Häst utan motor

• Western
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 925

sthu

Trådstartare
Jag har ett ganska jobbigt problem med min kära häst.
Han är helt underbar och kan väldigt mycket.
Problemet är att han bara lyssnar på kommando när han tycker det är roligt, eller efter över en timmes uppvärmning. Ute i skogen flyttar han perfekt åt sidan, går att rida på en hand, ryggar med lätthet snabbt och rakt och är relativit framåt.
Men så fort jag försöker arbeta ordentligt oavsett om det är anlagd ridbana, åker eller storskog, så sätter han sig på mottvärn. Bokstavligt talat.
Ber jag honom att flytta åt höger går han perfekt åt vänster. Vill jag backa tar han inte ett steg. Om jag vill ha honom på volt eller byta gångart uppåt ska vi inte ens prata om!
Ibland går han "lura" ute i skogen, så han faktiskt arbetar lite grann innan han börjar tjura.

Jag tränade ett par gånger i våras, sen tog min tid slut (massa tentor så här till sommaren..). Jag red till träningen, en timmes ritt ungefär. Lektionerna blev nästan två timmar långa varje gång, sen fick vi avbryta för jag orkade inte mer.
Hästakraken tar minst en timme innan han kommer igång och faktiskt gör någonting alls. Han är väldigt bekväm av sig och gör absolut ingenting mer än vad han tycker man ber om. Konditionen är det inget fel på, inte heller kunskapen. Det är i princip bara viljan som saknas.

Nu låter det som om jag hatar min lata lilla häst. Det gör jag verkligen inte, han är jättetrevligt att ha att göra med överlag. Väldigt lugn och stabil :p
Men vad kan jag göra för att få lite mer egen motor hos honom?
Foderlösningar är helt uteslutna, han har haft fång och tål knappt nånting i kraftfoderväg och har några kilo för mycket (bantning pågår). Vad kan man göra med en sån häst? Jag förväntar mig inga underverk, bara lite mer vilja att faktiskt göra annat än äta och sova!

Sv: Häst utan motor

Vila en stund från paddocken och ha bara lite roligt i skogen? Lite okravridning.

Du kanske behöver en mer varierande träning? Gör hela tiden saker, väck honom! Ändra hela tiden riktning, gångart eller tempo så att han inte kan gå och sova. Busrid lite mer! Lägg ut bommar och bara busgaloppera över. Hoppa?
Gillar han lite fart? Gör lite "kossevändningar"; Trava, stanna, rygga ett steg, rollback och så om igen. Brukar väcka de flesta hästar!

Om det är som du säger, att han går åt vänster när du ber om höger har han ju problem med respekten mot dig, och behöver skolas. Var tuffare mot honom i rätt lägen, och mjuk när han gör rätt. Att han kommer igång så sent kanske tyder på stelhet, onda muskler. Låt en massör gå igenom honom och kolla så att allt stämmer.

ja, det var det jag kunde klämma fram just nu :angel:
Återkommer om jag får en snilleblixt! :D

Det är det som är problemet, han hatar att röra på sig.
Vi är i princip aldrig på banan och tränar just för att han tycker det är så trist, det var ett par månader sen sist. Däremot är jag på en åker ibland (inte ens en gång i veckan och då absolut max ½ h) och försöker få honom att trava över bommar. Det går bättre och bättre med klickerträningen, så nu hoppar han till och med små hinder. Men mellan hindren går han knappt alls.

Respektlös mot mig? Nej, det tror jag inte är problemets kärna. Och att sätta hårt mot hårt med en sån här häst kommer sluta i blod och tårar. Då väljer han att bli skänkeldöv och göra ännu mindre.
Jag klickertränar ju som sagt, så berömma är jag väldigt bra på :D Han gör precis som jag vill förutom när det kommer till att prestera och avancera, eller att ge snabba gensvar.
Nu märker jag att jag säger emot mig själv, men det är jäkligt komplext att försöka förklara. Man måste nog ha träffat en sådan här häst för att verkligen förstå hur det är..

Varierar gör vi, både motionsform, omgivning och innehåll på ridturen. Ibland så extremt så vi travar två steg, stannar, ryggar ett par steg, försöker få galopp någon meter, skrittar, flyttar sidled osv.
Det funkar väl, men det ger egentligen ingenting förutom variation. Och det funkar enbart ute i skogen.

Men träna i skogen då, tänker säkert många nu. Men när jag säger skogen så menar jag verkligen skog, det är inte ovanligt att jag klämmer benen mellan två träd och måste ligga dubbelvikt för att inte få grenar i ansiktet (och min ponny är liten!). Det går inte direkt hastighetsträna på ett sånt ställe..

Han är genomgången av massör och hon var chockad över hur fin han var och hur lite det fanns för henne att göra. Hon hittade inga fel eller spänningar alls. Sadeln är utprovad och ligger bra, bett har han inget.

Hmm..... Shit vad svårt! :o
Vad är det för häst? Ras, ålder?
Det är verkligen ett knepigt problem, och jag vet inte riktigt vad jag ska svara.. de flesta motorlösa hästar jag ridit har piggnat till av de saker som jag skrev i tidigare inlägg. Hur beter han sig? VILL han inte, alltså verkar han inte ha någon lust till det, eller är det bara bekvämare att stå stilla? Eftersom han är fin i kroppen, sitter det kanske i huvudet på något sätt. Hur länge har du ägt honom? Tidigare ägare? Har man inte haft en häst hela livet har man lite eller ingen koll på vad som kan ha hänt.

Och eftersom du inte kan byta foder... verkligen svårt!

Min häst är som din. Han är verkligen jättehet i skogen, ibland kan jag inte hålla honom. Han lyssnar skitbra på skänklarna och sånt. Och när man är på en stor äng och jobbar så går han framåt, fast då bockar han så fort man vänder bort från hem om ni fattar. I paddock och i ridhus så är han väldigt seg, men han gör de jag ber om iaf, fast väldigt sakta =/ Jag vill ha mer action i honom. Vissa dagar i paddock/ridhus så är han underbar, går framåt jättebra!
Jag kan rida LA banor på honom och han kan säkert mer, de är jag som inte kan... Han kan gå mdsv i hoppning. Vi har hoppat 140cm enkelhinder några ggr. Så de är inge fel på kunskapen här heller, de är viljan.
Nu har vi flyttat och vi har varken paddock eller ridhus, men jag rider på en åker som vi har som paddock. Den är väldigt paddocklik^^

När jag "busrider", alltså har lite längre tyglar och busar. Då är han pigg =)
Jag brukar sätta upp små hinder (max 80cm) och galoppera och hoppa omhoppningssvängar, tvärnita och vända tillbaka och sånt..då är han pigg, de älskar han =)

Fodret kan jag inte ändra på heller, eller jag kan men om jag ger honom något med mer energi så kan jag inte hålla honom ute i skogen.

Han är en maxad d-ponny som är import från danmark och man vet ingenting om honom. Inte ålder eller något alls. Vet säger att han va ca 8 när han importerades, så nu är han ugefär 16år. Svenskridponny, jag tror de är ganska mkt fullblod i honom, de verkar så iaf.

Så till TS jag vet hur du känner, men jag vet tyvärr inte hur man ska göra. De är ganska surt att rida på en häst som man VET kan och har kapacitet men inte vill helt enkelt.

Hehe, nu kommer det nog komma upp en del fördomar :p

Det är en korsning mellan fjording och islandshäst. Han är uppskattningsvis född 1995, "hittehäst" som ingen vet vad han hade för sig innan 6 års ålder. Kastrerades som 6åring och gick och återhämtade sig från eksemsäsongen hos en bekant första vintern. Som sjuåring fick jag honom för inridning. Och som sagt, han var värre då. Det gick inte ens svänga han gick på som en pansarvagn. Nu fungerar han som en ängel i jämförelse.
Jag kan få honom att gå bra på bana ibland, men det kräver som sagt minst en timmas uppvärmning. Långt borta från banan. Att busrida i hans värld är att stanna och äta från en gran ungefär. Vi satte nytt hopprekord häromdagen, säkert 50 cm :angel: Det är enbart tack vare att klickerträningen utnyttjar hans matorientering. Jag har försökt få igång honom med den också, men har inte hittat något som är tillräckligt motiverande. Annars kan man göra allt med en klicker :D

Jag har en häst som inte vill samarbeta alls om den inte får göra rätt saker. Hästen i fråga är hårt avlad för ett speciellt syfte och det är tydligt att det är det som hästen passar för och vill göra.
Jag har mot bättre vetande försökt prova det mesta med hästen i fråga men med facit i handen så hade jag kunnat låta bli.

I ditt fall vet man ju inte inte riktigt vad din häst har för förutsättningar. Jag tror att man får se litet till typen av hästar som använts och vad de är bra på (läs avlade för) och se om det är något som passar din häst.

Fjordar brukar ju inte för inte vara mästare i plöjningstävlingar och går fantastiskt fint framför vagn. Kanske din häst eg passar bättre framför vagnen och där kan vara den perfekta kamraten. Islandshästar avlar man ju mig veterligt för att få en bra gångartshäst och de brukar vara mkt populära "skogsridningshästar". Förmodligen är de fantastiska följeslagare i skog och mark om man hör på bekanta som ridit i flockar på Island.

Det är ju inte helt orimligt att din häst mår bäst av att få göra något av ovanstående. Visst att han gör det andra men utan att vara engagerad. Ungefär som när man ville ha svenska i skolan och träna skrivstil men ingen matte för det var svårt, låg inte för en och pja.. var bara jobbigt. Engagemanget i matte blev inte så lätt då, i synnerhet inte när skrivstilen flödade och berättelserna bara poppade upp i hjärnan.

Är det så för honom så är det svårt och kanske lite oschysst att kräva engagemang av honom för "fel saker" hela tiden.

Du får lov att hitta "hans grej" och acceptera att han inte är någon stjärna inom vissa områden.

//Waern

Ja, jag vet att han helst av allt vill jobba i skogen och dra stockar. Oj, vad han lever upp då! Han är helt otroligt bra arbetskamrat och i princip helt självgående bara han vet var man vill ha stockarna. Men tyvärr har jag inga grejer kvar till att arbeta, och det blir helt enkelt aldrig av att jag tar mig i kragen och skaffar några.
Han är dessutom otroligt trevlig till vanlig vagnskörning. Det är egentligen ingen ridhäst alls, rent anatomiskt påminner han mer om en flodhäst korsad med en köttbulle.

Min ambition med honom är bruksridning på skojnivå. Kanske rent av en D-tävling i western någon gång på skoj. Otroligt nog har vi kommit trea i en pleasuretävling. Han lever upp något otroligt när det är tävling på gång! Kan bero på att vi bara är ute ungefär en gång om året.
Men ibland vill jag rida ordentligt, och jag vet att han kan. Är förutsättningarna de rätta så tycker han inte speciellt illa om det. Men allt måste vara perfekt för att han ska röra sig frivilligt.

Skogskörningen förutsätter att han ska röra sig långsamt. När han dessutom får en massa eget ansvar så måste han hålla fokus på vad han kör. Slänger man på ett rejält lass måste han ovanpå allt ta i för allt han kan (men han går sällan över halva sin kapacitet). När vi kör vagn brukar han uppskatta tunga lass, och samma sak där; då behöver det inte gå så fort.

Ja, som sagt, det är inga underverk jag är ute efter utan bara lite motor i fler lägen. Jag vill ha kvar samma personlighet för gud så härlig han är! Men det skadar ju inte om han går att visa från sin bästa sida på andra ställen än i djupaste storskogen..

Men hur funkar det med klickerträning ifrån ryggen? Det skulle kanske vara något för er :)

Börja med godis och gå sedan över till klicker så kan du ju utnyttja den matglada delen av honom ;) Har ingen erfarenhet själv av det men läste rätt nyss om klickerträning från ryggen i nån tidnig (säkert hästfocus ;))

Jag klickar från ryggen också. Men det har som sagt hittills inte varit tillräckligt motiverande. Jag har klickertränat honom i ett par år med över lag goda resultat. Att få honom att frivilligt trava över fyra bommar i rad tog bara ett par månader (inte illa med tanke på hur aktiv han är).
Grejen med klickerträning är att man klickar när hästen gör rätt och ger den därefter en godis. Jag rider alltid med magväska (ser jättesött ut :p) full med olika godissorter. Funderar på att köpa kraftfoderpellets och använda, det blir billigare. Just nu är det knäckebrödsrutor som gäller. Torrt godis är enklast att hantera, men ibland följer det med lite äpplen och morötter.
Att klicka från ryggen ger en ganska "ryckig" ridning, i och med att man stannar så ofta och ger godis. Det är inga som helst problem med det, utan problemet är att sen han har fått en godbit tar det minst lika lång tid att komma upp till samma nivå igen och att därefter försöka höja kraven.. Ja, det är väl egentligen det som är själva problemet, att höja kraven.
Det är inga stora höjningar man gör. Om vi ska ta galopp som exempel: i början berömmer man att han fattade galopp ett par tio gånger nånting. Sedan att han tog ett steg i rätt galopp, sen två osv. Sen sätter man klickandet på variablet schema, alltså inte klicka varje gång det blir rätt och hoppas att hästen blir mer motiverad.

Vi tränar en hel del tricks, det gillar han! Men samma problem finns där, man får inte begära att det ska hända något relativt snabbt. Spansk skritt tex, han lyfter båda benen superhögt men att göra en rörelse framåt är överkurs. Om man får en sådan rörelse blir det otroliga mängder beröm, både verbalt och ätbart. Det har hittills inte hänt så mycket mer än kanske 30 cm långa steg, men med tanke på att det är något vi lärde oss i höstas är det enormt!

Från i vintras
7Februari-0952.jpg

Skitsöt :p

Har du funderat på Trail? Och Ranchtrail?

Där han får ett eget jobb att utföra, hålla rätt på sina fötter och framför allt skynda på LÅNGSAMT och säkert.

Ja det tänkte jag också på :) Vad tror du om det ts?
Och vem vet, han kanske är en hejare på kor!

Du får ursäkta,
men på kor tror jag inte alls. TS häst är sävlig. Han vill fundera, ha ett eget jobb och arbetar gärna hårt. Dvs tungt. Kossor går litet för snabbt för att det skall passa om jag tyder TS beskrivning av sin häst korrekt.

//Waern

Jag hade ett varmblod på foder för ca 3 år sen. Han var den gladaste hästen jag träffat. Pink Crown. Han visade dock tydligt att tredje passet på ridbanan i rad var tråkigt och jag var tvungen att anstränga mig för att hitta på något nytt och spännande. Då gjorde han allt jag bad han om men att nöta ut övningar funkade inte. Smart häst! Han lärde mig mycket och fick mig att tänka till Ridningen ska inte bara utgå från mina villkor utan från hästens behov och det är mitt jobb att motivera hästen att tycka det är roligt. Denna läxa är jag mycket tacksam för! :bow:

Hahaha, vi har faktiskt jagat förrymda kossor en gång! Eller rättare sagt, Figge gick ut på åkern där kossorna fanns och sen gick alla kossor i en rad bakom honom. Ko-magnet :angel: Han älskar kossor, och de älskar honom.

Som skrivits ovan pysslar jag med bruksridning, vilket är som ranch trail/trail fast utan westernbiten. Det är han superbra till. Och skulle vi börja tävla/träna seriöst är det trail som gäller.
Men tävlande är inte vårt problem.

Vi flyttade hem till Småland idag, till vårt gamla stall för "sommarbete" (inget bete för den här hästen inte, men jag ska jobba här så han får flytta med). Oj vilken lycklig häst jag hade när han kom ut på stallplan!
Han har nog saknat de småländska skogarna och bergen. Vi kunde till och med rida en tio minuter en kvart i padocken utan problem. Till och med galopp!! Sen längtade jag efter skog och gav mig iväg. Det hade säkert gått klämma fram ett par minuter till.

Jag misstänker att en stor del av problemet är Skaras brist på skogar.. Det är bara fjös-skog som växer där! Eller så behövdes bara ett luftombyte. Han lär bli seg igen om några dagar, men jag fick ut mycket av ridningen idag.
Synd jag inte har möjlighet att ta med vagnen hit, så nån körning blir det tyvärr inte i sommar.. Men på söndag kommer bästis-hästen hit, då lär det bli liv i luckan på riktigt!

Jag funderar på en annan sak;
Han "väljer" att bli skänkeldöv i situationer som inte passar honom. Han lyssnar på skänkeln, men man måste ta i mer för att få resultat och resultatet blir minst sagt sävig. Hur många tror att sporrar kna funka?
Jag är tveksam själv, jag tror han bara kommer tjura mer om jag går på med sporre.. Men någon annan knaske har en teori?

Blev lite sugen på att testa lite kossor igen, jag tror inte han har någon som helst tävlingspotential, men jag tror han tycker det är skoj att gå bland kossorna och snosa på dem.

Tror du inte att det kan vara så att under den första timmen på banan har han så mycket energi så att han orkar stå emot och kaxar sig emot dig och sedan efter en timme när han har fått ut sin överskottsenergi så gör han som du säger och är medgörlig?

Tja, han har ett mycket märkligt sätt att kanalisera den energin i så fall.. Men i teorin skulle det kunna vara så. Det känns inte som en energisk häst när man rider, men han har ju lite knepiga sätt att uttrycka sig på överlag så varför inte?
Det klingar ju väl ihop med hans lättföddhet också, han lägger på sig av ingenting. Någonstans mer än på fettet borde väl energin ta vägen (hoppas jag..). Han är extremt lättfödd, foderstaten får inte innehålla mer än 35-40 MJ om han ska hålla vikten. Ska han dessutom ner, som i dagsläget, måste man ligga ännu lägre. Det går inte med ett normalhö om man ska tillgodose TSbehovet. Nu på sommaren är det i princip omöjligt att hålla vikten.
Det bidrar givetvis också till hans brist på motor.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 670
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 193
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka