Hästar utan kärlek?

S

surpuppan

Det finns en hästägare, vi kan kalla h*n X. Som har ett antal hästar och ponnier, problemet är att X i fråga aldrig tar sig tid för sina hästar och ponnys om ingen annan är i närheten samt tar intiativ att "få igång" X att ta hand om dem alls.

Hästarna och ponnierna i fråga får såklart mat (hö), går i hage hela dagarna och har någonstans att gå in. De har alltså alla grundförnödenheterna men får ingen social stimulans från X, alltså ingen rykt, motion, etc. Får inte klapp då och då...

Hästarna och ponnierna har alla bra psyke och potential, men går och förfaller, vilket är jättetråkigt och slöseri på bra hästar och ponnies....

vad gör man? :confused:

Sv: Hästar utan kärlek?

Prata med "x", fråga om du kan få hjälpa henne att hitta en medryttare tex? Om hon nu vill att någon ska ta hand om hästarna.

Tja du. Hästar som går i en bra lösdrift och i en harmonisk flock och som får mat och vatten och hovvård och veterinär när dom är sjuka har det enligt min åsikt oerhört bra.

Stimulans från människor har de ju inte så mycket behov av eftersom de har varandra och förfaller gör de väl inte heller eftersom de kan motionera sig efter eget behov i hage/lösdrift.

Vet inte om jag skulle kalla det slöseri precis....

Låter som hästarna har det bättre än de flesta hästar har. Att hästar skulle behöva stimulans av människor så länge de har artfränder och goda förhållanden är en myt.

Om hästarna är fina i hullet, har välskötta hovar mm gör man ingenting.
Hade det varit mina hästar hade jag blivit väldigt upprörd om ngn hade lagt sig i.

Det låter snarare som om du lider av att inte få chansen att ta hand om hädtarna än som om hästarna lider.

Hästar har inte något behov av mänskligt sällskap. Går dom ute i flock som du beskriver mår dom utmärkt utan mänsklig inblandning.
Det är först när vi stänger in och isolerar dom som vi skapar behov hos dom av vårt sällskap.

Som tidigare inlägg säger, är hästarna inte vanvårdade så lägg dig inte i. Det är ingen nödvändighet att hästarna ska ridas eller borstas. Jag skulle bli kränkt om någon lade sig i nått sånt. Vill du själv rida så gå och fråga ägaren om du får. Vill h*n inte det så är det ju bara att acceptera.

Hästarna och ponnierna har alla bra psyke och potential, men går och förfaller, vilket är jättetråkigt och slöseri på bra hästar och ponnies....
Varför? Det är VI som vill rida inte tvärt om.

Som tidigare sagt så har nog dessa hästar det bra mycket bättre än andra hästar.

Och jag kan bara hålla med de andra som svarat i tråden. Det är vi som skaffat oss ett behov av hästen och inte tvärtom. Vill du rida och pyssla - be ägaren om lov. Men att det skulle vara synd om hästarna håller jag inte med om...

Det låter som att de där hästarna har ett alldeles utmärkt hästliv. Är i en flock och har allt de behöver. Sociala stimulansen har de av varandra. Och är bara hagen tillräckligt stor så har de sin motion.

Inte har hästar behov av social stimulans från oss. Det är något vi har behov av.

Hälsning Maja

Kl- älskar jag mina hästar mindre under sommaren? När de går på bete och strosar runt som de vill i gröngräset?

I jämförelse med på vintern med leriga hagar, in och utsläpp, boxar och massa meck?

På sommaren HINNER jag ju älska dom mera aktivt, dvs bara gå ut och gosa en stund och rida etc, Detta pga av att jag inte också har en massa tungt stallarbete och annan logistik som måste skötas.

Skulle tro att om man har hästar i en väl fungerande lösdrift så har man mycket mera tid att ägna åt själva hästarna.

Vad är kvalitetstid för hästen i samarbete med ägaren/skötaren?

Det varierar nog från häst till häst.

Tex för min gamla nordsvenska hingst är det nog mer kvalitetstid med en lång ordentlig rykt än tex om man rider ut en tur. Han kan lätt stå i en timme medan man borstar och han står och blundar och suckar litet då och då. Tror aldrig det har hänt när han varit lös i hage att han gått ifrån mig när det varit pågående borstning.

Vår andra nordsvensk Vicke tycker däremot att borsta det är väl okej i fem minuter eller så, sedan går han. Däremot kan han stå länge och titta på om man är inne i hagarna och reparerar staket eller dylikt. Han gillar att pillar runt med verktygen och tex stå och hålla hammaren i munnen.

Senast ändrad:

Man gör ingenting. Hästarna har det de behöver = ingen anledning till någon ytterligare åtgärd.

KL

Kan bara hålla med tidigare inlägg. Hästar som får vara hästar och hålls på ett vettigt sätt men utan mer än nödvändig kontakt med människor har det nog bättre än många hästar som får mycket av det du kallar kärlek. Därmed inte sagt att mycket pyssel o dyl är dåligt, det är bara inte nödvändigt om hästen har det bra ändå.

Kl- älskar jag mina hästar mindre under sommaren? När de går på bete och strosar runt som de vill i gröngräset?

I jämförelse med på vintern med leriga hagar, in och utsläpp, boxar och massa meck?

På sommaren HINNER jag ju älska dom mera aktivt, dvs bara gå ut och gosa en stund och rida etc, Detta pga av att jag inte också har en massa tungt stallarbete och annan logistik som måste skötas.

Ack så sant

Skulle tro att om man har hästar i en väl fungerande lösdrift så har man mycket mera tid att ägna åt själva hästarna.

Ja lite mer tid blir det faktiskt om lösdriften är väl planerad och funktionell

Senast ändrad:

Tänk er denhär rättegången:
"Dagens viktigaste mål, X har inte pussat på sina hästar :eek:, yrkar på livstid eller avrättning"

Hæstar ær anpassningsbara vanedjur ær de vana att gå ute med flocken hela dagarna ær dom nøjda med det.

En hæst som dagligen blir riden och skøtt væntar sig det och blir som regel glad nær den ser sin ægare som den ær fæst vid och ær nøjd med det.

Kanske om det varit en hæst i ett stall med andra hæstar som blev mycket ompysslade men inte den så hade den kanske mått dåligt.

Intressant disskution..

Om man vänder lite på det. Hästen i fråga får mat. Men går ensam i hage och står på box minst 12 timmar.. Ingen så kallad kärlek med minimal motion och ingen rykting. Kul att se vad man säger i den frågan :)

Är det samma där som många skriver att dom klarar sig själva?

Sen håller jag med resten går den på lösdrift med andra hästar och får hovar och får den mat som behövs så tar dom nog ingen skada av att ägaren inte gör något med dom.

Om man vänder lite på det. Hästen i fråga får mat. Men går ensam i hage och står på box minst 12 timmar.. Ingen så kallad kärlek med minimal motion och ingen rykting. Kul att se vad man säger i den frågan :)

Är det samma där som många skriver att dom klarar sig själva?

Hästar ÄR flockdjur och behöver sällskap. Och bästa sällskap är andra hästar

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
2 021
Senast: Solis
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II
Tillbaka