Hästhandlare

V

Vallmo

Hej!

Vi har funderingar kring att köpa en till häst så jag läser annonser på nätet för fullt. Man slås ju av att det är några personer med företag som ofta har annonser ute och som verkar ha en stor omsättning av hästar. Min fundering är om någon har något tips på hur man kan ta reda på om dom verkligen är seriösa. Finns det någon typ hästhandlarorganisation där seriösa medlemmar finnes? Eller får man som vanligt lita på sin egen intuition och sunda förnuft?
Nån som vet eller kanske till och med har tips på någon som man kan kontakta med gott mod. (Vi är ju naturligtvis oxå intresserade av privatägda hästar men fördelen med att vända sig till ett försäljningsstall är att vi kan se fler hästar på en gång om vi ändå skall åka långt och titta!)
Vallmo

Sv: Hästhandlare

De flesta hästhandlare/försäljningsstall är seriösa annars hade de inte överlevt. Se till att få en ordentlig besiktning på hästen, det är det viktigaste. Ring och hör dig för om vilka rutiner de har vid besiktning, så kan du själv ta ställning till vad du tycker är seriöst.

Såvitt jag vet finns det ingen organsiation för försäljningsstall vad jag vet utan man får nog själv ta till vara på vad man får för intryck därifrån och lita på det sunda förnuftet. Men jag tror det märks rätt så snabbt om det är seriöst eller inte, det är ju bara och ställa mycket frågor kring deras verksamhet, vid vet. besiktningen kanske man kan ta ut en egen veterinär eller åtminstone se till att försöka vara med själv, kolla upp hur många hästar de omsätter på ett år, hur länge hästen du är intresserad av att har stått i sverige (antar att det gäller främst import stall ), mycket om hästens utbildning osv. Kolla upp vad du har för garantier när du köper häst ifrån det stallet.

Det som är svårt med försäljningsstall är att de senaste av dessa slag som kommit de senaste åren är mest försäljningsstall med imp. hästar. Och knappt ens försäljningsstallen själva vet ju inte någon om hästarnas bakgrund osv. och det är ju en liten chansning oftast att köpa från dessa ställen om de inte står kvar vid försäljningsstallen och får en bred utbildning och står kvar en längre tid först.

I regel är det lättare att kolla upp vad för häst man får och få chans att provrida flera gånger osv. om man köper av privatperson eller från uppfödare osv.

Det du kan göra är väll också att be om kontakt uppgifter till personer som köpt hästar från försäljningsstallet för att be om deras erfarenheter vid köp osv. dvs. så du får lite "referenser"
från stallet.

Senast ändrad:

Generellt är det mycket tryggare att köpa från en näringsidkare när man köper som privatperson. Man omfattas av hela konsumentlagstiftningen. Dessutom har näringsidkaren allt intresse av att det blir en bra affär som inte ger dåligt rykte. Det finns alltid undantag.

Än så länge kan man alltid kolla upp vem som ligger bakom en firma och att denne inte sitter med skulder upp över öronen och är konkursmässig.

Lycka till!

Det finns folk som överlever på att just lura andra & det är välkänt:smirk:

*kl*
Flera av handelsstallen har ju "bytesrätt" också vilket kan vara skönt om man ska köpa "hobbyhäst", passar det helt enkelt inte kan du få byta! Lite svårt om du köper från privatperson, då får du sälja vidare själv oftast.

försäljningstall (iaf de större) får ju in hästar av både bättre och sämre kvalite. Så man får väl se till priserna vad det är för häst egentligen... Sen ser du en häst som varit ute på annons länge och bara blir billigare hela tiden så kanske man ska fundera på varför. ;)
"hästhandlare" är ju dock ganska duktiga säljare och vet vad de ska säga för att få kunden nöjd. De känner oftast inte hästen så väl heller. En privatperson/ uppfödare känner ju oftast sin häst väl, men å andra sidan kan de hända att de har lite svårt för att släppa hästen även om den är såld. :angel:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Reville
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 292
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Så, nu ska jag försöka göra slag i saken. Har länge haft planen på egen verksamhet. Jag har fast anställning, med bra lön och har...
Svar
16
· Visningar
4 651
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka