Hästen ensam?

caradan

Trådstartare
Nu har min stora åkt (som jag varit fodervärd åt) och tyvärr så kunde inte shettisen åka samtidigt utan först tidigast på fredag.
Vad anser ni om att han står själv i nästan en vecka? Han är lite orolig men van att vara ensam då han varit det varje gång den stora har blivit riden mm.
Han äter och dricker och betar lugnt i hagen...tror ni att det är någon fara med honom att vara själv?

Vad tycker ni om hästar som alltid är själva??

En vecka är väl inga problem men jag tycker synd om hästar som tvingas stå ensamma jämt. Hästar är flockdjur och bör ha minst en hästkompis.

Håller med dig.

Om hästen nu en period måste stå ensam så kan man ju lägga ned lite mer tid på hästen.

Om hästen är lugn är det inga problem. Jag är en av dessa "hemska" hästägare som hade min häst själv. Han hade sällskap av får men bara under en kortperiod hästsällskap (foderhäst som jag lämnade igen efter nån månad) Enda skillnaden var att han sprang i hagen och lekte då han hade kompis istället för att bara stå och äta. Annars hade han bara sällskap då jag var ut å red med en annan ryttare typ 2-3 gånger/månad... Nu är tyvärr min häst borta men då slipper han väl iallafall "plågas" av att inte ha någon hästkompis...*ironi* :smirk:

Svar till er alla..

Han verkar inte bry sig alls att han är själv. Går lugnt i hagen och betar som vanligt..

Jag tycker inte heller att man ska ha hästar själva men tyvärr så blev detta inte som jag tänkt mig men som tur var fungerar det ändå.

En vecka är nog inga problem, när han verkar så lugn. Dessutom har nog hästar ganska dåligt tidsbegrepp...
Min nordis var tvungen att stå själv en månad en gång. Jag trodde aldrig att det skulle gå, eftersom han var så "skrikig" när han blev lämnad själv (när den andra hästen reds blev han ju själv ngn timme) så jag tänkte ge honom en dag, och sedan se hur det gick. Och det gick superbra, han var lugn och sansad hela tiden. Hade mycket saftigt gräs att hålla sig sysselsatt med...

Handlar det bara om en övergående period håller jag det inte farligt att ha hästen själv, så länge den INTE stressar. Men självklart är de ju flockdjur och ska inte leva ensamma jämt.

Har varit med om hästar som står ensamma betydligt längre tid än så utan att det skulle vara något egentligt problem, så en vecka verkar ju eran lillpålle hantera utmärkt!

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 329
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka