Hästens kännetecken

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 218
C

Carolrita

Tänkte kolla med er som är mer intresserade av travhästens olika kännetecken, osv.
Om jag säger att en unghäst har 2 virvlar i pannan, vad ska det betyda? Har läst nånstans om att om hästen råkar ha 2 virvlar sägs det att den hästen ska vara "svår"....Eller hur var det nu igen?

Kom igen!!!! :banana:

Sv: Hästens kännetecken

Hahaha, sälj henne omedelbart!!! ;)
Skämta bara, jag har oxå hört att det är tuffa & envisa hästar som har 2 virvlar.
Min lilla "rymmarprinsessa" har 2 virvlar. Hon är tuff & framåt, går sin egen väg och gör inget som hon inte vill, envis som synden.
Det finns inget som skrämmer henne, hon kräver sin plats både bland människor & hästar.
Enligt mina erfarenheter av "2 virvlare" så är de just sådana som "rymmarprinsessan".

Har Fille en eller två virvlar? Han verkar vara en typisk "2 virvlare".

Om Fille har det vet jag inte, får ta en närmare titt på honom sen. MEN! fölungen har det, o hon har redan börjat bli en ganska tuff men bitsk liten fröken. Trots det så säljer jag henne ALDRIG! :devil:
Fast förövrigt är hon väldigt kelsjuk, o bits emellanåt. Fick ett stort blåmärken på underarmen där hon hade bitit, trodde inte att hon skulle bitas så hårt, men det gjorde hon iaf.
Tänderna har hon fått. Tur att mamman är sträng o ingen klenpropp....
Om det ska vara en riktigt tuff häst med hårt psyke vet jag hur hon ska tas iaf.............. :D Fast inte med våld.

Pappas gamla hovslagare, död sedan 25 år, sa alltid att de med 2 virvlar var hästar han helst INTE ville ha med att göra.... Har inte haft någon med 2 virvlar, så kan inte uttala mig av egen erfarenhet.

Heheh! Tur att jag har en bra o förstående hovslagare. Han HAR träffat den lilla ;) Han lyckades iaf så bra med min envisa shettis. Han stod som ett ljus under hela verkningen...... Dom måste väl ha kommit så bra överens som han inte gjort med nån annan hovis innan.

"kossan" hemma i hagen har två virvlar.. OCH är fux! stackars ägaren har oddsen emot sig!

Samtidigt har 2årshingsten två virvlar.. han är en riktig mes..:rofl:

Fux? Min är BRUN. :angel: Med en STOR vit stjärna i pannan, o det syns ganska tydligt att hon har 2 virvlar. Hon är inte dum hon.....Hon verkar va ganska smart, tycker jag. Får väl släppa ihop henne med min shettis, så får jag nog mig ett gott skratt. Dom 2 skulle säkert bli bästisar.
Det har hänt en del hyss här på gården. Shettisen smet ut från hagen (han har inte gjort det på nåt år annars) o ungen stod jämt vid elstängseln o "samtalade" med Fille. Gud vet vad dom kommer att hitta på.
När ungen var 1 eller 2 veckor gammal smet hon rakt igenom elen in i shettisens hage. Detta hände kanske 3-4 ggr. Hon hittar säkert på en massa hyss. Blir det så i framtiden får jag nog ta o pensionera mig i förtid, så jag kan sitta ute o vakta dem titt som tätt..... :banana:

Roliga hästar jag har härhemma!

Om du övht ska ha 2 virvlar skall dom sitta UNDER varandra och helst några cm emellan, det tyder på en godmodig, trygg individ.

Ska genast o kolla ungen o shettisen.............!

:rofl::rofl::rofl:

Jag har ett stycke tvåårig fuxvalack med två virvlar snett nedanför varann i stjärnen (om det inte är TRE men det tror jag inte, de krockar nog bara).

Efter vad jag skrivit här så vet väl alla vilket psyke han har... :love::love::love:

Två virvlar bredvid varann betyder som folk skriver att hästen är svår. Min har två jättefina virvlar bredvid varandra och är den svåraste jag nånsin stött på (även om han numera för det mesta är en ängel :love:). Brukar stämma väldigt bra, de jobbigaste har nästan alltid två virvlar.
Som martha skrev så betyder två virvlar under varandra att den är en trygg och trevlig häst, brukar oxå stämma.

Hmm. Vart ute igår o kollade på fölungens virvlar. Tycker att det ser ut som att dom ligger bredvid varandra. Blire en trygg o trevlig häst, må tro? Hon är ju bara barnet :love: så jag får se sedan!

Men som sagt, jag har roliga hästar härute! Tre med helt olika personligheter. Än sålänge behöver jag nog inte pensionera mig i förtid.........

Oj!.......Läste Marthas inlägg en gång till. Virvlarna ska sitta under varandra. Det har nog inte fölungen :eek: Måste nog ha sett i kors, får bege mig dit upp igen o kolla extra noga på virvlarna. Skyller på helgens bravader med lite för mycket pilsner.....................

Annars brukar det vara känsliga (somliga kallar de smarta/bestämda...) hästar som har dubbelvirvlar i pannan. Har stämt på samtliga hästar jag träffat.
Har en själv. Hon är känslig OCH smart. Man gör inte som man vill med henne precis...

Tre virvlar brukar vara knepiga hästar. De få jag träffat med tre virvlar har det stämt på i alla fall.

Kollade just fölungen o shettisens virvlar. Mycket riktigt har fölungen 2 virvlar, som INTE ligger under varandra eller bredvid, utan lite snett. Hon har redan blivit en riktig tuff fröken!
Shettisen har ungefär samma virvlar som fölungen :eek: Inte fan undra på att dom 2 verkar "förstå" varandra bättre........... :angel:

Pappas gamla hovslagare, död sedan 25 år, sa alltid att de med 2 virvlar var hästar han helst INTE ville ha med att göra.... Har inte haft någon med 2 virvlar, så kan inte uttala mig av egen erfarenhet.

På ridskolan där jag red för länge sedan fanns en ponny som var mycket dum att sko och hennes två virvlar satt i bredd, dvs horisontalt, jag tror att det är mer ovanligt än när de sitter lodrätt!

Vi har en märr som har tre virvlar, lodrätt. Snäll i vanlig hantering, men gillar inte brems, att få tänderna raspade och var lite dum att sko som ung. Mycket het att köra, snäll att rida.

Har haft ett par hästar med två virvlar o alla har varit mycket speciella. Underbara på ett sätt men ofta förjävliga dessvärre... nu har vi bara hästar med en virvel o det är mycket lugnare här...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 206
Senast: MayGrace
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: Mli
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka