Hästar som inte vill in...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare zeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 204

zeus

Trådstartare
...ja kan kanske tyckas lite ovanligt, men det blir ju ofta så när hästarna har fri tillgång på mat o en stor fin hage. Har fem hästar i vårt stall, de går ute minst 7 till 20-21. Är så att hästarna liksom inte vill komma in för natten vissa dagar. Bossen i hagen är den som ställer till problem, när de andra hästarna börjar vandra mot grinden jagar hon helt sonika upp dem i hagen igen. Bossen har varit skadad o har inte gått men våra hästar under ca 3 månader. Under de månaderna var dessa problem obefintliga. Men nu när hon går i samma hage igen så är det samma visa igen, hästarna kommer ofta inte när man ropar.

Vi har sagt att jag när jag tar in dem om kvällarna o ropar så får hästarna en halvtimme-40 min. på sig att komma till grinden. Annars har de fått gå ute. Men just nu är det -8 o svag vind. Hur tycker ni att vi ska göra?? Springa o hämta dem längst upp i hagen el fortsätta att vara konsekventa o låta dem va ute då de väljer att inte komma? De har naturligtvis vatten o mat.

Senast ändrad:
Sv: Hästar som inte vill in...

Någon????
Kan tillägga att jag ibland har god lust o säga till bossens ägare o antingen träna bort beteendet el. komma o ta in hästarna själv.:angel: Enda chansen för ägaren att ta in hästen (24 år) på dagarna då hon ska rida är att ta in alla de andra. Annars tar det 2-3 timmar att få tag på henne. Borde tränas bort. Förutom detta så är det en väldigt trevlig häst.

Kan bara säga att hästar är utedjur och om du inte lider för mycket med att dom går ute om natten,så skulle jag låta dom gå ute.Dom har ju vatten o mat.Har dom vindskydd?

Nej de har inget vindskydd i hagen, bara lite naturligt i form av träd.:D Har pratat med de som har inhyrningar hos mig o de tycker att vi ska låta dem gå ute om de inte kommer när jag ropar. Hon som äger bossen tyckte att bossen kunde gå ensam i en hage, så är problemet borta. Men jag tycker inte det är rätt, hästar är flockdjur o bossen hör hemma i sin flock! Så vi får nog leva med problemet!

De gick ute i natt iaf, vi får se hur det går i kväll!

Träd är också en form av vindskydd,vida granar tex är som tak.Som sagt,ha dom ute med gott samvete om dom inte vill gå in,då mår dom bäst!:)

Ja det får bli så! Det enda som känns tråkigt är att mina 2 som ofta vill in blir bort jagade av bossen då de försöker gå ner till grinden. Men som det är nu är det överkomligt, de har gått ute 2 nätter denna v o det kan jag leva med.:D Men min 17 åring var frusen i morse, så då tog vi en härlig rumpmassage följt av en underbar tur i skogen o det gjorde susen!:D

kan du inte då plocka in dina hästar från hagen alltså ta en hink och locka fram dom så får väll bossen stanna ute :devil: :devil:
räkna med lite gratis motion:crazy:

Usch vad trött man kan bli...
När jag skulle ta in hästarna idag så jagade bossen iväg de andra hästarna, flera gånger:mad: . De försökte smita förbi henne gång på gång, men de sattes snart på plats:crazy: . Ägaren har sagt att hon får gå ute själv när hon gör så:devil: . Så jag sprang o hämtade de andra o lämnade kvar henne ensam. Hon är iof van vid o gå ensam, men det blir ändå ett straff då hon vill vara med sin flock. Så så får det förmodligen bli i fortsättningen om hon inte låter de andra gå in. Tror jag, eller vad tycker ni? Vet inte vilket som är det bästa, suck. behöver lite råd från er andra bukefalister. Är lite trött på det här nu...

Kan ni inte ta in bossen först då så är ju problemet borta eller har jag missuppfattat något nu?

Kan ni inte ta in bossen först då så är ju problemet borta eller har jag missuppfattat något nu?

Nej, bossen har "panikångest" när det gäller att fångas in. Hon måste ha varit med om otäckheter tidigare...:cry: Den förra ägaren hade hästen från det att den var 4 år tills den var 23 år o hästen hade det här beteendet redan när hon köpte henne. Nu är hästen 24 år.
Enda gången bossen tillåter oss att ta henne så är det när vi har börjat leda in hästarna till stallet.

Senast ändrad:

Även om ni lockar bossen med lite mat? Går det inte att ta den då?
En gång släppte vi in en gammal valack till unghingstarna (1½ år) Pojkarna togs in för att tränas och gammeln fick vara kvar i hagen. Efter några dagar började han när han såg att vi gick mot deras hage att busa upp grabbarna. När vi kom fram till hagen så var det världens rejs där. Vi fick inte tag på enenda häst. De brallade som om vargen sprang där inne. Vi provade att locka gammeln med lite mat, men det var lönlöst, så vi fick ta bort honom där ifrån. Då blev det lugnt för killarna.
gulan

Jag har haft problemet. En valack och senare även ett sto. Jag koncentrerademig på dessa individer när jag gick ut och ställde mig mellan "flocken" och "bossen"...och höll bossen borta genom att röra mig runt "flocken". Det hjälpte;)...för inte ens "bossen" vill hamna utanför flocken på det sättet och lugnade sig betydligt.

Får dom ALLTID kraftfoder när dom kommer in för kvällen? När vi tar in våra hästar för kvällen så finns alltid kraftfoder i krubban när de kommer in. Och även om de är längre bort i hagen så kommer de alltid till grinden när man kommer för att hämta in dom, för dom vet att det är mat därinne. Dom har alltid gott om hö i hagen, så det är inte för att dom är extra hungriga som dom kommer.

Låt dom vara ute!
Var ligger problemet? Våra är ute 24/365
Vi har dem inte på lösdrift o har därför ingen ligghall/vindskydd (lag).
Min 17 åring är väldigt frusen o fryser så hon skakar om hon är ute när det är kallt, inte schysst. De andra fryser dock inte.

Ush - det låter riktigt jobbigt. Hur gör du om du ska rida då? Kan du ta någon av dina hästar eller kommer bossen då? Jag hade satt bossen i egen hage. Möjligtvis släppt henne i en hage med en häst som inte rids. Tänk om någon häst blir sjuk eller skadad? Då ska ni först "jaga" eller locka hästarna i ett par timmar innan ni får fatt i den.

Jag har också haft en häst som var svårfångad. Hon nästan skrattade åt mig när jag kom med havrespannen kändes det som... nä mat hjälper definitivt inte när man väl har det problemet.

När jag ska ta in 1,5 åringen under dagen går det bra, henne bryr hon sig inte så mycket om;) . Men när under dagtid ska ta in 17-åringen (bossens bästis) så brukar hon bossen jaga iväg henne. Men då brukar det inte handla om så långa stunder. Hon är som sagt intelligent och det är vid kvällsinsläppet samt då bossens ägare ska hämta bossen som det inte funkar. Dvs främst då hon själv berörs.

Tjoho!
Idag kom hästarna ner när jag ropade!:banana: Bossen tog jag som tredje häst, hon lämnade alltså två hästar i hagen!!!! Hon brukar alltid vänta med att låta sig fångas tills alla andra gått in.
Vi får se hur det går imorgon...

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka