Hästinfluensa

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare silverblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 795
S

silverblom

Nu blir jag snurrig, Överallt där jag kollat runt står det olika på hästinfluensan. Hur är det egentligen, är det 2 eller 3 grundvaccinationer?

Först är det en,
sedan en efter 3-5 veckor
och sedan är det efter ett år eller måste man göra efter 6 månader??:confused:

Missade vaccinationen med 2 veckor och blir tvungen att göra en helt ny grundvaccinering,:crazy: väldigt surt men nu kommer jag ha stenkoll på vaccineringen efter det!

Sv: Hästinfluensa

För att vaccineringen ska bli godkänd för tävling så är det INOM ett år efter andre sprutan och sedan fortsatt vaccination där efter (med inom ett år). Dock för ett bättre skydd så kan man vaccinera efter 6 månader i stället och fortsätta att vaccinera var 6:e månad.

För att läsa mer om detta så finns det ett antal skrivana trådar på buke om detta ämnet!

Gjorde exakt samma misstag som dig... 10 dagar över tiden och fick så vackert "bita i det sura äpplet" och påbörja en grundvaccination. (Kommer liksom dig nu ytterst noga följa vacc. schemat i fortsättninge...:D)
Stod också frågande då jag hade räknat med bara 2 sprutor som grund för att ta en tredje inom ett år, men då min vet. sa att TRE sprutor behövs....

Dock har jag nu förstått att vaccintillverkarens rekommendationer är tre sprutor som grundvacc, (den tredje efter max 6 månader) men Svenska Ridsportsförbundet godkänner TVÅ sprutor som grundvaccination... Vilket jag nu förutsätter att det är det som olika tävllingar etc förljer...??!!! :confused:

Såg det men tyckte det stod olika överallt... Som tur i oturen var ju att hästen har varit halt så jag var ändå tvungen att ha ute vetrinären 2 grr så då kunde jag ju vaccinera samtidigt..

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Shaggy
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 025
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI... 2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: Manji
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka