Hästapoteket!!!

Gullan86

Trådstartare
vad innehåller ert apotek till hästen???och vad tycker ni är det viktigaste att få med??? :bump:

Sv: Hästapoteket!!!

För sårdesinfektion: Jodopax, Desivon, vätesuperoxid (3%), sårspray, sårplast

För uppföljande sårbehandling: Koksaltlösning, Nelex, Vitaminsalva (A- och D-vitamin), silonsalva, Vaselin, Helosan-salva

Övrigt: Förbandsmaterial, bomull, brems, febertermometer, ingivare, kylspray, termobandage, bommulslindor, spolvätska för ögonen, sårsprit, plasthandskar, sax, pincett.

Sen måste man ju ha litet apotek till ryttaren åxå, plåster, bandage osv... Men jag antar att det va hästens du va ute efter?

Cronis skrev:
För sårdesinfektion: Jodopax, Desivon, vätesuperoxid (3%), sårspray, sårplast

För uppföljande sårbehandling: Koksaltlösning, Nelex, Vitaminsalva (A- och D-vitamin), silonsalva, Vaselin, Helosan-salva

Övrigt: Förbandsmaterial, bomull, brems, febertermometer, ingivare, kylspray, termobandage, bommulslindor, spolvätska för ögonen, sårsprit, plasthandskar, sax, pincett.

Sen måste man ju ha litet apotek till ryttaren åxå, plåster, bandage osv... Men jag antar att det va hästens du va ute efter?

japp det var det, men behöver ryttaren har nåt speciellt eller?.
är allt detta verkligen nödvändigt att ha? alltså klarar man sig på hälften typ känns som om detta lätt fyller upp en väääldigt stor väska,

Jag har:
Jodopax, Desivon, sårspray, Helosan, Förbandsmaterial, bomull, brems, febertermometer, plasthandskar, sax, pincett, plastspruta, kompresser

Viktigast för mig är:
Bomull, kompress, gasbinda, vetflex, sårrengöring, jodopax, koksalt, sax, helosan, plasthanskar.

Det där är va jag hittade på argias hemsida. Dom rekomenderade det där till häst.

Till Ryttare Sårvård!
Plåster
Kompresser
Kirurgtejp (eller liknande för att fästa kompresser med)
Snabbförband (inklusive tryckförband)
Sårtejp (för glipande skärsår)
Sårtvätt (bra när du saknar rent vatten)
Pincett och sax

Tamponger å bindor :o (kan vara bra om man inte har i fickan eller råkar få mens...)
Huvudvärkstabletter

Detta är en såndär fråga som får mej att skämmas för jag inser att jag har för lite.....

"klisterlindor" är kalasbra att ha i hästens apotek!!!

I vårat finns:
bomull, gasbindor, kompresser, andra förband, vetflex, jodopax, desivon, koksalt, helosan, sårspray, sårplast, plasthandskar, termometer, sax och pincett.

Jag har:

*Termometer.
*Bomull (Storpack!)
*Självhäftande bandage (Råkade dock köpa från Börjes, Co-Flex, och de var tyvärr inte så självhäftande... :( )
*Jodopax.
*Klorhexidinsprit.
*Koksaltlösning i "portionsflaskor".
*Fixomull, klistrigt "plåster" som man kan klippa till i valfri storlek och lägga över sår. Fäster även på päls!
*Gasbinda.
*4S tjärsalva, bra till ALLT.

Har:
bomull
handdukar
kompresser
plastfolie
sax
temp.
desinfektionstvål
lactacyd-tvål
jodopax
grönsåpa
elastiska lindor
halvelastiska lindor
fleecelindor
bandageunderlägg
helosan
procell-salva
skillingaryds-salvan o några andra sårsalvor
celeston, streptocillin o andra receptbelagda sårsalvor
potatismjöl (till mugg!)
andra receptbelagda mediciner/salvor som anv. till skador/sår
kortisoninjenktioner (som anv utvärtes)
sprutor i olika former, kanyler (dock ej såna att injencera själv)
avmaskningsmedel

det är vad jag kommer på nu

även...
brems
plasthandskar
pincett
gasbindor
nelex (fast jag tror det är för gammalt!)
coflex-lindor

I mitt "apotek" finns det mesta av det som redan nämnts, men jag har alltid hemma Probimin eller protexin, ifall nån skulle bli dålig i magen eller om man akut behövera sätta in smärtstillande eller penicillin/anitibiotika/sulfa.

Animalintex har jag förstås alltid hemma åxå!!!

jag måste ju bara fråga då jag håller på att köpa stallapotek, vad i #"#e är brems för ngt? :D

Det är en klämma eller en pinne med rep som sätts om hästens mule och kläms eller vrids om.

Då utsöndras endorfiner (?) som gör hästen lugn och lite mer smärttålig.

Jag föredrar helt klart klämmodellen, den knäpps fast i grimman och den sitter sedan på plats. Repmodellen måste en person stå och hålla i hela tiden, och kränger hästen med huvudet är det lätt att man tappar taget. Väldigt besvärlig tycker jag den är iaf... ;)

I mitt "apotek" finns förnärvarande:
Jodopax
Bomull
NaCl
Sterila kompresser
Klisterlindor
Gaslindor
Helosan
Skillingarydsalva
Socatyl (salva med sulfa)
Ferbertemometer
Ögonsalva
Sax
Lactacyd tvål
Handdukar
Förbandstejp

Har säkert glömt något... Man behöver ju inte använda allt så ofta som tur är ;) Kolla bara så det inte är för gammalt, vissa salvor håller bara en månad efter de är öppnade!

Detta innehåll ändras ju oxå, men tänk utifrån vilka situationer som kan uppstå.

- Sårskador är ganska "vanligt" och behöver hållas rena och ev. läggas om.
- Ringer du vetrinären kommer han/hon säkert fråga vad hästen har för temp.
Vad gör du då?
Börja med detta så kan du bygga på efterhand :)

Ojdå, det är en del..:crazy:

Detta är vad jag vet finns i medicinskåpet just nu, finns annat också som jag inte minns vad det heter :S

Jodopax
Jodopax gel
Natriumklorid
Lactacyd
Tvättbalsam
Rena tvättsvampar, tvättlappar, trasor och handdukar
Hushållspapper
Helosan
Helosan Sol
Salsyvase
Vaseline
Brems
Febertermometer
Fyra Ess-salva
Hud- och karledskräm
Blue spray
Handskar
Stetoskop
Gasbindor
Stallbandage
Tjocka paddar
Tunna paddar
Bomull på rulle
Ingivare
Kanyler
Lång pincett
Vet-flex lindor
Isbalsam och andra kylande preparat
Kompresser i olika utföranden
”långa” tops
Sax
Kniv
Tejp
Lite olika sorters mediciner och receptbelagda salvor sedan tidigare
Zinkpasta

Står dessutom lite äppelcidervindäger, olika sorters liniment, olika flaskor med hemmablandade preparat som bara mamma vet vad det innehåller samt insektsmedel m.m. i ett gammalt medicinskåp i lilla stallet.

Mvh Jate Volim

Jag har knappt koll på vad jag har :angel:
Vad jag däremot vet (och varit medveten om ett tag) är att det behöver komplettering.

¤ Pressad bomull
¤ Jodopax
¤ Väteperoxid
¤ Koksaltlösning
¤ Lactacyd
¤ Hexocil
¤ Blåspray
¤ Sårspray
¤ Aloe Verasalva
¤ Helosan
¤ Helosan sol
¤ Mini derm
¤ Handsprit
¤ Febertermometer
¤ Lite olika sorters kompresser
¤ Gasbindor
¤ Flexlindor
¤ Fleecelindor
¤ Paddar till lindor
¤ Tejp
¤ Pincett
¤ Grönsåpa
¤ Lanolinolja

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 942
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka