Hästen gillar luftstoppad sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 452
H

hästig

Förra hösten köpte jag en Bates sadel med Cair (hopp) och under vintern har hästen gått i rätt form och aldrig tidigare känts så mjuk. Detta är en 10-årig häst. Häromdagen lade jag på mina ullstoppade sadlar (som passar). Då åkte halsen genast upp och hon stelnade i ryggen när jag satt ner i traven. Så jag fortsätter rida i min Bates sadel och säljer nog de ullstoppade.

Någon annan som märkt stor skillnad när de har ridit med en luftstoppad sadel?

Sv: Hästen gillar luftstoppad sadel

Ja ffa på en ponny som gick som handikapp-ponny. När jag använde min luftstoppade när jag red själv så var det STOR skillnad.

Har bytt från ull till luft och hjälp va hästen rörde sig! Hon klev på från första stund (varken stressad eller hämmad).

Provade ut en Bates till en annan tjej igår också, hennes häst var det också stor skillnad på! Kom upp med ryggen och rörde sig.

Jag är helfast i luft ;)

Själv funderar jag på att stoppa om ena dressyrsadeln med luft när det är dax att lämna in den för omstoppning. Förutsättningen är att jag kan köpa med en pump, vilket går att fixa (jag vill stoppa om med FLAIR-systemet och därmed kunna justera själv).

Det kändes som jag bytte häst när jag lade på en Cairsadel, nästan alla problem som vi hade haft blev som bortblåsta, men jag fick lära mig rida på nytt då hästen helt plötsligt rörde sig som f*n..

Det blev av någon anledning inte alls samma sak när jag lade på en sadel med Flairstoppning, det var ingen skillnad från en vanlig ullstoppad, vet inte varför??

Min nya häst gnisslar tänder som sjutton när jag lägger på en ullstoppad, han gnisslar i princip inte alls med Cairsadeln. :banana:

KL

Jag har också luftsadel och min häst föredrar det.
Det är ändå viktigt att man inser att det inte passar alla hästar, så riktigt så enkelt som att säga att det är bättre punkt slut, är det inte.

*Hm.. menat som svar på Supers inlägg...*

Min fick samma syndrom av att vi passade ut en sadel.

Han arbetar så med ryggen att jag har svårt att hänga med....:angel:

Fast den är inte luftstoppad(tror jag)... En Cliff barnsby 1 år gammal.

Att det kan bli en sådan skillnad :eek: Helt fantastiskt i sådana fall.

*kl* Har blivit lite sugen på att prova en sådan sadel! Vilka ryggar passar Bates/Wintec med cair-systemet? Min häst har en något svängd men kort rygg. Passar någon luftstoppad honom, månne? Dessa sadlar verkar ju bara ha kilbossor, tyvärr...

Dom passar lite rakare ryggar, men dom blir mer svängda ju vidare koppjärn man har i. Du har ingen möjlighet att låna av någon och prova?

Dessvärre inte. Känns onödigt att köpa en i ren nyfikenhet, dessutom...

kl

sånt kan ju bero på att den ullstoppade inte passade också.... även om luft säkert är jättebra eftersom det formar sig så mkt efter hästen (=mindre viktigt med perfekt formade bossor) så kan det vara andra saker i en sadel som spelar in, inte bara stoppningen.

fjordtokan, kan du visa en bild på din bates? funderar på en sån till ponnyn, själv tycker jag inte spec mkt om dom, men när jag rider honom tar jag childericen. men han har rätt svängd och kort rygg så funderar på om den blir för rak och lång? hur vid kan man göra den? han passar i prestige 37, och har vilat en mnd nu. så kanske blir lite bredare, men inte mkt. han är nästan platt så. :p

Svarar lite då jag haft både Wintec och Bates luft.

Bates är både rakare, längre och större i sätet i samma str som Wintec. En Bates 16,5 är lika lång som en Wintec 17".
Standardvidd är 105 grader som bredast.
Om ponnyn har kort svängd rygg så känns inte Bates som ett alternativ.

Själv funderar jag på att stoppa om ena dressyrsadeln med luft när det är dax att lämna in den för omstoppning. Förutsättningen är att jag kan köpa med en pump, vilket går att fixa (jag vill stoppa om med FLAIR-systemet och därmed kunna justera själv).

Går med vanlig fotbollspump!

Fördelen med flair-pumpen är dock att den har ett dubbelt munstycke så att du kan pumpa två slangar på en gång. Men räknar man pumpslagen när man använder fotbollspumpen så kan man ändå få lika jämnt.

hade en bates på förra pållen, vilket jag tyckte mycket om och pållen, men hade igår ute en sadelprovare och hon sa att luftstoppade sadlar inte alls är bra för hästarnas ryggar, så vet inte vad man ska tro längre...

Lyssna på hästen och skit i sadelutprovaren!!!!!! Jag vet oxå en sadelutprovare som sa att luft var dåligt för hästarnas rygg, men hur förklarar han då att det var det enda som min häst inte fick ont i ryggen av!!!!
Hästen har ALLTID rätt!!

Ja nu bryr jag mig inte så mycket om "dessa" sadlar då jag numera rider western, men man får sig en funderare, denna utprovare är även equiterapeft och "vanlig" sjuksyster, så hon borde veta mer om hur hästen tar till skada tycker man. Så litar på henne men tror även att många hästar tycker bättre om luft sadlar ^^

Är ryggen väldigt kort så skulle jag inte välja Bates. Caprillin blir för svängd med vitt järn och de andra för långa. Nej håll dig till Prestige med din ponny.

hade igår ute en sadelprovare och hon sa att luftstoppade sadlar inte alls är bra för hästarnas ryggar

Sa hon varför? Kan inte tänka mig varför de skulle vara sämre än ullstoppade sadlar. Tänk själv och ha en ullstoppad sadel på ryggen som håller sig i en form hela tiden. När hästen rör sig så ändrar sig ju ryggen hela tiden, en luftstoppad sadel borde ju följa med i rörelserna bättre.

Som någon annan sa Hästen har alltid rätt, vi kan ju bara gissa vad hästen tycker och tänker och måste då se hur den rör sig med olika sadlar.

Jag har en ullstoppad sadel nu men kommer gå över till Flair när jag byter ut denna. Tycker det är bra att det går lätt att justera själv. Jag är därav mer förtjust i Flair en Cair. Men tycker förstås det viktigaste är att sadeln ligger bra och tror att det är individuellt om hästen går bäst med ull eller Flaristoppning.

Men jag har dock märkt att många hästar varit väldigt positiva till Flair och kommer satsa på en sådan.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka