Hästattityd

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Richmond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 710
R

Richmond

Jag måste få ge utlopp för mina åsikter.

Var är den här sporten på väg egentligen?
- Kolla vilka fruktansvärda summor som spenderas på barn och ungdomar av ivrigt påhejade föräldrar
- Vilken inställning har ryttare till sina hästar, egentligen?
- Och. Jag vill ge en eloge till alla ryttare som kämpar på med sina hästar och ponnyer, som kanske inte varken har de ekonomiska medlen eller möjligheten att rida mer än de lägre klasserna.

Sv: Hästattityd

Okej? :confused::confused:

1. Hästar är dyra, sånt är livet.

2. Alla har vi olika inställning. Vet inte vilket du syftar på?

3. Jag tror många de människor som har pengar och rider högre klasser också kämpar på.
Tänk på alla de som inte "har råd" att ge sina hästar mat då?

Okej? :confused::confused:

1. Hästar är dyra, sånt är livet.

2. Alla har vi olika inställning. Vet inte vilket du syftar på?

3. Jag tror många de människor som har pengar och rider högre klasser också kämpar på.
Tänk på alla de som inte "har råd" att ge sina hästar mat då?

. Ja, du har nog rätt. Att vissa ponnyryttare har 3-4 ponnyer för 100 000 kr st (oftast mer) för att kunna hålla sig a jour med dagens tävlingsklimat. Det är ju sunt?
Eller att juniorer och ungdomsryttare, som inte bedriver tävlingsverksamhet som företagsform, köper in hästar för hundratusentals kr ( korrigering: deras föräldrar köper). Pengar som är fantasi summor för en vanlig "svensson" familj. Kan någon vara snäll att förklara logiken för mig, varför man tvingas (eller ännu värre) frivliigt gör en inteckning på huset för att familjens barn behöver en ny ponny/häst.

2. "Han hoppar inte" "Det är nått fel" "jag vill ha en ny ponny" " Det är bara att behandla" " Vi behöver en ny häst, denne håller inte måttet" " Förstår inte varför hon stannande, jag gjorde ju allt rätt"

- Behöver jag fortsätta?

3. Av någon anledning har jag fått för mig att "kämpa på" är lättare i ridhus ( eller ev. på en upplyst ridbana) i kombination med en tränare några dagar i veckan. Samtidigt som man planernar för tävlingarna i Tyskland om 3 veckor.

Enjoy

Nu kommer jag med en åsikt som kanske inte riktigt har med ämnet att göra men iaf :p

Alla borde få möjlighet att rida och tävla, inte bara de som har pengarna. Målet är ju att så många som möjligt ska få utöva idrott, däribland hästsporten. Är det ingen som håller med om att idrottandet och tävlandet blir allt dyrare, vilket eliminerar möjligheterna för många barn att få vara med??

Alla borde få möjlighet att rida och tävla, inte bara de som har pengarna.

Det finns tävlingar på klubbnivå - lokal - regional - nationell - internationell, också är allt indelat i olika svåra klasser.
Detta system gör att alla med lite träning kan vara med på sin nivå.

Alla kan inte ha egen häst, men det finns ridskolor över hela landet. Detta gör att ridningen är tillgänglig för alla.

Vill man satsa uppåt bör man ha mer än en ponny/häst med kapacitet. Och naturligtvis rider man för tränare, annars utvecklas man inte.

Vill du bara tävla lägre klasser så är det knappast nödvändigt med flera, dyra ponnysar. Däremot tyckert jag att rida för tränare gör man oavsett om man tävlar om man vill utvecka sin ridning.

Är det ädlare att klara sig utan ridbana och ridhus? Fånigt.

Är det ädlare att klara sig utan ridbana och ridhus? Fånigt.

Nej det är bara mycket kallare, tråkigare och jävligare vintertid, eftersom jag inte är masochist så tycker jag det är helt underbart att stallägaren nu har byggt ett ridhus, så vi slipper stå där med våra älda förfrusna rumpor!! :bump:

Jag måste få ge utlopp för mina åsikter.

Var är den här sporten på väg egentligen?
- Kolla vilka fruktansvärda summor som spenderas på barn och ungdomar av ivrigt påhejade föräldrar
- Vilken inställning har ryttare till sina hästar, egentligen?
- Och. Jag vill ge en eloge till alla ryttare som kämpar på med sina hästar och ponnyer, som kanske inte varken har de ekonomiska medlen eller möjligheten att rida mer än de lägre klasserna.

1. Och?
2. En del har hästarna som sitt jobb, sin inkomstkälla. Det är deras jobb att träna/tävla. Har man försäljnings/utbildningstall kanske man inte har tid att stå o borsta en halv dag på Brunte, utan man har personal som sköter det, precis som vilket företag som helst. Har man dock hästar som intresse/hobby får man ju ett helt annat känslomässigt band till dom.
3.Vaddå kämpar på? Det är väl ingen plåga som hobbyryttare att åka till stallet och "kämpa på" med sin häst? Känner man så ska man nog lägga ner.
"Kämpar" inte proffsryttarna på då tycker du? Har du en aning om hur mkt tid, planering och tajming det handlar om för att matcha hästar?! DET kan INTE pengar köpa!

Tycker det luktar avundsjuka lång väg! Endel har pengar och kan satsa, andra inte. Så ser världen ut och det är bara att acceptera, inget att ifrågasätta eller grubbla över.

Senast ändrad av en moderator:

. Ja, du har nog rätt. Att vissa ponnyryttare har 3-4 ponnyer för 100 000 kr st (oftast mer) för att kunna hålla sig a jour med dagens tävlingsklimat. Det är ju sunt?
Eller att juniorer och ungdomsryttare, som inte bedriver tävlingsverksamhet som företagsform, köper in hästar för hundratusentals kr ( korrigering: deras föräldrar köper). Pengar som är fantasi summor för en vanlig "svensson" familj. Kan någon vara snäll att förklara logiken för mig, varför man tvingas (eller ännu värre) frivliigt gör en inteckning på huset för att familjens barn behöver en ny ponny/häst.
Jag tvivlar på att priset på ponnyer/hästar är något man kan göra något åt. Hur ska vi göra med "skräphästarna" då? Sälja dem för en hundring?
Det är ju så det funkar. De mindre begåvade hästarna kostar mindre, medan de fina duktiga hästarna kostar mer.

Vissa föräldrar är mer måna om sina barns vilja än andra, så är det bara. Mina föräldrar tog av massa sparpengar för att kunna ge mig min häst på 10,000 medan andra kanske säljer en bil för att få råd med en svindyr ponny, och andra har dessa pengar genom arv eller aktier. Sånt är livet helt enkelt.
Jag hade gladeligen tagit emot ett par svindyra ponnyer, och om jag någonsin skaffar barn så skulle det ju vara en ren dröm att kunna ge den precis en sån ponny den vill ha.

2. "Han hoppar inte" "Det är nått fel" "jag vill ha en ny ponny" " Det är bara att behandla" " Vi behöver en ny häst, denne håller inte måttet" " Förstår inte varför hon stannande, jag gjorde ju allt rätt"

- Behöver jag fortsätta?
Ska jag vara helt ärlig så ser jag mest sånt hos hobbyryttare och ryttare som är mindre duktiga.. Kolla bara här på buke.
(Utom det med håller måttet osv)

3. Av någon anledning har jag fått för mig att "kämpa på" är lättare i ridhus ( eller ev. på en upplyst ridbana) i kombination med en tränare några dagar i veckan. Samtidigt som man planernar för tävlingarna i Tyskland om 3 veckor.

Självklart. :confused:
Jag skulle också bli en garanterat bättre ryttare om inte en tredjedel av året slösades bort på vilande häst eller skritt-turer pga halka och för hårt underlag.
Om jag hade råd med tränare två gånger i veckan skulle jag också vara på högre nivå.

Jag tycker att "kämpa på" är bättre att göra inför en tränare, än att försöka klara allting själv. (Det är ju där många misslyckas.)

Det finns tävlingar på klubbnivå - lokal - regional - nationell - internationell, också är allt indelat i olika svåra klasser.
Detta system gör att alla med lite träning kan vara med på sin nivå.

Alla kan inte ha egen häst, men det finns ridskolor över hela landet. Detta gör att ridningen är tillgänglig för alla.

Många har inte ens råd med det :crazy:

Har man inte råd att starta en klass på en klubbtävling, så har man nog inte råd att försörja hästen heller :p

Nej -alla har inte råd att ens rida på ridskola en gång i veckan. Det betyder dock inte att andra som har råd att rida på ridskola, eller har råd med en eller två eller fler egna hästar inte ska kunna få ha det. Livet är inte rättvist. Alla i världen har inte råd att äta heller....

Jag tycker det här är en meningslös disskusion...:crazy:
Jag antar att du som skrivit det här nu kanske inte fick din drömhäst, kanske får rida utomhus när det är kallt och kanske inte har rätt attityd till din häst.

Man ser ofta andra genom sig själv.

Om ni fattar.

Tycker bara att man borde ge fler möjligheten att få prova på hästsporten. Det kostade knappst så här mycket att rida förr i tiden :p Så, regeringen, mer pengar till hästsporten!! :D

Nej, lite mindre kanske det kostade. Men då var det en helt annan standard på anläggningarna och hästarna också. Lägre kostnader Ridhus på ridskolorna var en ovanlig lyx, stallen var trånga och svårarbetade, det fanns fortfarande rätt gott om ackordshästar att få tag på. Och framför allt, det jobbades ideellt som bara sjutton.

Nu för tiden vill vi ha drägliga arbetsförhållanden för personalen på ridskolorna, och säkra vettiga anläggningar. Sånt kostar.

hmm Jag har märkt att "dem har ju råd att köpa ponny/häst" är en bra ursäkt för dem som lyckas mindre bra på tävling :P

Det går att lyckas i sporten, utan pengar. Men man måste arbeta hårdare.

Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att de som verkligen får kämpa och inte bara får allting blir duktigare på att rida, de får iaf en annan känsla för hästar. Dom tänker inte hästen som en sak som bara är att sälja om något går dåligt. Sen dom ryttarna som har riktiga ponnyföräldrar tror jag tröttnar på mammas och pappas tjat, tävlingar varje helg och får aldrig anstränga sig riktigt mkt för att lyckas med något.

Visst för man blir ju duktigare, eller får mer känsla för hästar som du säger, om man inte rider för tränare, har en sämre häst och inte har support hemifrån. Bäst hästkänsla får man naturligtvis om man inte har egen häst utan rider lektioner på ridskolan en gång i veckan. Oslagbart.

Inser du hur dumt det låter?:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 891
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 836
Senast: Ramona
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 336
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur