Hästen bara skadar sig...

Köpte en ponny, red ett par veckor, sedan gick den och slog på sig en fraktur på hovbenet - rakt av. Boxvila i ett halvår. Inte avlivade eller sålde jag honom för det. Man har ett ansvar som hästägare. Går inte bara att göra sig av med en häst för att den är olycksdrabbad. Dock bör du fundera på varför den skadar sig i hagen. Uppenbarligen något som inte är helt hundra bra med den hagen, den hästen, rutiner osv. Finns massor som går att ändra på för att få det hela att bli optimalt för just den hästen. Saker som en häst trivs med, funkar inte för en annan. Jag hade börjat i den änden istället för att ge upp själva hästen..
 
Ja det är min känsla men inget jag kan svära på.Låter det gå några år när folk haft dem ett tag.Som sagt annars nöjd med det vi har 😃

Jo men det handlar inte om det du har utan om det att du påstår polarband ger skador " bara för de är breda", och att de därför inte"går av" och att trådarna i skär sönder-Jag försöker förklara för dig att just de banden är annorlunda uppbyggda och därför inte ger de skador du menar på de gör.
 
Jo men det handlar inte om det du har utan om det att du påstår polarband ger skador " bara för de är breda", och att de därför inte"går av" och att trådarna i skär sönder-Jag försöker förklara för dig att just de banden är annorlunda uppbyggda och därför inte ger de skador du menar på de gör.
Jag vet att tillverkarna skriver det men jag vill gärna att det går lite tid så man får lite feedback från hästäg.Säkert jättebra.Det är min känsla i magen som säger nej o ja jag är ju nöjd med det jag har
 
Men om du inte vet något om det så ska du inte heller tvärsäkert mena det ger skador bara för du tror det efter att ha tittat på en bild ffa när produkten fungerar helt tvärtemot vad du påstår.
För det första skrev jag elband inte franska elband.Sen har jag skrivit två gånger att det är min uppfattning känsla.Jag har inte skrivit att jag vet att just polarnand ger skador utan elband.Men du verkar ha goda erfarenheter av dem 😃
 
Fast det är är väl ändå Finn Fem Fel? Problemet här är ju att hagarna inte är dimensionerade för hästar vad gäller staketen. Problem hade inte funnits med riktiga staket.

Nu vet jag inte vad du menar med "dimensionerad för hästar" i ditt påstående ovan?

Samma häst, samma hage. Skillnaden är att det inte är en halvmeter snö på bilden nedan och den är tagen i en annan vinkel. Menar du att stänglset borde vara högre eller fler trådar? Eller både och?
1542047546716.png
 
Jag kan ju tillägga också att anledningen till varför hästen hade smitit ut just den här dagen var för att någon hade stängt av strömmen och glömt sätta på den igen. :grin:
 
Nu vet jag inte vad du menar med "dimensionerad för hästar" i ditt påstående ovan?

Samma häst, samma hage. Skillnaden är att det inte är en halvmeter snö på bilden nedan och den är tagen i en annan vinkel. Menar du att stänglset borde vara högre eller fler trådar? Eller både och?
Visa bifogad fil 21448

Då ställer jag frågan hur hästen kommit genom staketet och upp på gärdet om staketet var dimensionerat för hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 620
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp