Hästlastbil

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare May Day
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 587
M

May Day

Jag funderar på att köpa en hästlastbil som får köras på B-kort. Jag tänkte sälja av min bil samt min hästtransport.

Jag är intresserad av en begagnad i bra skick, som då får köras på B-kort och där man får lasta runt 500 kilo, gärna lite mer.

Vad ligger de i för prisklasser? Var kan man leta? Vad bör man tänka på vid ett eventuellt köp?

Tacksam för er hjälp!

Sv: Hästlastbil

Kolla Blocket där brukar man kunna fynda det mesta ;)

Alla försäljningsställen som säljer hästtransporter/bilar brukar ha begagnat hemma! Lycka till!

Vi har precis köpt en ny Theault och är supernöjda. På deras hemsida fanns det även begagnade lastbilar (sök på google) och det finns nog en hel del på blocket också. Kolla i ridsport och andra tidningar, där brukar det ju alltid finnas både nya och begagnade till salu.

Blir det inte jobbigt att bara ha en lastbil att köra? Om man ska handla och så tex.
Eller du kanske har mer än en bil?

Jag tycker att de är förvånansvärt smidiga till sånna sysslor. Fast det är ju ingen rolig bil att ta till dejten kanske :p

Jag har ingen hästbuss själv än, det blir om 1-2 år.

Men B-korts lastbilar är väldigt dyra om man ska köpa nya, allt från 400.000 och uppåt.

Om jag var du så skulle jag kolla efter strömsholmsbilen. Den har mycket högre lastvikt än andra, och du kan köra 2 hästar laglit med B-kort, vilket är väldigt ovanligt med B-korts lastbilar.

Jag har ingen hästbuss själv än, det blir om 1-2 år.

Men B-korts lastbilar är väldigt dyra om man ska köpa nya, allt från 400.000 och uppåt.

Om jag var du så skulle jag kolla efter strömsholmsbilen. Den har mycket högre lastvikt än andra, och du kan köra 2 hästar laglit med B-kort, vilket är väldigt ovanligt med B-korts lastbilar.

Många gamla bilar har en felaktig lastvikt (o även vissa nya märken..) KONTROLLVÄG bilen, det är mitt förslag!
En kompis köpte en "nybyggd" på beg chassie som inte hade den lastvikt som stod i papprena (o den var inte ens hög där :p). Hon blev stannad o vägd med häst i o hon fick efter LÅÅNG övertalning åka därifrån, med körkortet. Det blev både första/sista resan med den bilen:mad:
Polisen hade i det fallet överseende med överlasset då det stod så klart att hon blivit lurad av försäljaren så grovt :o samt att det stod rätt klart att hon ALDRIG tänkte köra den bilen igen...

Kompisen har köpte en ny bil (Paragan :love:) där företaget garanterar sina lastvikter på bilarna, du har rätt att köra till närmsta våg o kontrollväga vid köp. Det gjorde hon och det stämde :bow:

Vi har precis köpt en ny Theault och är supernöjda. På deras hemsida fanns det även begagnade lastbilar (sök på google) och det finns nog en hel del på blocket också. Kolla i ridsport och andra tidningar, där brukar det ju alltid finnas både nya och begagnade till salu.

Vad har du för lastvikt på din bil?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 367
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 309
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka