Hästen bara skadar sig...

För mig låter det som att hon inte trivs/fungerar särskilt bra med nuvarande uppstallningsform/rutiner/flocksamansätning, tyvärr. :( Jag skulle nog se till att försöka ändra på något innan hon sparkar er allvarligt så någon blir skadade.

Ja vi har nyligen ändrat så dem tillochmed har fri tillgång (med nät över) vilken funkat superbra, så kan ju utesluta att hon är hungrig och att problemet uppstår pga stress runt fodring av grovfoder iallafall..
Nästa steg är ju då att stalla in henne på natten men tror inte den andra hästägaren kan tänka sig att ta in sina utan då får hon ju stå själv inne på natten.. känns inte optimalt heller?
 
Ja vi har nyligen ändrat så dem tillochmed har fri tillgång (med nät över) vilken funkat superbra, så kan ju utesluta att hon är hungrig och att problemet uppstår pga stress runt fodring av grovfoder iallafall..
Nästa steg är ju då att stalla in henne på natten men tror inte den andra hästägaren kan tänka sig att ta in sina utan då får hon ju stå själv inne på natten.. känns inte optimalt heller?
Ta ut en tränare som kan hjälpa dig se vad problemet är och hur det ska lösas.
 
Alltså, innan hade jag en häst till som var dåvarande flockledare. När hon sedan åkte tillbaka till ägaren (i somras) så tog min unghäst mer och mer över i hagen, hon visade tydligt mot dem andra hästarna att de skulle hålla sig på avstånd genom sparkar osv - särskilt vid fodring! Har nu fri tillgång på hösilage, så tycker det vore konstigt om hon är hungrig och därav beteendet?🤔

Hon har däremot lugnat ner sig mot dem andra hästarna och kan tillochmed ”släppa fram” dem till hennes kraftfoderhink vilken hon innan skyddade med livet.

I detta fall, idag när jag blev sparkad, så kunde jag inte ”hålla henne på avstånd” utan hon galopperade ju runt mig o sedan tvärnitade framför mig och när hon då inte fick hinken så sparkade hon...🤔

Tänkte faktiskt skriva att det låter som hon skulle kunna behöva en trygg vuxen ledare i flocken som visar hur man "ska" bete sig mot människor... men ångrade mig då jag inte ville dra igång en ledarskapsdiskution. ;)

Jättebra att ni ordnat fri tillgång. Tänker dock att hon kan vara stressad pga att flocksamansätningen ändrats så att hon numera är störst och "måste" ta mera ansvar/vara den som vaktar/skyddar flocken.

Du kan ju fråga andra ägaren om denne skulle kunna gå med på att ha hästarna inne under en begränsad period iaf, bara för att kolla om din blir bättre om de står inne på natten?
 
Alltså, innan hade jag en häst till som var dåvarande flockledare. När hon sedan åkte tillbaka till ägaren (i somras) så tog min unghäst mer och mer över i hagen, hon visade tydligt mot dem andra hästarna att de skulle hålla sig på avstånd genom sparkar osv - särskilt vid fodring! Har nu fri tillgång på hösilage, så tycker det vore konstigt om hon är hungrig och därav beteendet?🤔

Hon har däremot lugnat ner sig mot dem andra hästarna och kan tillochmed ”släppa fram” dem till hennes kraftfoderhink vilken hon innan skyddade med livet.

I detta fall, idag när jag blev sparkad, så kunde jag inte ”hålla henne på avstånd” utan hon galopperade ju runt mig o sedan tvärnitade framför mig och när hon då inte fick hinken så sparkade hon...🤔

Oavsett skäl - en häst får inte skapa så farliga situationer. Säkerheten är A & O i hästverksamhet och det du beskriver är långt ifrån säkert. Hästen ger sig dessutom på andra människor, det är inte OK.

Jag tycker du ska söka hjälp hos någon duktig tränare innan det händer en olycka. Någon blir sparkad och skadad eller en häst får benet avsparkat (har hänt en häst på vårt bete).
 
Hon har lärt sig att dom andra hästarna flyttar på sig om jag är hotfull med sparkar vilket hon nu även testar mot människor, detta har inget med dominans att göra utan är ett sätt för hästar att försöka lösa en situation som inte uppstår i det vilda.

Skulle ta ut henne från hagen vid fodring av annat än hö och sedan hitta en lösning på hur flocken inte behöver känna stressen vid onaturliga situationer så som vid foder eller när det händer.

Hästar har ingen rangordning dom har olika uppgifter i flocken så som spanare, beskyddare mm mm ingen häst skulle klara att ta hand om alla uppgifter utan att gå under inom kort, rangordning myntades av en som studerat höns i för hönsen en onaturlig mijö och det hittades en rangordning där som inte hittats hos vilda höns.
 
Ja vi har nyligen ändrat så dem tillochmed har fri tillgång (med nät över) vilken funkat superbra, så kan ju utesluta att hon är hungrig och att problemet uppstår pga stress runt fodring av grovfoder iallafall..
Nästa steg är ju då att stalla in henne på natten men tror inte den andra hästägaren kan tänka sig att ta in sina utan då får hon ju stå själv inne på natten.. känns inte optimalt heller?

Tills ni får hjälp av en bra tränare tror jag det vore klokt att rent allmänt träna på att flytta hästen i olika lägen. Så att det blir enklare i hagen. Du kan tex se till att hästen inte får maten i boxen om den inte stått och väntat lugnt en bit bort först. Om den hotar/sparkar i det läget kan du göra det i grimma och grimskaft för att förhindra att den vänder. Och att du i hagen har med dig antingen att långt spö eller långt rep som du kan fösa undan hästen med. En häst som tvärnitar och vänder upp baken mot en och slår får inte vara inom sparkavstånd.
 
Alltså, innan hade jag en häst till som var dåvarande flockledare. När hon sedan åkte tillbaka till ägaren (i somras) så tog min unghäst mer och mer över i hagen, hon visade tydligt mot dem andra hästarna att de skulle hålla sig på avstånd genom sparkar osv - särskilt vid fodring! Har nu fri tillgång på hösilage, så tycker det vore konstigt om hon är hungrig och därav beteendet?🤔

Hon har däremot lugnat ner sig mot dem andra hästarna och kan tillochmed ”släppa fram” dem till hennes kraftfoderhink vilken hon innan skyddade med livet.

I detta fall, idag när jag blev sparkad, så kunde jag inte ”hålla henne på avstånd” utan hon galopperade ju runt mig o sedan tvärnitade framför mig och när hon då inte fick hinken så sparkade hon...🤔
En häst som sparkar är sällan flockledare utan snarare en otrygg individ. Sen kan beteendet mycket väl komma av att det saknas en trygg ledare i flocken, men det gör inte den sparkande hästen till en ledare.

Men som flera redan påpekat är sparkande mot människor ett oacceptabelt beteende och något du behöver komma tillrätta med SNABBT. Dels för din och andras säkerhet, men också för att du ska kunna ha kvar en stallplats. Jag har jobbat i stall där hästar som utgjort fara för personal och/eller andra inackorderade fått flytta och det tror jag knappast är helt ovanligt. Och såna hästar är det nog inte helt enkelt att hitta stallplats åt.
 
Jag har ett sto som vi haft många år.Hon går på fri tillgång på ensilage.Hon älskar kraftfoder!😉Kvittar hur mätt hon är på ensilage så kan hon alltid äta kraftfoder.Hon är bossen men precis som du beskrev din häst kan hon bete sig ibland.Det är som om hon inte kan kontrollera sig själv, hon spritter i hela kroppen.😂Henne har jag alltid säkerhetsavstånd till!Skulle hon komma springande mot mig hade jag stoppat henne innan hon kommer fram. (Kan redan nu se framför mig hur hon tvärvänder bockar o fjantar sig). En del är så .Det ser ju o upplevs kanske läskigt men då måste man själv tänka lite i förväg 😃
 
En häst som sparkar är sällan flockledare utan snarare en otrygg individ. Sen kan beteendet mycket väl komma av att det saknas en trygg ledare i flocken, men det gör inte den sparkande hästen till en ledare.

Men som flera redan påpekat är sparkande mot människor ett oacceptabelt beteende och något du behöver komma tillrätta med SNABBT. Dels för din och andras säkerhet, men också för att du ska kunna ha kvar en stallplats. Jag har jobbat i stall där hästar som utgjort fara för personal och/eller andra inackorderade fått flytta och det tror jag knappast är helt ovanligt. Och såna hästar är det nog inte helt enkelt att hitta stallplats åt.

Ja vi har ju hand om stallet tillsammans kan man säga, så att bli av med stallplatsen behövs mycket till för att jag ska bli. Problemet med flockledare är just att det bara är dessa 3 hästar som finns inom det närmsta området och därav ingen möjlighet att ändra i flocken förutom att sätta henne själv förstås.
Hon kan nog uppfattas som lite lätt i baken, för busar hon så sparkar hon och vill hon markera avstånd eller liknande så sparkar hon då med...
Jag har svårt för att skaffa ett förtroende för henne då jag självklart tar avstånd en tid efter hon sparkat mig och kanske går runt hagen istället för igenom osv. Men vissa dagar så får jag ju göra i princip allt utan att hon knappt markerar... dvs täcke på/av, plocka fästingar (vanligt att jag gör de samt känner igenom henne när hon käkar kraftfodret).

Som sagt! Hon HAR markerat när jag känt igenom henne men har då sagt ifrån och hon har då skärpt sig.
 
Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder.

Det är väl en sak om man kan bära kraftfoderhinkar genom en hage med en flock hästar som man känner och som vet hur de ska föra sig.
Men att tro att en nyköpt 3-åring, galoppör , som dessutom gått löp/löptränats, ska veta...här gör du helt fel o provocerar fram ett oönskat beteende.

Jag säger såhär, om man väljer att köpa en häst som du gjort som självklart ligger mkt lägre i pris än normalt så får man räkna med att tidsmässigt arbeta med hästen på ett annat sätt än de som inte är utsatta för galoppträning.
Det finns säkert de som löptränar sina hästar med förstånd men enligt min erfarenhet är de ganska få och det är faktiskt många hästar som faller ifrån och de mår inte alltid så bra , kan vara både mentalt o kroppsligt eller både och.

Jag tror inte att du hade någon erfarenhet av just detta när du köpte denna häst utan det blev för mkt för dig, både en unghäst och på köpet en galoppör. Du valde helt enkelt fel och om du nu vill rida och träna varför inte en mer rutinerad häst med lugnare bagage?

Så jag skriver som jag skrev förut precis i början av tråden: -Det låter som du inte vill ha din häst längre.

Sedan tror jag att har man så mycket missnöje inombords vad gäller sin häst så känner hästen det på vibbarna, det blir inget förtroende i slutändan.
 
Ja vi har nyligen ändrat så dem tillochmed har fri tillgång (med nät över) vilken funkat superbra, så kan ju utesluta att hon är hungrig och att problemet uppstår pga stress runt fodring av grovfoder iallafall..
Nästa steg är ju då att stalla in henne på natten men tror inte den andra hästägaren kan tänka sig att ta in sina utan då får hon ju stå själv inne på natten.. känns inte optimalt heller?

Hästar tänker inte att de inte är hungriga, hästar söker alltid mat oavsett situation. Sen kan de vara mer eller mindre på, men jag har nog aldrig varit med om en häst som inte reagerat på en kraftfoderhink oavsett om de har fullt med gräs/hö omkring sig.
 
Det är väl en sak om man kan bära kraftfoderhinkar genom en hage med en flock hästar som man känner och som vet hur de ska föra sig.
Men att tro att en nyköpt 3-åring, galoppör , som dessutom gått löp/löptränats, ska veta...här gör du helt fel o provocerar fram ett oönskat beteende.

Jag säger såhär, om man väljer att köpa en häst som du gjort som självklart ligger mkt lägre i pris än normalt så får man räkna med att tidsmässigt arbeta med hästen på ett annat sätt än de som inte är utsatta för galoppträning.
Det finns säkert de som löptränar sina hästar med förstånd men enligt min erfarenhet är de ganska få och det är faktiskt många hästar som faller ifrån och de mår inte alltid så bra , kan vara både mentalt o kroppsligt eller både och.

Jag tror inte att du hade någon erfarenhet av just detta när du köpte denna häst utan det blev för mkt för dig, både en unghäst och på köpet en galoppör. Du valde helt enkelt fel och om du nu vill rida och träna varför inte en mer rutinerad häst med lugnare bagage?

Så jag skriver som jag skrev förut precis i början av tråden: -Det låter som du inte vill ha din häst längre.

Sedan tror jag att har man så mycket missnöje inombords vad gäller sin häst så känner hästen det på vibbarna, det blir inget förtroende i slutändan.
Finns många som tränar sina löphästar med förstånd.Det som gör det svårt är att de är tränade/avlade för annat och många tror den mesta flytt betyder ny tävlingsplats.
Precis som andra hästar kan reagera på ny miljö.De vet inte riktigt vad den nya situationen kräver.Det betyder inte att de inte mått bra innan 😃
 
@Mendely är hästen kollad/behandlad för magsår någon gång? Jag tycker beteendet med sparkande mot både människor och andra hästar samt att den är hotfull i mat-situationer, låter som typisk uppförande på magsårshästar... Iom att den även varit löpshäst så skulle jag för min del ge den en behandling "på rutin" samt kanske följa upp med succeed/improwin eller liknande ett tag efteråt.
 
Finns många som tränar sina löphästar med förstånd.Det som gör det svårt är att de är tränade/avlade för annat och många tror den mesta flytt betyder ny tävlingsplats.
Precis som andra hästar kan reagera på ny miljö.De vet inte riktigt vad den nya situationen kräver.Det betyder inte att de inte mått bra innan 😃
Håller helt med, så tråkigt när många uttalar sig om trav/galopp och inte verkar ha någon riktig insyn i det egentligen..
 
Hon har blivit väldigt dominant i hagen mot andra människor än mig som är i hagen samt sparkat mig. Bla så sparkade hon mig för ca 10min sen när jag skulle gå igenom hagen för o ta mig till lösdriften med hennes kraftfoder. Hon började ”valla” runt mig för o få mig o stoppa o när jag inte gjorde som hon ville så vände hon upp o sparkade mig samt hela hinken med kraft for ut såklart... hon har innan jagat samt sparkat mot den andra hästägaren o hennes familj. Har varit dominant även inne tidigare men har tränat bort det. Hon har sparkat mig ca 2 gånger tidigare också. Men det har inte varit i samband med mat utan mer i situationer när hon varit stressad/inte fått som hon ville...


Det handlar inte om att hästen reagerar för att den ”inte fått som hon ville” .
 
Det handlar inte om att hästen reagerar för att den ”inte fått som hon ville” .

Hon fick inte maten - så hon sparkade. Det tolkar JAG som att hon då inte fick som hon ville och hittade en lösning på det.

Inte direkt heller så att jag står kvar när ett 500kg tungt djur sparkar mot mig bara för att hon inte ska ”vinna”/få som hon ville (få maten...) 🤔
 
Hon fick inte maten - så hon sparkade. Det tolkar JAG som att hon då inte fick som hon ville och hittade en lösning på det.

Inte direkt heller så att jag står kvar när ett 500kg tungt djur sparkar mot mig bara för att hon inte ska ”vinna”/få som hon ville (få maten...) 🤔

Nej. Hon sparkade för att hon ville få maten. Hon löste problemet på hur hon skulle komma åt hinken.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp