Hästhagar storlek??

jennan

Trådstartare
Hej!

Sitter och ska hjälpa en bonde med att köpa mark till en gård som han eventuellt vill sälja sedan i framtiden. Nu undrar jag om där finns bestämmelser ang storlek? Nya lagen som träder i kraft 2010 augusti står ej ngt om storlek men att hästarna ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, och detta tycker jag beror på hur man byggt hagen tex 100*50 meter så kan hästarna röra sig naturligt men ej om det är 150*10 meter tex.

Finns ngn lag på storlek alltså?? Tex om en hage för 2 hästar i mankhöjd 150 cm tex så måste hagen vara 2 hektar tex enl lagen??

MVH

Jenny

Sv: Hästhagar storlek??

Rekomendationerna för sommarbete är iallafall 0,5 -1 hektar per häst, beroende på beteskvalitet. Men jag tror inte att det finns andra bestämmelser faktiskt...

vad dumt om det inte finns några lagar och regler på hur stora hästhagarna ska vara. Jag har sett hästar som står i små grushagar som inte är större än en stor hästs box. Hästarna som står i de hagarna ser ju inte precis lyckliga ut :crazy:

Alltså att man inte har en lag för storlekarna på hagarna också istället har man regler på att man måste ha sporrar för att få tävla regionalt, det är ju helt sjukt!!! :eek:

delvis KL

Finns ju inte ens regler att man MÅSTE ha hagar till hästarna, så det finns nog inga regler för storlek på dem heller.

delvis KL

Finns ju inte ens regler att man MÅSTE ha hagar till hästarna, så det finns nog inga regler för storlek på dem heller.

Jo f.o.m augusti 2010 finns det lag på att hästarna ska få daglig utevistelse, och att dom ska kunna röra sig fritt i ALLAgångarter

Jag tror det inte är något speciellt mått, läste i ridsport att hästen ska kunna galoppera i hagen. Men är inte säker.

Vad jag hörde så kunde man släppa dem i tex ett ridhus. Bara de har möjlighet att kunna röra sig i alla gångarter.
Tror inte det behöver vara utomhus. Tyvärr.

Hej!

Som jag förstått det är inte ens kravet att dom ska kunna galoppera i hagen utan att dom ska kunna röra sej fritt i alla gångarter varje dag. Dvs om du släpper din häst i ridhuset och sen låter den stå inne resten är det ok, eller om du har en hage som hästen kan galoppera i (även om det är en sockerbitshage) så är det också ok..

Läskigt, men dom försöker ju iaf!

/Lavinia

I Danmark är det 300 kvm för en häst och i Tyskland 300 kvm för 3 hästar. Jordbruksverket har inte satt något minimimått, men säger att dessa mått anser dom vara för litet. Dom ser också hellre man bygger en långsträckt hage än en kvadratisk om man inte har så stora ytor att spela med. Alltid något att utgå i från tycker jag.

Jo f.o.m augusti 2010 finns det lag på att hästarna ska få daglig utevistelse
Nej, nån sån regel finns inte.
att dom ska kunna röra sig fritt i ALLAgångarter
Det finns däremot, men det går som sagt lika bra att galoppera inomhus.

Det finns inga mått eftersom det även beror på hagens utformning, underlaget och inte minst hästens storlek hur bra det går att springa. Jag tycker det är lite komiskt att det nu gnatas för att det inte finns några minimimått när det annars skälls på Jordbruksverket i tid och otid över att de bara ser till måtten och inte hur hästarna mår :grin:

Behöver galoppörer kunna ägna sig åt fyrsprång :angel:
Då behövs en stor hage :D

kl

Hur svårt kan det egentligen vara att införa en lag med att hästar ska få daglig utevistele i en hage med minimimått? Varför finns det inte och varför gör man inget åt det? Det måste väl ses som den naturligaste saken i hästens värld att få vistats utomhus!

Håller med. TYVÄRR har det ju blivit så att man håller häst på våra villkor, inte direkt på hästens. Se bara på massor av ridskolor runt om i landet och deras hagar. Varför välja lägga en anläggning typ mitt i stan där hästarna tvingas stå i frimärkshagar eller gå skift för att få utevistelse ?

Och nu innan den nya lagen kommer så börjas det protesteras. Bla GFRK sa:

Här lugnar vi ner hästarna när de springer i hagarna, det är inte lämpligt att de rusar och stressar varandra

Våra lektionshästar går tre lektioner per dag och vi kan släppa dem i ridhuset eller rida dem lite extra om de skulle ha för mycket energi

Meningen med en lag är ju att skydda hästarna och det är bra. Men det kanske är dumt att ge sig på ridskolorna där hästarna har det bra och omvårdnadskraven redan är höga

Det kan faktiskt vara direkt skadligt för en häst att gå ute beroende på väder, kondition och underlag

I Polisstallet sa man följande:

Det blir ju dubbelbottnat med de här reglerna. När det är varmt står hästarna ändå bara still i hagarna och frågan är om det inte är bättre för dem att få skugga och svalka inomhus då

Jag anser dessa uttalanden enbart vara undanflykter och att försvara sig själv. Ge er inte på våran anläggning..vi har minsan, vi gör det eller det.

Hej!

Sitter och ska hjälpa en bonde med att köpa mark till en gård som han eventuellt vill sälja sedan i framtiden. Nu undrar jag om där finns bestämmelser ang storlek? Nya lagen som träder i kraft 2010 augusti står ej ngt om storlek men att hästarna ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, och detta tycker jag beror på hur man byggt hagen tex 100*50 meter så kan hästarna röra sig naturligt men ej om det är 150*10 meter tex.

Finns ngn lag på storlek alltså?? Tex om en hage för 2 hästar i mankhöjd 150 cm tex så måste hagen vara 2 hektar tex enl lagen??

MVH

Jenny
Som flera redan sagt så finns inget fastställt mått. Däremot får man tänka till lite när man ska stycka. För att hästarna ska få bra underlag i rasthagar så måste man antingen dränera eller om man har tur så är det bra självdränerande mark redan från start. Har man större hagar är risken för att man ska få dränera mindre. Om man ska har möjlighet till sommarbete krävs minst en ha per häst (för att hästarna ska kunna leva på betet alltså). Men då måste nästan sommarhagen vara vilande hela vintern dvs plats för rasthagar som inte blir leriga + sommarbeteshagar.

Kolla med bonden hur många hästar som han tror skulle kunna passa på den blivande gården och utgå från det. Jag har 1 ha för två hästar (bara rasthagar, 2 st) och det är i minsta laget. Min mark ligger dock på lermark vilket gör marken känsligare för belastningen. Sommarbete är uteslutet på min mark. Dessutom tror jag att bonden har större möjligheter att få in en bra peng vid försäljning om han styckar lite större. Så en sådår 3-4 ha till en liten gård med tre-5 hästar och ca tio ha för tio hästar t ex. Det beror ju förstås lite på vad han kan köpa marken för.

Min åsikt är att första häst ska ha minimum 1,5 ha och efterföljande minimum 1 ha.

Hästar behöver rejäla ytor, inte i första hand för att springa hit och dit utan för att kunna ströva omkring, hitta olika sorters växtlighet etc.
Man bör eftersträva varierande typ av hage och inte enbart vall. Vall kombinerat med skogsdungar, backar, impediment etc är lämpligt.
Har man tillräckliga ytor med etablerad växtlighet så håller även lerjordar för utedrift året runt.

Hästarnas storlek tycker jag är ovidkommande.

LIA

Om man ska stycka av en 'hästgård' tycker jag att man bör sikta på ca. 2 ha/boxplats om man har den möjligheten.

Jag är trött på mäklare som annonserar ut hästgårdar med 6 boxar och tomtarea på 0,7 ha. Enda föerdelen är ju att de även annonserar ut sin inkompetens så man vet om det nästa gång man ser en annons från samma mäklare.

Finns en jättebra artikel i senaste numret av Equipage där man addresserat nya djurskyddslagen och intervjuat hur de resonerar, just i och med att det inte finns utsatta mått osv. Handlar om utevistelse på hästar och där poängterar de att det viktiga är att hagen tillåter rörelse i samtliga gångarter helt fritt, dagligen. Man har ju gjort studier på detta också, och funnit att även om det tekniskt sett är möjligt för hästen att ta några galopp språng i en ruta med x antal meter (dvs en mycket begränsad hage), så inbjuder inte en så liten storlek till att de rör sig, och därmed anser djurskyddslagen så att säga att en sån hage är för liten. I artikeln rekommenderar de alltså större hagar och hellre att hästarna (om man har många) att man hellre turas om med utevistelsen i större hagar, än att alla är ute samtidigt i box rute hagar då de står och glor och lika gärna kan stå i box.

det är en bra artikel - läs den!

Läste även en artikel i senaste ridsport tror jag det var, om "hästgårdar" till salu precis som lahsd är inne på, även denna var mkt intressant. även där nämns 1 h som MINIMUM per häst, för att ha tillräckligt med mark utan att den blir vare sig för sliten eller avgränsande året runt för hästen.

Senast ändrad:

Min kompis var förbi ridhuset med sin häst igår, hon såg att deras hästar ha ca 4*4m alltså de kan knappt röra sig. Lera upp till benen. Är det lagligt???

Min åsikt är att första häst ska ha minimum 1,5 ha och efterföljande minimum 1 ha.

Hästar behöver rejäla ytor, inte i första hand för att springa hit och dit utan för att kunna ströva omkring, hitta olika sorters växtlighet etc.
Man bör eftersträva varierande typ av hage och inte enbart vall. Vall kombinerat med skogsdungar, backar, impediment etc är lämpligt.
Har man tillräckliga ytor med etablerad växtlighet så håller även lerjordar för utedrift året runt.

Hästarnas storlek tycker jag är ovidkommande.

LIA

Sverige är ett mkt varierande land något som många glömmer bort när det diskuteras hagar. Den typen av hagar du nämner finns långt ifrån att uppbringa i stora delar av vårt land. I skåne tex är största delen av landskapet slätt = platt som en pannkaka och allting är upp odlat. Skall du göra hagar så är det på platt åkermark (som dessutom kostar från ca 300.000:- per ha beroende på läge och jordbruksvärde).
I skåne finns i stort sett enbart kuperad mark precis vid åserna (vi bor vid en och de flesta blir rent hänförda över att det faktiskt finns lite backar även i södra skåne när de kommer hit ;) ).

Vi har stora hagar och mkt hagmark för att vara här nere och vi har inga som helst problem att hålla hagarna fina med gräs året runt, vet inte om jordmånen här nere tål mer än uppåt landet för vi har också lerjord iofs med rullstensås under om det påverkar. Vi har ca 1,5 ha vinterhagar till de vuxna uppstallade (7st) och det har inte varit några problem att de blir söndertrampade de håller så att de har gräs att beta alltid används ca 6 mån per år. De släpps sedan över på sommarsidan (ca 3ha) efter en höskörd i början på juni och går sedan kvar på den sidan så länge vädret tillåter då dessa är känsligare för blöta men ofta håller de fram till nov-dec. Trots att de skördas innan de går ut där så är det normala år mer än tillräckligt med gräs till dem där, det är tom med så att vi från början planerat att använda ytterligare 2,5ha vall som efterbete men på de 10 år vi bott här har det inte funnits något behov av dem då det varit tillräckligt svårt att hålla tävlingshästarna i vettigt hull på det gräs de har där på de 3 ha. Nu har vi köpt till ytterligare 2,5 ha vall då vi behöver mer till hösilage då hästarna har förökat sig :angel: . Lite kommer att användas till sommarhagarna då vi äntligen har möjlighet att få någon nytta av träden vi har vid paddocken då denna mark går bakom så för första gången kommer vi få lite träd i hagen, något som hör till ovanlighet här i södra skåne.

Ser jag till vår gård så håller vi oss med fina vinterhagar, sommarhagar samt självförsörjande med hö på ganska exakt 1 ha per häst. Så det skiljer uppenbart hur mkt markyta som behövs i olika delar av landet för bra funktion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: ako
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 534
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 598
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka