Hästen är på foder

P

puckis

och jag vill ta tillbaks honom. Kan jag det?
Vi har ett vanligt fodervärdsavtal, sånt man kan köpa i hästbutiken. Nu är det så att han inte varit utlånad mer än en månad men han har redan fått hela pälsen avskavd på ena sidan efter hennes skänkel, sporrar samt så har han blivit jättesvår att tränsa. Tidigare gapade han efter bettet nu kör han upp huvudet långt upp för att slippa ta bettet. Antagligen för att hon gjort illa honom på något sätt. Annars så verkar hästen må bra, bra stall och hon tränar för bra tränare. Vad ska jag göra? Jag har pratat med henne om de sakerna som gör mig orolig, men inte tagit upp att jag vill ha hem honom.

Sv: Hästen är på foder

Tränar hon för bra tränare och hästen ser ut att må bra i övrigt så tycker jag att du ska ge det hela lite tid.
Inte skoj med avskavd päls men det kanske har andra orsaker än att hon sitter och "gnager" med skänkeln, det var väl bara på ena sidan?

Ang tränsningen så är det ju klart att något inte känns kul för hästen. Har han bytt utrustning? Kanske den inte är riktigt inpassad? Kanske har det hänt något vid ridning? Kanske är det ren trots- han har varit hos fodervärden i en månad- lagom länge för att börja testa gränser, kan ta sig uttryck på olika sätt...
Anser ortfarande att du kan ge tjejen lite mer tid innan du tar hem hästen, det tar ju ett tag att lära känna varandra och få allt att funka. Ge henne mer tid under förutsättningen att hästen inte verkar fara illa på annat sätt än du beskriver här eller att det hela blir värre.

Prata med tjejen igen och berätta att du är orolig över dessa saker.

Jag skulle inte vilja att min häst blev förstörd om jag lånade ut den, vilket din häst verkar vara på väg att bli:crazy:
Jag vet inte hur man ska komma runt det hela men om hästen blir illa behandlad borde du kunna hävda det, man ska inte acceptera att få tillbaka förstörda hästar.

Ja, det är just de här svaren som jag fått av er som jag bollar mellan...

Att det bara gått en månad ska jag då ge henne en chans, men å andra sidan, det har bara gått en månad och hon har redan lyckats med detta!
Hästen har samma utrustning sedan tidigare och jag hade nyligen tandläkare ute så jag vet att tänderna är bra. Det är något som hänt under ridning alt tränsning - inte kul!
Risken är ju också att av skavet så får han vita hårstrån.. inte kul på en mörk häst. När jag får hem honom sen och ska ut och tävla... Jag kan ju knappast hänga en skylt på svansen som säger att det inte var jag som förstörde hästen utan en fodervärd..
Om jag skulle vilja sälja får jag ut mindre och sedan det faktum att han blir både skänkeldöv och stum i munnen...

Vad menar du att det kan ha andra orsaker än att hon sitter och nöter pälsen med skänkeln?? Att hon sitter snett då eller? Ja, det är tänkbart men det gör ju saken bara ännu värre. Jag vill ju inte få hem en snedmusklad häst. usch, jag skulle aldrig lånat ut honom:cry:

läs avtalet ni har skrivit.
det som står där gäller förutom om hästen far illa men det kan ju vara svårt att bevisa, det är nog mer om den magrar ur eller inte får hovvård och sånt där........

hur länge har ni skrivit kontraktet?

Hade hästen haft skav på bägge sidor där skänkeln låg hade jag tagit för givet att det var skänkeln som orsakat det hela men nu är det ju bara på ena sidan om jag fattat det rätt. Verkar konstigt i mina ögon att hon är så superstark och gnagande i sin ena skänkel att hästen fått så stort skav emdan det inte syns nåt på andra sidan. Det kan ju faktiskt vara av annan orsak, har du frågat vad som hänt?

Jag har en häst som en period hade jätteskav på vänster sida där skänkeln skulle ha legat om jag varit av normallängd= lätt för andra att tro att det uppkommit genom skav från skänkeln. Nu har jag skänkeln en dm högre upp än skavet så det var inte skänkeln som orsakat det hela. Vet inte hur hästen fick sitt skav, förmodligen genom att klia sig i hagen, men jag vill bara påpeka att det KAN ha andra orsaker.

Självklart förespråkar jag inte mer tid till tjejen om du är säker på att hästen inte sköts, att det verkligen är skav av skänkeln och att den inte visar trots genom att tjura vid sadling och tränsning.

Jag har ju inte sett hästen så det är svårt att säga till 100%, du har ju sett hästen och kan ta ställning till om det är misskötsel eller annat. Vill bara öppna dina ögon för att det faktiskt inte MÅSTE vara så att hästen inte sköts, därmed inte sagt att det absolut måste vara så som jag säger, det kan ju myvket väl vara så att hon inte passar ihop med din häst.

Jag måste bara påpeka några saker.

Skriv alltid in en uppsägningstid i kontraktet och/eller en prövotid på 1 - 3 månader på så sätt har man möjlighet att säga upp kontraktet från båda håll och även en chans att se om allt verkar fungera bra.

Jag skulle prata med henne om saken och ställa raka ärliga frågor utan att vara anklagande.

Dessutom så är det många hästar som får skav väldigt lätt nu när de byter päls. Min häst får skav av allt just nu inkl min skänkel och jag rider aldrig med hård skänkel eller sporrar över huvudtaget.

Jag har även sett många hästar med mer skav på ena sidan än på den andra, vilket antagligen beror på vilken som är hästen respektive ryttarens starka/svaga sida. Det kommer nog inte att bli vita hår efter skavet, det blir det bara om det har varit sår och oftast inte då heller.

Om du tar hem honom utan att hon på något sätt har brutit det som ni skrivit i kontraktet så är det du som bryter kontraktet och det är inte lagligt.
Men om du komunicerar med henne så går det säkert att lösa på bästa sätt, det gör det nästan alltid om man är lite smidig och kan lägga fram saker på ett bra sätt.

Lycka till

Senast ändrad:

Det kommer nog inte att bli vita hår efter skavet, det blir det bara om det har varit sår och oftast inte då heller.

fast där har du inte helt rätt ;) min häst hade på sig ett täcke med en lös täckesgjord i resår en natt (på vår/sommaren). resåret är väldigt mjukt och den satt löst. på morgonen hade han en liiten svullnad på ryggen under gjorden, stor som en nagel. hade inte gjorden mer, svullnaden la sig snabbt (blev absolut inget sår) när han sedan satte vinterpäls så växte det ut vita hår just där svullnaden varit, i storlek som en nagel. :eek: han har fått dras med sina vita hår i alla år efter det. så säker kan man inte vara ;) :angel:

därimot så blev det inte ett vitt hår efter hans tromb operation som tog månader på sig att läka eftersom op. såret sprack upp redan på kliniken och op. skedde i juli. det "såret" va ca. 30-40 cm långt, 4-5 cm djupt och minst lika brett.

Vita hår uppstår nästan uteslutande på ryggen eller på benen vid skador av tryck/bränskade typ, nästan aldrig någon annanstans på kroppen. På ryggen är de oftas orsakade av dåligt tillpassad utrustning, sadel, sele eller liknande. På benen kommer det oftast ab tryck/brän från bandage som suttit förlänge eller fel.

Därav tror/vet jag att hennes häst antagligen inte kommer att få vita hår efter skämkel/sporr skav.

MVH Marie

jag har sett många hästar med vita hår i sidorna genom årens lopp, så säker kan man inte vara ;) .

hade en pålle för många år sedan som hade ringorm då hon köptes. inga sår, men hon "kliade" sig friskt. efter behandlingen fick hon vita hår på kindbenen och på halsen när pälsen växte ut igen.

en annan häst vi hade, hade på ena höften en fläck stor som en handflata "rosad" som va vit. troligen pga. liggsår någon gång under hästens liv.

annars håller jag med dig om att det oftast beror på utrustningen,
men jag tror att vissa individer helt enkelt är känsligare än andra :angel:

mvh/hillevie

Varför lade du ut hästen på foder från första början? Tyvärr har hon ju inte gjort sig skyldig till kontraktsbrott så du kan inte hämta hem hästen pga det för att du ångrat dig. Men prata med henne! Hon kanske inte längre vill ha hästen heller och undrar hur hon skall få dig att ta tillbaks den, t.ex.

Den här årstiden kan det vara klurigt det här med pälsskav och behöver inte nödvändigtvis bero på att andra ryttaren rider dåligt på något vis.

Beklagar att situationen känns jobbig för dig!!

Ja, det är just de här svaren som jag fått av er som jag bollar mellan...

Att det bara gått en månad ska jag då ge henne en chans, men å andra sidan, det har bara gått en månad och hon har redan lyckats med detta!
Hästen har samma utrustning sedan tidigare och jag hade nyligen tandläkare ute så jag vet att tänderna är bra. Det är något som hänt under ridning alt tränsning - inte kul!
Risken är ju också att av skavet så får han vita hårstrån.. inte kul på en mörk häst. När jag får hem honom sen och ska ut och tävla... Jag kan ju knappast hänga en skylt på svansen som säger att det inte var jag som förstörde hästen utan en fodervärd..
Om jag skulle vilja sälja får jag ut mindre och sedan det faktum att han blir både skänkeldöv och stum i munnen...

Har hästen flyttat? Då kan det ju bli lite annorlunda med ex. vis tränsningen. Var hästen en enmanshäst innan? Om det är så att den har fått förändringar i vardagen så kan det ta ett tag för hästen att acklimatisera sig.

Rider fodervärden för en tränare du har förtroende för så kan du ju prata med tränaren om din oro.

Sen kan jag undra om du var mogen att ha din häst utlånad på foder med tanke på de sista raderna du skriver.

När jag lånade ut min häst på foder så stod det i avtalet att en månads uppsägning gällde från båda hållen efter ett år, före det var det tre månader.... Har jag för mig iaf:confused:
Om så är fallet, så säg upp avtalet å ta hem hästen efter tre månader!
Har du tur så kanske hon inte vill ha kvar honom om hon vet hur du känner:idea:
//C

Om jag skall vara ärlig tycker jag också att det mera låter som att du egentligen ångrat dig att du vill låna ut hästen, inte så mkt att anledningen är det du nämner.
tror att man måste acceptera nånstans att allt inte blir som man själv ville ha det, om man lånar ut på foder. det har bara gått 4 veckor, ge tjejen en chans om det inte är större saker än det du nämner - att den höjer huvudet vid tränsning är ju faktiskt en sak som kan ha sin rot i en så enkel sak som att den testar en ny ryttare/skötare.

jag tycker att du ska prata med tjejen och säga hur du känner. det är din häst och behandlar hon den på ett sätt :devil: som du (ägaren) inte gillar ska du naturligtvis ta hem den. detta tycker jag även att du ska göra även om du bara ångrat dig.
Hon har ju knappast köpt hästen av dig, så det är ju fortfarande du som har sista ordet och kan plocka hem din häst när du vill!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka