Hästars utevistelse, tyskland

Sv: Hästars utevistelse, tyskland

Fy vad jag blir ledsen över sånt här :(
& två timmar per dag? Vad är det för tid eg att låta hästarna vara ute?? I vintras när det var som kallast så fick hästarna bara vara ute ett par timmar eller stå inne, dels för att ledningarna inte skulle frysa & dels för att inte alla hade täcke... Men det handlade om kanske ett par, tre dagar per vecka under en begränsad tid!
Hästar ska få gå ute så mycket som möjligt är min åsikt! Dom är inte gjorde för att stå still i en box 24/7 med undantag för skrittmaskin & övrig motion. Jag tycker det är hemskt... Visserligen är hästar bra anpassningsbara, men det betyder inte att dom mår så bra, så bra som dom skulle kunna må, av det.

delvis knapplån

Jag är nog en av dom inte har förståelse att en "dyr" häst har större rättigheter än andra att stå inne utan hagvistelse. Oavsett om hästen är värd 10.000 eller 1 miljon (som ex) så är det ingen sund hästhållning att ha dom på box dygnet runt. (boxvila ordinerad av veterinär är en annan sak...)
Dom måste inte ha gigantiska hagar, men en hage där dom får vistas några timmar/dag är inte mkt begärt. Gör man det till en vana så blir hästarna normala i sitt beteende också.

Den erfarenhet jag sett i stallen under åren så är det dom hästar som står mest eller enbart på box som är mest skadade.

KL

Det är lustigt att alla som argumenterar mot att ha hästarna inne, tror att det handlar om att hästarna som inte går i hage står dygnet runt i en box?

Min hingst går inte i hage, men han är ute och promeneras morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Mellan detta rids han, betas för hand, ryktas, duschas och gud vet vad.

Problemet med att man enbart promenerar o dylikt är ju dock att hästen aldrig får "egen tid". I en hage så kan den springa om den vill, lägga sig ner o vila om den vill. Bara stå och titta om den vill. Men det mest ultimata är ju såklart om den även har en hagkompis. (dock kan alla hästar inte ha det) men då kan dom ju klia på varandra, sysselsätta sig med sina egna. Om den ständigt aktiveras av människan så får den ju aldrig bli självständig.

Senast ändrad av en moderator:

Då gäller det att man inte har annat att göra som ägare!! Varför kan han beta med snöre men inte utan?
Mvh Lena

Problemet med att man enbart promenerar o dylikt är ju dock att hästen aldrig får "egen tid". I en hage så kan den springa om den vill, lägga sig ner o vila om den vill. Bara stå och titta om den vill. Men det mest ultimata är ju såklart om den även har en hagkompis. (dock kan alla hästar inte ha det) men då kan dom ju klia på varandra, sysselsätta sig med sina egna. Om den ständigt aktiveras av människan så får den ju aldrig bli självständig.

Allt det du nämner, utom att springa runt, kan han göra i boxen?

Ja visst kan h*n ligga eller stå i en box, men en box är ju absolut inte samma sak som en hage. Och dom kan fortfarande inte vandra naturligt i en box när dom själva känner för det. En box är inte stor. Och om hästen står i en innebox så är det inte heller samma sak som att stå ute i friska luften.

Gör det ngt om hästen springer då? Eller menar du att han skadar sig? På vilket sätt skadar han sig isf av att springa?

KL

Det är lustigt att alla som argumenterar mot att ha hästarna inne, tror att det handlar om att hästarna som inte går i hage står dygnet runt i en box?

Min hingst går inte i hage, men han är ute och promeneras morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Mellan detta rids han, betas för hand, ryktas, duschas och gud vet vad.

Jag har också hingst och sommartid är han ute dygnet runt, vintertid är han inne på natten om det är dåligt väder. Han är 23 år och fullt ridbar fortfarande, när folk ser honom tror de INTE att han är 23!

Att han är så fräsch som han är tror jag beror till stor del att han genom sin stora mängd utevistelse rör sig mycket och att större delen av rörelsen är långsam och moderat rörelse, dvs han skrittar omkring och travar lite ibland. Händer rätt sällan att han drar omkring i galopp i hagen. Hans kropp får alltså en lågintensiv motion dygnet runt som ganska mycket motsvarar hur en vildhäst rör sig.

Jag tror att hästmänniskor överlag måste lära sig mer om beteende.
Jag tror också att fundera på vad orsaken är och inte behandla symptomen.
I min värld är det så att om hästen står vid grinden efter 30 min och bara hänger där så
1) Den vill det. Den trivs med det och det har inget med att vilja in att göra
eller
2) Något är fel i hagen. Hästen får bevisligen ingen stimulans, den kanske inte trivs i hagen, med kompisarna, whatever.

Istället för att utröna det säger man att hästen vill komma in.
Jag kan aldrig tänka mig, ur ett beteende perspektiv, att hästar inte vill vara ute. De må då vara så grymt hjärntvättade och jag tror inte ens det är möjligt att trycka bort ett sådant behov.

Kan man inte ha sin häst utomhus, ska man inte ha häst (inget mot dig nu). Punkt slut.

KL

Men han får inte behovet av utevistelse/rörelse tillgodosett. Klart som fasen han springer utan snöre! Han är ju glad över att få en av de mest grundläggande beteendena tillgodosedda!

Detsamma med mina hingstar,,,ute regelbundet, kunde även stå med andra hästar i samma hage (valacker/hingstar)

Har tyvärr sett flera tysklandsimporter som antingen sprungit sönder sig själva så fort dom fått komma ut i hage eller inte hållit för normal ridning ich båda delarna har nog mycket att göra med att dom inte fått vara ute ordentligt.

"Att hästen kan skada sig om den är ute" är nog tyvärr ett argument som slår tillbaka på sig själv då hållbarheten på en häst som inte kan röra sig ordentligt på varierande underlag under uppväxten försämras oerhört. Även om någon skulle strunta totalt i diverse beteendestörningar som hästen kan få när den är understimulerad så kan jag inte se meningen med att ha en dyr tävlingshäst som inte håller för att använda.

Är hästen skadebenägen så kolla att hagen har bra underlag och ha på skydd på hästen. Har själv en "olycksfågel" och hon har faktiskt klarat sig bäst i stora hagar där hon har annat att göra än att veva med benen i närheten av stakeket eller halka runt i leran.

Senast ändrad:

Jag är inne på samma spår. Problemen uppstår när man köper en tysk häst som stått inne hela sitt liv och försöker släppa ut den i hagen. Jag har sett hästar som känt sig så obekväma och ovanan vid situationen att de bara vill in. Sen finns det dem som brallar som galningar och skadar sig permanent. På flera av dem (både de som inte trivs och de som brallar) så verkar det sitta i "permanent". Så jag kan ha förståelse för, som tex i Cashmirs fall, att man när hästen har hunnit bli äldre och stått inne hela sitt liv, inte får den att fungera i hage när det väl erbjuds.

Så ska man få rätsida på den problematiken så måste de redan som föl och fortsatt framåt erbjudas en sund hästhållning. För då fungerar det oavsett om de är hobbyhästar eller mångmiljonshästar.

Jag har haft en häst som var 6 år när den kom till mig (imp. england) Då hade den aldrig gått i hage större än en rundcorall och bara sand i. Aldrig ätit gräs och aldrig gått med andra hästar.

Han tålde ingenting. Han åt inte gräs för han visste inte att det gick. Han åt hö på sommarbetet.
Insekter = döden
Insektsspray = böldutslag
Höst, vinter, vår = lera = mugg = benen svällde som fotbollar
Gå ute och pilla i hagen = få i sig jordbakterier = fick variga sår över HELA KROPPEN från nos till svans
Äta gräs (när han väl lärt sig av att titta på de andra hästarna) = fång
Gå i en något kuperad hage = slet av sig skorna direkt och eftersom han hos mig fått vanliga järnskor så följde halva hovarna med när skorna rök
Gå med andra hästar i hagen = mobbad då han aldrig fått lära sig "hästspråket", jämt och ständigt nya bit- och sparksår.

Förutom detta hade han (visade det sig senare) förslitningsskador i alla benen och misstänkt magsår, vilket var orsaken till den kolik han fick hos mig vid två tillfällen. (kom ihåg, hästen var endast 6 år)

Så jag kan se saker från båda hållen, importerar man redan äldre hästar så är allting inte självklart!
Denna hästen hade naturligtvis mått bättre om jag hade haft mer kunskap och haft honom ensam i en platt hage.

Hästen avlivades efter bara 1,5 år hos mig. Då 8 år gammal...

Den här historien får jag leva med, det går inte en dag utan att jag tänker på den hästen. Men jag lärde mig massor, den svåra vägen. Och jag gör aldrig om samma misstag två gånger

KL

står du i värsta lyxstallet och är gjord av pengar, eller har du hästskötare... (nu har du lov), men annars då? hur hinner du med promenaderna?

Jag jobbade hos en kvinna som imp en häst från Tyskland för GP-klasser. Denna häst hade aldrig varit i en hage eller ridits ut (han var väl 8-9 år tror jag). Jag tänkte att GPryttaren aldrig skulle ha ut hästen i hagen... Fel av mig! Ut med hästen med en kompis, den va helt galen (den hade skydd på sig i början) och ryttaren ansåg att hästen lär sig, det finns programmerat i den, visst kna den skada sig men då får vi ta det därifrån.

Nu går den utan problem i hage och rids ut.

Som sagt, hästägare skulle inte dö av att läsa en beteendekurs.

ja det är inte helt ovanligt att dom reagerar så. (har köpt hästar själv som reagerat likadant) Man får nog räkna med att dom kan rejsa gärnet en period och det enda man kan göra är att ha uppsyn...men det dummaste man kan göra är att ta ut hästen och säga att det inte går. Man måste låta dom komma ur hysterin själva. Man kan se till att man inte släpper i en hage där det är en massa grenar o dylikt till en början.

*kl* och lite OT, men..

Mina hästar skulle bli tokiga om de inte fick gå ut! Jag skulle flyga över huvet på dem inom 2 min och landa mindre snyggt på backen ;)

Och vissa hästar som är uppfödda i Tyskland klarar knappt av en timme i hagen utan att börja springa och jaga upp sig eftersom de är så vana...

Har jobbat några år i Tyskland (hos en svensk ryttare) och både hos oss och grannstallet (OS guldmedaljör i ft) fick alla hästar vara ute dagligen. Grannen köpte till och med en häst för att den hade det så illa där han var. Vissa gick ute dygnet runt på sommaren men de "finaste" hästarna fick vara ute minst ett "pass" per dag (1 pass = morgon till lunch eller lunch till eftermiddag). Hade de en ledig dag så fick de gå ute båda passen men alla kom in över lunch (då de flesta började springa annars och drog med sig alla hästar).

Men de hästarna vi hade som blev ridna/gick i skrittmaskin samt fick vara ute minst 5 timmar per dag hade tur. Inte alla tävlingshästar som får det.

Jag har sett det mesta, vissa stall gör de som ovan (dvs mockar med traktor ibland). Problemet är oftast att tyska stall har lågt till tak och dålig ventilation så luften där inne kan lätt bli riktigt dålig.

Hästen som jag köpte där nere är uppfödd "som en ko". Han gick ute i flock hela sommaren och inne i flock (stor ligghall typ) på vintern utan att få komma ut. Så han var utomhus hälften av sin tid, bara det att det var ett halvår i taget :grin:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår