Häst vägrar.

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 233
F

Falskhet_

Ja nu är det så här att min häst vägrar och inte vill hoppa. Men bara på tävlingsbanan och inte på träning. Hoppar ej spec högt har hoppat 80 cm de sista gånerna på såna träningstävlingar. Nu undrar jag om hur många här som haft en häst eller ponny som vägrat och sedan har det visat att det är en skada eller liknande. Tänkte kolla henne på någon klinik för att se om det är något fel. Annars blir det väll dressyr här framöver xD
Tacksam för svar :)

Sv: Häst vägrar.

Min "gammle" märr började stoppa på tävling (som ung), ej på träning. Stoppar i vanligt fall aldrig. Så hon blev kollad på klinik på studs, en ytterst liten hälta upptäcktes på frambenet!

jättebra att du ska kolla på klinik :bow:
Det kan nte vara så att du blir nervös när ni är borta o att det smittar av sig på hästen. Eller att det är andra hinder som hästen inte är van vid

Hej . Nej asså jag är inte nervös på tävling . Och tror inte det är andra hinder för hon brukar hoppa de 6 första hindren sen vägrar hon .

Vi har samma problem. En av våra ponnyer har börjat stanna på nästan varje tävling men ALDRIG på träning. Kan glatt hoppa MSV nivå på träning och några dagar senare vägra ut sig på första hindret i LD. Framhoppningen går bra. Vi har samma utrustning på träning och tävling. Vad gör man??? Tilläggas kan att efter två resp tre stopp flyger han högt över.... Det är alltså inte höjden på hindren som är problemet.... Har med tidigare ryttare placeringar högt upp.

om hon aldrig stannar på träning utan bara tävling är det inte helt troligt att det är en skada eller liknande som ligger bakom.
jättebra att du ska kolla upp på klinik, så du kan utesluta det, men jag tror att problemet ligger ngn annan stans om det nu är så att hon glatt hoppar på träning. det skulle ju gjort lika ont som tävling, om inte värre, då en träning oftast är mer belastande än en tävling, och det låter dessutom som att ni hoppar högre på träning ( ja, det gör man ju för det mesta...).

har hästen tävlat förut? Hur gammal är den? har du tävlat förut?
även om nervositeten inte känns, finns den där, en aning i allafall. okänd miljö och okända hinder och en ryttare som är mer på tå än vanligt känner en häst av (speciellt en märr :smirk: ).

Med den hästen hade jag kollat upp så den inte har ont någonstanns. Mitt sto gick (för flera år sedan) tävlade 1,20 och var på väg att starta 1,30 stoppade på en tävling, dock hoppade hon på träning samt framridning utan några problem. Men från att aldrig ha stannat på en tävling till att göra det gjode att jag direkt kollade upp henne på klinik, en ordentlig undersökning från topp till tå. där hittade man en minimal hälta på frambenet som visade sig de 3 första stegen vid böjprov, sedan gick hon rent (känslig häst).

S jag tycker att det första man ska göra är att göra en ordentlig koll på sin häst för att utesluta ev infektion, hälta eller smärta någon annan stanns. Är den delen okej så får man gå vidare med ev ryttarbyte osv.

det är precis SÅ hon gör!!! helt konstigt. Hon hoppar ALLTID tredje gången hon kommer på hindret!! Så irreterande :P

Nej hästen har inte tävlat. Men jag har startat clar rounder i ett års tid snart. Aldrig över 90 cm när jag tävlat med henne. hon är 9 år. Hon kan hoppa. Är maxad 115 med ryttare på. Nu kommer vi liksom inte ens runt på en bana med 80 xD

Ja nu är det så här att min häst vägrar och inte vill hoppa. Men bara på tävlingsbanan och inte på träning. Hoppar ej spec högt har hoppat 80 cm de sista gånerna på såna träningstävlingar. Nu undrar jag om hur många här som haft en häst eller ponny som vägrat och sedan har det visat att det är en skada eller liknande. Tänkte kolla henne på någon klinik för att se om det är något fel. Annars blir det väll dressyr här framöver xD
Tacksam för svar :)

Hejsan! Jättebra att du ska kolla henna på klinik!:bow:
Vet några som haft det likadant som du. När dom kollade upp hästarna på röntgen etc hittade de nått på varje häst. Lösa benbitar, hälta och spatt. Som tur var var alla dessa hästar ston så de går som avelston nu. Fått finfina föl. Så det är jättebra att du kollar upp det.:bow:

Tanken att det kan vara ngt fel har vi förstås tänkt. Men det märkliga är att endera placerar den sig (gärna på hemmaplan) eller så vägrar den ut sig. (Och hoppar sedan glatt på tredje/fjärde försöket).
Och som sagt var, ingen tränare kan ens föreställa sig att den stannar som den går på träningarna!

Vi har prövat två ryttare. Samma ojämna resultat. Stannar den en gång till får förra ägaren starta. Stannar den då också får det förstås bli klinik. Det var inte så länge sedan vi gjorde en rejäl koll (vid köpet) och då tyckte veterinären att det var en ovanligt fräsch ponny.

Även om vi nyligen har köpt ponnyn så har vi sett den i flera år och haft den som medryttarponny, så det borde inte vara ngt "nyponnysyndrom". P g a ägarbytet så har det inte varit mycket tävlande på 3/4 år, men tidigare var det många fina resultat. Kan det vara nya tävlingsryttare som den "testar"? Det är en ranghög häst som har testat ganska mycket vem det är som bestämmer hemma i stallet!

låter som mitt problem med min häst stannar också på tävling nu fast hon är inte tränad på färgade hinder! ska börja måla nu hehe..

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 284
Senast: ufot
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 286
Senast: JohannaB
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 560
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka