458
E

Ewe89

Hej, jag undrar är det någon här som har haft en gammal häst som självdött av ålder, alltså inte avlivat den?

Sv: Häst som självdött?

Vi hade ett halvblodssto som dog av ålder. Hon låg helt enkelt bara i boxen död en dag. Hon var gammal (komemr ej ihåg hur gammal) och mådde bra förövrigt, inga skador upptäcktes, så det antogs att hon självdött. Hon hade även hållt sig undan lite några dagar före..
Vi grävde ner henne i skogsbrynet.
Detta hände för kanske en 8 år sedan, jag var liten då, men kommer ändå ihåg det väldigt väl...Det var min syster som upptäckt det på morgonen.

Påsk lördagen förra året hittade vi vår 24 åriga ponny död i hagen.( det finns en tråd här om som jag skrev då) Vet. var säker på att han dog av brusten aorta och att det hela gick fort.:cry:

Har inte haft nån egen häst som självdött, men en häst på ridskolan där jag höll till förr gjorde det. Han "väntade"nog tills han kom till sitt älskade sommarbete, för när dom släppts där dröjde det inte länge förrens han lade sig ner i gröngräset och bara somnade...
Tror han blev 30-nånting.

Var medryttare på en 19-årig fullblods valack för några år sedan, han var en gammal galoppör, men mycket pigg och fräsch för att ha tävlat tills han var 15 år. En dag när vi varit ute på en tur, avslutat med en lång, lugn galopp på stubbåkern,och skulle skritta av hemmåt så bara vingala han till jag kännde me ens att det var ngt fel så jag kasta mej av honom innan han föll i backen där låg han en liten stund och "ryckte" innan han dog det var jätte hemskt att vara där. Efteråt trodde vet. att det var stora kroppspulsådern som brustit. Men han dog nöjd som ägarinnan sa- han älskade att vara ute på tur. En liten tröst för mej som ändå känner sig lite skyldig...

Jag tycker att det låter så härligt!
Jag önskar att min häst också slipper avlivning tänkt om den bara kunde somna in när det var dags, fridfull naturlig död:cry:

Jag bara bävar för den dagen han ska tas bort, ursch det är så jobbigt, tog bort min förra häst för ett par mån sen bara, men nu har jag en ny häst som bara är 5 år och är ett vbl, men dom har ju mkt slitningar mm efter travträningar mm, så man bara bävar den dagen de skulle va nått eller komma fram och man måste då fatta beslutet!!
:cry: :crazy:

En häst i stallet låg död i hagen i höstas, han blev 24år.
Pigg som en nötkärna in i det sista. Jag släppte ut han tidigare på morgonen och han var helt som vanligt.
/W

i privatstallet på ridskolan fanns en gammal fullblodskille, ägaren var en gammal farbror, å han hade även en gammal hund, de var så söta ihop... gammel-gänget...
han var iaf på långt sommarbete varje sommar, en sommar somnade han in... så lyckligt slut så jag typ lipar varje gång jag tänker på det...
tyckte bara så hemskt synd om farbrorn..
tror att han köpte en ny häst ihop med en av stalltjejerna, han orkade väl egentligen inte ha en häst själv... så det var en bra lösning :)
tror hästen var 25år minst...

det låter ju härligt...
fler som har historier att dela med sig av??

Ja, jag var med när en gammal märr dog.. :(

Enda gången jag hittat en häst död var när blixten slog ner i vår hage... Men den hästen dog ju inte av ålder..

I vårat stall har vi en häst som är 35 år! Hon rids fortfarande dagligen både skritt,trav och galopp. HÄFTIGT!!

åh det e typisk solskensstory!

det är en sån häst man önskar hitta i kvällssolen en varm sommardag... de förtjänar ett fint slut...

Min ponny självdog. En kväll hittade jag honom i hagen. Han var extra pigg och glad sista månaden och jag tror att han kände att vi äntligen hade kommit till ro, vi hade äntligen hittat ett stall där vi båda trivdes. Han blev 23 år och vet. trodde att hans hjärta bara slutat slå. Skönt att inte behövt ta något beslut men det var väldigt jobbigt att hitta honom.

Jag har aldrig tagit hand om en häst som dött, men jag har dock en av världens mest underbaraste hästar som dog av ålder, usch vad hemskt det var.

och nu när det är dags för mej att ha häst igen, så ska jag ta över en box där en häst ska avlivas.. Kommer kännas lite konstigt , men men ..

Min medryttar häst dog av sig själv och det hände när min kompis var ute och red honom och han blev 25 år.

Min varmblodsvalack blev 29 år och 11 månader. Han var mycket pigg ända i det sista. Den dagen som blev hans sista, regnade det på morgonen så jag släppte ut honom och hans kompis i en paddock där de hade tillgång till tak. Senare under dagen sken det upp och jag tänkte flytta dem till en större hage. När jag försökte ta honom så trodde han nog att han skulle få gå in i stallet så han sprang undan så jag fick inte tag i honom. Jag tog då hans kompis istället och flyttade henne först. När han fick se att jag flyttade henne till den större hagen så kom han på att hand borde nog varit först i alla fall. Så han sprang efter staketet och gnäggade. När jag då kom med grimman så kom han direkt och nu var det bråttom. Han körde ner huvudet i grimman och jag fick skynda mig att knäppa. Jag gick före men helt plötsligt så snubblade han till. Jag vänder mig om och då faller han bara ihop. Låg och ryckte en stund och sedan var det slut.
Han begravdes strax intill.
Han gick som travhäst tills han var 11 år. Jag fick honom att ha som ridhäst och vi fick många fina år tillsammans. Trevligare och ärligare kompis är svårt att hitta.

Liknande trådar

Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 322
Senast: Murray
·
Hästvård Hej. Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: matson
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, hur gör ni? Polstrar ni alltid då ni lägger om ett sår på benet som det ska vara klibb-linda runt?
Svar
4
· Visningar
378
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V