Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sorbe skrev:Älskar dig nu oxå!.
.
Värst vad jag älskar folk idag!![]()
.
apocalypsen skrev:*KL* den här tråden har fullständigt urartat till att Kitten nu har idiotförklarat alla, jag tror det är dags för ett pm![]()
Jag är ett pucko enligt kitten trots att jag både har byggt sadlar från scratch, reparerat och tillpassat många sadlar
Kitten jag säger dig bara en sak, du ska nog tagga ner, för jag har nu haft två kunder som tagit åt sig av dina råd som du nu så frikostigt delar med dig av genom att titta på bilder.
De personerna är inte så glada på dig för dina råd har resulterat i att det har kostat betydligt mer än det än det hade behövt och de sadlarna du hade rekomenderat var inte ens i närheten av att passa eftersom båda hästarna hade en helt annorlunda rygglinje när de arbetade än när de stod still.
De trodde de hade fått råd av en kunnig person och visst var de naiva när de litade på en person över nätet, men en jäkla tur att de bestämde sig för att kolla en gång extra.
En dag kommer någon antagligen hålla dig ansvarig och jag tror att du får problem att bortförklara dig då.
Angående sadeltillpassning så delar bla society ocf master saddlers ut en liten a4-skrift om hur sadlar ska passas till och hur de ska ligga. Konstigt nog är en sådans stor organisation inte ett dugg orolig över att det ska uppstå förvirrig kring ämnet sadeltillpassning.
Vad som däremot skapar förvirrig är när en liten bekäftig 18-åring sitter och talar om för alla hur saker ska vara när hennes enda riktiga erfarenhet är av sin egna häst som inte tillhör de absolut vanligaste raserna och som det under 2,5 års tid bara har kommit en massa ursäkter för att än den ena än det andra till att inte fixa fram en sadel. Du säger att du inte pallar vänta, har tanken någonsin slagit dig att hade du bara väntat de där futtiga månaderna så hade dina problem varit lösta för länge sedan. Men nej, Kitten ska inte behöva vänta och kitten kan själv.
Om du någon gång tar dig tid att besöka den riktiga världen kommer du upptäcka att så är det för alla andra också och de tar väntetiden och har sedan löst problemet istället för att beklaga sig i 2,5års tid.
Jag har en ansvarsförsäkring när jag jobbar som sadelmakare ifall något skulle gå fel - vad har du Kitten? - mest en massa konstiga bortförklaringar och det duger inte i längden
Nu tänker det här "puckot" bege sig
Du hittar säkert Robert Smiths adress på hans hemsida http://www.robertsmith.co.ukDiabolical_Kitten skrev:Ja, om det är så att de sadlar långt fram av en anledning och det inte "bara" är av misstag eller illa tillpassade sadlar så kommer folk nta efter.
Jag behöver inte bildbevis, jag har ju sett hoppningen på tv! Det var andra i tråden som inte trodde att det var möjligt att sadla långt fram för en elitryttare, så bilderna är för deras skull.
Kan du ge mig en adress på var jag kan kontakta honom så kan jag fråga honom, men jag tror väl knappast han finns i gula sidorna?![]()
apocalypsen skrev:*KL* den här tråden har fullständigt urartat till att Kitten nu har idiotförklarat alla, jag tror det är dags för ett pm![]()
Jag är ett pucko enligt kitten trots att jag både har byggt sadlar från scratch, reparerat och tillpassat många sadlar
Kitten jag säger dig bara en sak, du ska nog tagga ner, för jag har nu haft två kunder som tagit åt sig av dina råd som du nu så frikostigt delar med dig av genom att titta på bilder.
De personerna är inte så glada på dig för dina råd har resulterat i att det har kostat betydligt mer än det än det hade behövt och de sadlarna du hade rekomenderat var inte ens i närheten av att passa eftersom båda hästarna hade en helt annorlunda rygglinje när de arbetade än när de stod still.
De trodde de hade fått råd av en kunnig person och visst var de naiva när de litade på en person över nätet, men en jäkla tur att de bestämde sig för att kolla en gång extra.
En dag kommer någon antagligen hålla dig ansvarig och jag tror att du får problem att bortförklara dig då.
Angående sadeltillpassning så delar bla society ocf master saddlers ut en liten a4-skrift om hur sadlar ska passas till och hur de ska ligga. Konstigt nog är en sådans stor organisation inte ett dugg orolig över att det ska uppstå förvirrig kring ämnet sadeltillpassning.
Vad som däremot skapar förvirrig är när en liten bekäftig 18-åring sitter och talar om för alla hur saker ska vara när hennes enda riktiga erfarenhet är av sin egna häst som inte tillhör de absolut vanligaste raserna och som det under 2,5 års tid bara har kommit en massa ursäkter för att än den ena än det andra till att inte fixa fram en sadel. Du säger att du inte pallar vänta, har tanken någonsin slagit dig att hade du bara väntat de där futtiga månaderna så hade dina problem varit lösta för länge sedan. Men nej, Kitten ska inte behöva vänta och kitten kan själv.
Om du någon gång tar dig tid att besöka den riktiga världen kommer du upptäcka att så är det för alla andra också och de tar väntetiden och har sedan löst problemet istället för att beklaga sig i 2,5års tid.
Jag har en ansvarsförsäkring när jag jobbar som sadelmakare ifall något skulle gå fel - vad har du Kitten? - mest en massa konstiga bortförklaringar och det duger inte i längden
Nu tänker det här "puckot" bege sig
Diabolical_Kitten skrev:Men är du helt tappad bakom en vagn? Du frågade om vilka RINGAR jag menade. Dessa ringar är placerade på ett snarlikt sätt på en hoppsadel!
Varför skulle jag behöva lägga sadeln på en häst för att du ska se det?
Men okej då, är du så dryg så du inte kan se ringarna om inte sadeln ligger på en häst så varsågod:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/?action=view¤t=105_0518.jpg
Och nämen kolla, här har du ringarna på en hoppsadel med, och kolla lite närmare! Sadeln ligger t.o.m på en häst!
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/?action=view¤t=105_0501.jpg
Fan vad du gjorde bort dig i det inlägget...![]()
Du var ju mer pantad än jag trodde.
wert skrev:Jo det är klart att jag måste vara okunnig för jag har oxå ridit World Cup och då kan man ju ingenting![]()
Minelli skrev:Du hittar säkert Robert Smiths adress på hans hemsida http://www.robertsmith.co.uk
Tyvärr finns det inga bilder på honom där men en adress kan du säkert hitta.
Provade detta igår när jag skulle sadla.Diabolical_Kitten skrev:Sadelns framvalv kan visst hamna framför manken! Detta har jag själv varit med om när jag ahr provridit div sadlar. Sadelgjorden stannar kvar bakom frambenet, men det betyder inte att framvalvet är i linje med sadelgjorden!
Vet, men nyfikenheten gjorde att jag bara var TVUNGEN.olgaklara skrev:Det skrev jag för länge sedan i denna tråden![]()
alice skrev:Provade detta igår när jag skulle sadla.Jag var ju tvungen att testa
....Nu inser jag att jag skulle haft kameran med eftersom du är så otroligt fixerad vid bevis och källor!
![]()
Iaf, på mitt halvblod (som ser ut som vilket halvblod som helst) fungerar det INTE. Sadelns mitt/tyngspunkt hamnar då PÅ manken och får samma effekt som en båt på en våg. Den guppar fram och tillbaka utan att ligga det minsta stadigt. Att försöka spänna sadelgjorden var inte ens att tänka på. Jag skulle med sunt förnuft aldrig prova. Jag betvivlar att någon ens skulle vilja hoppa upp och sitta i sadeln pga dess ostadighet, än mindre hoppa 160 hinder.:smirk:
Att sadla med framvalvet framför manken kanske skulle fungera på en liten plattryggad haflinger utan manke, men på ett normalskapt halvblod är det en total omöjlighet att sadla med framvalvet framför manken.![]()
//Alice