Hästlivet på västkusten, hur är det?

Sv: Hästlivet på västkusten, hur är det?

Åh! Nästan så jag packar ihop flyttlasset och kommer direkt! Låter precis som jag vill ha det i mitt hästliv! :love:
Är ju född och uppvuxen "i de djupa skogarna", så även om jag vill tävla och träna så får inte det ena utesluta det andra!

Lite åkväg till tävling är ok för mig, jag bodde tom för 6 år sedan på en ort så långt bortifrån allt hästeri så jag hade maxavstånd till tävling satt till 15 mil! Och tyckte tävlingen var runt hörnet de ytterst få ggr det var bara drygt 4 mil till tävlingen! ;)

Vilken fin skäck förresten!

Du är så välkommen när du vill till lilla Uddevalla :D

Har kompisar som tävlar dressyr på ponny och dom är ute nästan varje helg och tävlar, så någonstans finns det vet jag :D Ingen koll på vart dom åker dock, men jag är ganska säker på att Stenungsund, Munkedal, Orust och Tanum har dressyrtävlingar för ponny och/eller häst ganska ofta så det är ju inte uteslutet. ;) Läste också nyss att dom startat en dressyrförening på min gamla klubb (den med ridhus och gräsbana) så det kommer nog snart dressyr dit med... :D

Tack så mycket! Lilla Krut :love:

jag hade häst på samma område som soffiproppi visat bilder på.

Jag flyttade till Göteborg från Uppsala med min häst för 10 månader sedan. Jag letade stallplats relativt centralt, inom ca 2 mil från centrala göteborg (söderut).

Jag flyttade från ett bra kollektivstall m en mycket mark och stoora hagar som aldrig blev leriga förutom möjligen vid insläppet. Betalade 1950 inkl allt foder och strö. (Fattar ju att jag inte skulle hitta något sånt i GBG.) Jag hittade inte mycket att hänga i julgranen.

Det bästa jag hittat är ett stort stall (35 hästar) med ridhus och små leriga grusfållor för 3500-4000 i månaden lite beroende på hur mycket jag strör/fodrar med. Ganska bra (preparerade) ridvägar. Ca 2 mil från centrala göteborg. Jag fick lite av en chock i början, men har vant mig nu. Har tittat på ca 10 stall totalt men inget som verkar bättre/billigare än mitt iallafall.

Allt som rör hästar är väl dyrare i storstäderna. Efter vad jag har hört så är det även tex. hovslagare hutlösa priser i göteborg.

Njae, hovslagare tror jag ligger ganska precis enligt hovslagarföreningens tariffer.
Jag betalar 1200 kr/skoning för skoning+sulor fram, tror det är rätt normalt?

Jag betalar 800:- för helskoning utan sulor.
Vad är hovslagareföreningens prisrekommendation?

Här nere tar de flesta runt 800.

Min hovslagare som inte kommer från Varberg tar 1300 vilket jag fått smått chockade reaktioner på. Men jag skor bara fram, och då tar han 600, vilket är ungefär samma som de häromkring.

Men han är jäkligt bra! Så han hade varit värd att lägga lite extra på:D

Det lät ju helt galet måste jag säga. Vi betalar 3600kr i månaden. Då med fullservice i ett stall med 14 boxar. Stora fina hagar och tillgång till rasthagar. Även manege finns tillgänglig och ingår i hyran. Tillsammans med hö, havre och lite annan kraft och halm.
Detta är i björlanda. Inte så långt ifrån innerstan alltså..
Låter som att du kollat på fel ställen;)

JoCfin letade söderut tror jag, och där är priserna generellt sätt högre än på Hisingen (jag betalar som jämförelse 3000 kr/mån för fullservicestall - dock inte inkl. mockning som går att köpa till - och fri tillgång på hösilage, havre, betfor, manege, skrittmaskin osv). :)

Hisingen i Göteborg är helt ok, men vill man ha fina ridvägar tycker jag att man ska dra sig utåt Olofstorp, Gunnilse, Gråbo. Där är ridvägarna fina i ordentlig skog. Det finns massor med stall och hästar. Flera ridhus som inte är totalt utbokade, bra träningsmöjligheter för bra tränare på anläggningarna etc. Jag har stått på 3 st olika stall i det området och gillat alla tre. Stora fina hagar på alla dessutom.

Dessutom har jag haft häst ute i Hindås. Där är ridvägarna verkligen helt outstanding! Men det är långt ut till Hindås. Beror ju i och för sig vart man bor i stan och vart man jobbar. Tyvärr låg stallet lite avsides och det fanns inget ridhus i närheten, utan man fick lasta och åka iväg. Men ridvägarna var verkligen jättefina.

I Halmstad o Falkenberg finns många fina ställen. :)

Av tråden att döma verkar det väldigt positivt "hästigt" i de trakterna! Få se om jag blir västkustbo så småningom! Det verkar ju finnas mycket trevligt Bukefolk där allafall! :)

Åh mot Borås! En av mina allra bästa vänner bor utanför Borås, hon (och givetvis jag också) skulle bli själaglad om jag hamnade i de trakterna! :)

Åh mot Borås! En av mina allra bästa vänner bor utanför Borås, hon (och givetvis jag också) skulle bli själaglad om jag hamnade i de trakterna! :)

Borås ligger ca 7 mil från Varberg. Det är hit i alla boråsare åker på sommaren. :p:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18