Hästen ska tänka framåt..?

London

Trådstartare
Hej! Alla säger att hästen ska tänka framåt, vilket såklart är rätt, men hur vet man om hästen tänker framåt? Och hur får man hästen att tänka framåt? Vad ska man göra om hästen inte svarar för skänkeln på en gång? :)

Sv: Hästen ska tänka framåt..?

Utan att ha sett hästen ifråga, men generellt kan man säga att en häst är fram för skänkel när du har lika mycket tryck i båda tyglarna. Utan att den hänger.

Jag rakriktar mycket i början av passet och har även stunder där jag verkligen gasar på, då jag har en häst som gärna rullar ihop sig framtill.

Sv: Hästen ska tänka framåt..?

en häst som saktar av eller minskar när man slutar driva tänker inte framåt, den ska vara lättare på gasen än på bromsen sas. En häst som inte är framme får man försöka kvicka upp, ex. genom tempoväxlingar, rida lite högre tempo på långsidan och lägre tempo på kortsidan ex. Man får rida den som om den är känslig för skänkeln, dvs inga hårda klackar, rid med kittliga skänklar, killa den i sidan och beröm så fort den svarar framåt, även om det inte är mycket. man får tänka väldigt positivt, vara glad för alla små framsteg. När hästen är mer positiv till ryttaren och arbetet så går det mycket lättare.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Dottern rider sedan i höstas ett sto som är fantastisk på alla sätt. Snäll, lätt i all hantering, pigg och glad, arbetsvillig...
Svar
13
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18