häst som slickar i sig jord?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare favvo_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 5 424
F

favvo_tjejen

varför gör de så?.. har sett en av mina kompisars hästar göra så ett antal ggr?.. är det brist på något?

Jag såg en tråd nyligen om nervösa hästar om en teori om magnesiumbrist kopplat till att hästar slickar jord. Precis som föregående sa.

Min ena häst gör också det i perioder. Han får båda salt och mineraler, så jag tror snarare att det beror på att en bestämd sorts lera smakar gott. Han gör det förresten bara när marken är våt. :confused:

Håller med dig. Mina har fri tillgång till mkt välsmakande mineraler i hink (de äter bra av dem), får kraftfoder och äter bete. Trots detta slickar de i sig av viss lera/jord men precis som du säger, bara blöt och de blir liksom frånvarande i blicken när de äter det. :D

Jag tror det oftast är salt- eller mineralbrist. Jag är något bevandrad i kemi och gissar att regnet (särskilt om det är surt) löser upp någon mineral som då blir eftertraktad.
Fast jag vet inte vilken.

Det gör min också. Han kan stå länge och väl och suga/slicka i sig den blöta jorden. Men bara på två speciella ställen som vi brukar gå förbi. Men detta är första året han gör det.

många djur gör detta för att neutralisera magsyran. inge faligt såvida det inte går till överdrift.

Men de får extra kalktillskott eftersom vi bor i försurat område (västkusten) och väldigt lite kraftfoder (som väl kan ge sur reaktion i magen) och som någon här ovanför sa, det har börjat i år och det är länge sedan vi flyttade hit.

Men jag håller med om att något gott är det säkert, sen vet jag inte om det är ett mineral utan kanske något växtämne som lakas ut i vissa jordarter vid väta :confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: Alexandra_W
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka