Häst som spänner ryggen och höjer huvudet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JK+T
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 424
J

JK+T

hej,jag har en 5årgt sto som gärna sringer upp med huvudet och spänner ryggen.Jag har försökt med mycket,men hon gör det ädå.., har inget tillgång till paddock eller ridhus...jag kramar tyglarna,slappanar av,skänkelvikningar,öppna,volter...

Sv: Häst som spänner ryggen och höjer huvudet

Är hennes rygg kollad? Hon kanske har ont?

Fd travare?
Ut och skritta i skogen på lång tygel, är hon likadan då?

Helt omöjligt att säja utan att ha sett henne, be någon erfaren titta.
Det kan vara:
- Felriden
- Dålig sadel som inte passar
- Ont i ryggen
- Travare som lärt sig gå så på banan
osv...

Om hästen inte (som alla andra redan har skrivit) har ont någonstans, kan du hjälpa henne lite på traven med att hitta rätt genom att sätta på en halsförlängare. Detta hjälper till så att hästen söker sig framåt/nedåt.

Lycka till

Har du kollat utrustningen/ryggen/munnen?
Har du tagit hjälp av någon tränare?
Hur mycket kunskap har du själv av att rida en häst i form?
Hur är hästen att rida i övrigt (lugn/pigg/stressd?)?

*Kapning av tråd*

Har en likn. häst. Har haft problem med ryggen, samt vassa tänder. Detta är "åtgärdat" så gått det går... tror jag. I alla fall. Han är svår att samla. Antingen så får han gå på långa tyglar. Då tar han Låååånga steg och är lite "okontaktbar". Eller så är han stressad, höjer huvudet, sänker ryggen, bryter i nacken och tar Låånga steg. Förslag på hur jag kan göra så att han inte knäpper av -och främst- hur jag kan korta upp steget.

Förslag, tack:p

OBS islandshäst, så helst övningar i skritt eller galopp...

Nu är inte jag så van vid islandshästar (men de är bra roliga att rida ;) ) men jahg kan ju ge tips utifrån min kunskap om andra hästar.
Är du säker p åatt han fortfarande inte har ont?
Eller så kanske det är så att han ha ont psykiskt, dvs att han tror att det ska göra ont.
Om det är så bör du börja om lite från början. Ta det lugnt i skritt, rid stora volter och försök få han att mjukna lite. Ta ett steg i taget helt enkelt. När något går bra - sluta, och sen gör du det svårare vartefter du känner att det går.

Hur är hästen att klättra med?

Jag tror att han har ite ont i ryggen, då detta försvinner succesivt. Inte mycket då alltså, han reagerar inte alls längre när man tar honom på korset(en prick) längre. Han kollar inte ens(han gör det om något är konstigt/fel/annorlunda).

Jag tror mer han har psykiska smärtor.

Eftersom vi bara har stora kullar här nere så har jag inte provat att klättra...

Tack för svaret:bow:

p.s Kom på att vi faktiskt har ett klätterställe:) Får flörta lite med bonden;) d.s

Tillägg:
OM du har rätt kunskap.

Till en halsförlängare behövs inga "särskillda" kunskaper, kan förstå dig om jag hade skrivit graman..

Till TS om du är osäker på hur halsförlängaren fungerar finns det säkert ngn i din närhet som har kunskap. Det som är bra är att du som ryttare inte kan påverka halsförlängaren.

Jag skulle rekomendera att du fäster den i sadelgjorden mellan frambenen.

hej,jag har en 5årgt sto som gärna sringer upp med huvudet och spänner ryggen.Jag har försökt med mycket,men hon gör det ädå.., har inget tillgång till paddock eller ridhus...jag kramar tyglarna,slappanar av,skänkelvikningar,öppna,volter...

Min häst gör likadant, hon är fd. travare..
hur ska man lära av dem, någon som vet ?

Man ska KUNNA rida hästen i form innan man sätter på någon hjälptygel. Annars är det stor risk att man förstör hästen istället för hjälper den.

Det håller jag med om, men om man inte har så bra kunskaper KAN en halsförlängare hjälpa hästen att hitta en bra arbetsform. Eftersom inte ryttaren kan inverka på halsförlängaren tycker jag det är en kanonhjälp. För att skona hästen och få rätt tänk i den.. (söka sig framåt nedåt)

Givetvis är det bästa om man kan rida hästen i en bra form men det behövs tränarhjälp och träning.

Jag tror det är betydligt större risk att hästen faktiskt förstör än hjälper.
Det är väldigt få hästar som faktiskt söker sej framåt nedåt sen när man väl tar av den.

Och en bra arbetsform har faktiskt inte med hjälptygeln att göra, då arbetsformen är olika för olika hästar!

Plus att jag själv inte anser att man ska använda det utan någon "coaching" (stavas det så)

Inspänningstyglar används när ryttarna ännu inte är så rutinerade, de är skonsamma för hästen då de gör att hästen lättare hittar sin balans och form. Ibland används inspänningar för att hästen har känslig eller har haft ryggproblem.
När ryttaren blir duktigare och har fått bra balans och följsamhet, ska ryttaren kunna arbeta hästen själv utan inspänningar.

Inspänningstyglar används när ryttarna ännu inte är så rutinerade, de är skonsamma för hästen då de gör att hästen lättare hittar sin balans och form. .

Då kan jag säga att jag tycker du fått helt fel uppfattning om hjälptyglar.
Det spelar ingen roll vad det är för hjälptyglar, de kan ändå förstöra hästen!
Ingen hjälptygel är "skonsam", speciellt inte en som sitter fast.

Då kan jag säga att jag tycker du fått helt fel uppfattning om hjälptyglar.
Det spelar ingen roll vad det är för hjälptyglar, de kan ändå förstöra hästen!
Ingen hjälptygel är "skonsam", speciellt inte en som sitter fast.

En absolut förutsättning för att man skall kunna utnyttja sin häst på rätt sätt, vare sig det gäller dressyr eller hoppning, är att hästen arbetar i rätt form – går på tygeln.
En häst som inte går på tygeln är aldrig tillräckligt följsam för hjälperna och brukar sig samtidigt på ett felaktigt sätt, som i längden leder till onormala förslitningar och i värsta fall till obrukbarhet. Om hästen inte arbetar i rätt form bär den ryttaren direkt på sina tornutskott.
Det viktigaste i all ridning måste därför vara att bibringa hästen riktig form. Hästen är inte skapt för att bära en ryttare och han måste därför lära sig att bära på rätt sätt.

Därför anser jag att;
Inspänningstyglar används när ryttarna ännu inte är så rutinerade, de är skonsamma för hästen då de gör att hästen lättare hittar sin balans och form. Ibland används inspänningar för att hästen har känslig eller har haft ryggproblem.
När ryttaren blir duktigare och har fått bra balans och följsamhet, ska ryttaren kunna arbeta hästen själv utan inspänningar.

Alltså för att få hästen hitta rätt inriktning för att kunna arbeta i rätt form. Jag håller med om att man måste veta VARFÖR och HUR man använder inspänningstyglar för att det ska bli rätt.

Kolla upp ryggen (eller helst hela hästen).
Ta ut en ET och kolla så hon inte har låsningar någonstans
Passar all utr?

Jag håller ändå inte med dig. En häst lär sig inte arbeta i rätt form bara för att den har inspänningar.
Jag har iaf bara sett ett väldigt fåtal hästar arbeta med ryggen (om ens någon) på rätt sätt av att bära hjälptyglar.

Det hästen gör, är att 'knäppa av' om största delen av hästarna blir ännu mer framtunga då.

Jag har tyvärr sett alldeles fäör många hästar förstöras av att folk haft den åsikten som du.. :(

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: iliedtoday
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 371
Senast: Nota
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka