Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare p0wder8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 715
Sv: Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

Han var 15 när vi köpte honom. vid 16 års ålder sjunker ju försäkringsvärdet med flera procent per år. Min mamma tänkte sänka värdet men eftersom skillnaden blev så liten(skillde bara någon hundralapp) så struntade vi i det. Vi skulle sälja honom i somras då låg försäkringen på 47000:- och det var den summan vi skulle sälja honom för och skulle få för honom.

Ja, isåfall är det bedrägeri då. Fast jag kan inte riktigt förstå varför det är det? Vem har gjort fel, har förra ägaren gjort fel, skulle hon sänka ned värdet på hästen innan hon sålde? Eller ska vi sänka värdet på försäkringen?

inte för jag kan mkt om det här med försäkring :crazy:

men om det är tvärtom då ? haha jag fattar itne det här men iaf :angel:

ni har gjort fel.
ni har gjort er skyldig till bedrägeri när ni skaffar ett falskt inköpspapper för att kunna höja en försäkring.

dessutom får ni ut 60 00 (eller 47 000 nu) för en ponny som enligt dig inte är värd de pengarna riktigt.

anledningen till att det är bedrägeri är att även om ponnyn en dag blivit värd 60 var han det inte då.
så ni hade kunnat avliva ponnyn ni köpte för 20 en månad senare och fått ut 60. fin affär va?

Men man kan väl inte avliva en frisk häst bara sådär och få ut pengarna?
Jag förstår nu, man köper en häst som man dömmer ut och sen får ut pengarna på. Stod i ett stall där det var en tjej som köpte en häst relativt billigt. ägaren påstod det var för den ej var igångsatt. Försäkringsvärdet var högre än priset på hästen. Tre månader senare så går hästen sönder, de åker in till klinik och hästen har spatt och andra gamla skador. De dömmer ut hästen och tjejen ringer ägaren och säger att hon vill häva köpet. Men ägarna säger att de inte är deras fel och de går till rätten och allt. Tjejen får ju rätt men varför om man vet att hästen är trasig dömde inte ägaren ut hästen själv istället utan säljer den vidare?

Om man får en häst utdömd ska man lämna in en livskadeanmälan till f-bolaget. På denna fyller man i när man köpte hästen, av vem och för vilken summa.

Om man är "ärlig" och fyller i ex 20.000 på pris och försäkringen är 60.000 så kommer man inte att få mer än inköpspriset. (Möjligtvis att f-bolaget tar hänsyn till ev tävlingsmeriter som inte ligger långt bak i tiden etc)

Har man uppfödning med många hästar så har nog de flesta inte råd att försäkra hästen för det värdet som den kanske är värd.

ni har gjort fel.
ni har gjort er skyldig till bedrägeri när ni skaffar ett falskt inköpspapper för att kunna höja en försäkring.

De HÖJDE ALDRIG försäkringen... Den VAR redan på 60 000 när de köpte hästen, men däremot köpte de hästen för enbart 20 000...

Har själv gjort likadant... Hade en 17åring försäkrad för minst 25000 (kan ha vart 35 000) köpte honom billigt (15 000) pga att gamla ägaren inte kom överrens med honom, tog över hennes försäkring (som sagt 35 eller 25) tävlade honom sedan tom 120 i hoppning och LA dressyr med vinster i 110/LB och placering i deb fälttävlan, så de var ingen dålig häst trots den låga inköpssumman (han hade inte gjort nånting tidigare). Till saken iaf... Som 17åring sålde jag honom i min tur för 10 000 då han varit ut hos en ytterst dålig fodervärd (jag hade ju inte tid me han) och då blev hem viktigare än priset... Men även hon tog i sin tur över min försäkring som då började dala (sv hbl)... Kallar inte det för bedrägeri, oavsett vad det egentligen är.

Och kan gott å väl erkänna att jag köpt flera hästar för säkert bara hälften av vad de varit försäkrade för... I ett fall köpte en häst för 15 000 (sv hbl sto bra stam) på samma ställe fanns av en ren händelse ett A***a ombud och kunde därmed visa hästen och få henne försäkrad för 30 000 direkt ! Är det åxå bedrägeri ? Nej, hästen var ju egentligen värd 30 000 i VÅRA ögon (såldes sen för 25 000 nåt år senare) ...

Så här säger ett av de större bolagen på sin hemsida:

Meriter krävs då försäkringsbeloppet överstiger 50 000kr.
Du får inte ange högre sammanlagt livförsäkringsbelopp än inköpspriset + 5000 kr, om inte hästen har meriter.
-----
Vi livförsäkrar inte våra hästar eftersom det är en så dålig affär rent ekonomiskt. För den som vill ha sig en tankeställare:

Livförsäkra ett Sv halblod (född 2000) för 40 000:- kostar 4700:-/år. På 8,5 år har du betalt lika mycket till försäkringsbolaget som hästen kostar i inköp.

Jag kan förstå att det har en sådanna regler men samtidigt, om man köper en häst billigt med högt försäkringsvärde som ej är i kondition därav priset och man sätter igång hästen startar några klasser hoppning och dressyr och sen planerat att sälja hästen då är det ju helt onödigt att sänka försäkringen? om hästen blir värd sitt försäkringsbelopp?

Jag kan förstå att det har en sådanna regler men samtidigt, om man köper en häst billigt med högt försäkringsvärde som ej är i kondition därav priset och man sätter igång hästen startar några klasser hoppning och dressyr och sen planerat att sälja hästen då är det ju helt onödigt att sänka försäkringen? om hästen blir värd sitt försäkringsbelopp?
Kan tänka mig att det är svårt för ett försäkringsbolag att veta orsaken till att saluvärdet är avsevärt lägre än försäkringsvärdet. Kan vara att det låga priset är förorsakat av exempelvis kronisk sjukdom eller annan kvarstående defekt som för all framtid sänker hästens marknadsvärde.

Ser framför mig en marknad för avlagda hästar som man har försäkrad för 20 000 kronor, säljer den för 10 000. Nya ägaren triangelmärker den och kvitterar ut 20 000 i försäkring och säljer den triangelmärkta hästen för 5000 till någon som sällskapshäst. Vinst för mellanhanden 15 000:-. Finns utrymme för rena maffiafasoner!

nej det är inte onödigt för det är inte säkert att den nånsin blir värd det beloppet igen.
den kanske avlider/avlivas medans den är i dålig form, då är den inte värd sina pengar.

jo, ifs. svårt det dära ju...

Det är faktiskt inte särskilt svårt. Reglerna är tydliga, annat är försäkringsbedrägeri.

Vilken värdering man själv har och vad man tycker om sagda regler, är ju en annan femma.

Jag köpte en gång en häst för låg summa som var försäkrad i 100´
dock var hon avställd för hon skulle ha varit dräktig men blev inte det trodde ägarna.
JAg försäkrade henne i 50´men hon hade meriter då.
Försäkringsbolaget frågade aldrig vad hon köpts för utan var nog bara nöjda att få ner det från 100´till 50´.
JAg försäkrar aldrig mina hög i liv bara för inköpspriset eller max 25´om jag har många hästar. Dock har jag all vetvård som går att få + a***a + .
Nu när jag fick fölis i somras då försäkrade jag henne långt under tillverkningskostnaden men valde att ha det så för det viktigaste var vet vården. Man ska vara noga med summan man försäkrar för . Man får inte ut nåt om bolaget värderar hästen mindre än sagt och dessutom vara noggrann om man köper häst med defekt.
Som sagt det finns många friska hästar till salu

Så länge det inte finns några reservationer i försäkringen så jag själv kan välja att teckna A1 i köpesumman så är det inga problem.

Tittar jag på en msv häst med reservationer för tex kotleder och den är försäkrad i A1 25 000kr...ja då är hästen enligt mig inte värd särskilt mkt mer.

Jag köpte min häst för 20 000 kr som 1-åring, är tre år nu och inriden. Fick honom riktigt billigt, renrasigt halvblod med bra stam. Han är ju försäkrad i samma belopp, men om jag ska sälja honom vill jag ju ha runt 40 000:- Då han är en såpass bra häst.

Måste jag höja försäkringsbeloppet innan försäjningen då eller kan jag strunta i det?

Mvh

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 062
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 967
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 496
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka