Hästtransport-ifor williams

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ultrabeat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 7 837
U

Ultrabeat

Hej!
Läste i senaste hästmagazinet att en person råkat på en skitkass ifor williams när hon köpt den, att den blev rostig på en gång och inte allas funkade.
Ni som har Ifor williams är ni nöjda eller inte?!
Är på g att köpa den för det är den enda transporten som har fronturlastning och step-up till ett bra pris!Letar efter en begangnad men svårt att hitta!!
Vad är bra och dåligt med dom? Vilka erfarenheter har ni?
Jätte tacksam för svar!

//ultrabeat

Sv: Hästtransport-ifor williams

Vill väldigt gärna höra samma sak då jag också är på jakt och Ifor är en av favoriterna (tror jag).

Hej! Äger ingen Ifor williams, men har hyrt och lånat såna många gånger. Jag tycker att de är bra släp, som dessutom går att upp- eller nervägt ganska ordentligt. På de släp jag haft använt har det inte varit någon rost, trots flitigt användande och förvaring ute.
Det finns dock en ganska otäck sak, bommarna bak är
bara ledade så att de kan svängas ut halvvägs bakåt,
man måste alltså lyfta bommen uppåt och sen släppa
den rakt neråt innan hästen kan gå ut. Tänker på vad
som kan hända om man inte är tillräckligt snabb och hästen
kastar sig bakåt - hästar är ju inte direkt kända för att
tänka Oj, vad det något som tog emot bakom mig,
då går jag väl fram igen och väntar tills det försvinner.
Men detta är det enda negativa jag sett, och har man en
säker häst och van lasthjälp ska det inte behöva vara ett problem,
men risken finns ju alltid.
Är f.ö själv på jakt efter transport, och har också spanat in
Ifor Williams ;)
Vad har ni mer tittat på ? Några tips till en som letar ?

Jag har kört en Ifor en gång och jag gillade den inte.
Det är för mycket stål i den som rostar och går sönder till slut. Golvet är inte bra heller, i den jag körde var det hål i mattan och golvet var jättetunt under.
Dessutom gillar jag inte step-up men det är en smaksak och vad hästen funkar bäst på.
Jag hade en Star Rubin -95 som jag sålde för några månader sedan och den funkade jättebra, har aldrig krånglat för mig.
Köpte mig en Star Safir -04 nu och jag kan inte bli mer nöjd! Hur fin som helst och hästen åker jättebra i den.

roslagen skrev:
Henra har en kanontrailer med både step-up och fronturlastning. www.henra.se

Vad jag har sett och hört så kom Henra transporten, så kom den sisst i "bäst i test" av de 8 teststartande transporter i häst magazinet.. :crazy: Men men jag har aldrig provkört en sån men säger att dom är fina invändigt och utanpå. Är själv ny stolt ägare på ett Boj släp och kan verkligen rekomendera det! :bow: Hållbart, snyggt, säkert, bekväm. Ett riktigt bra släp! :love:

de där testerna ger jag inte så mycket för.... Läser man dem ordentligt så kan man finna många brister i dem. Det är ganska svårt att jämföra olika tunga vagnar med varandra t.ex.
Men i artikeln om Ifor-vagnen så tror jag att det finns många som råkat ut för ett måndagsexemplar då de köpt vagn OAVSETT märke.
Skillnaden ligger väl i om man A; orkar gå till pressen och B; om pressen finner det vettigt och nödvändigt att skriva om det.

Jag har kört Ifor och tycker te.x att den är för tungdragen, dvs rullar tungt efter bilen. Hästarna åker bra men själv blir jag galen av alla miljarder sprintar och jag som är 1.68m över marken utan skor når INTE upp att fästa överluckorna med sprintarna....
Ume-släpet skramlar enligt mig för mycket. Boj rullar bra och mina hästar var nöjda Boj-åkare under elva års tid och jag en mycket nöjd Bravo-ägare( förutom bromsarna som krånglade varje vinter).
Numer åker min för närvarande enda häst Henra och trivs kanon. Den rullar lätt och stadigt efter bilen, bra ventilation och inredning.

"Det finns dock en ganska otäck sak, bommarna bak är
men risken finns ju alltid"

Men har man en transport som det är på ifor med fronturlastning så använder man självklart den tycker jag då det är trevligare för hästen att gå ut än att backa så slipper man det där att den kastar sig, så jag ser inte det som något problem.

Tack för alla svar, letar vidare efter Ifor därför jag ser bara positiva saker med step-up, dom som inte har provat det vet inte hur mycket skillnad det gör! Har inte lastat en enda häst i en sådan, lånade en böckman islandtrailer och alla hästar gick på!!! helt otroligt!
Maila mig om ni kommer över någon Ifor som skall säljas!

//ultrabeat

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Jag är inne på min andra Ifor och är mkt nöjd. En sak som jag tror att kategorin hästägare(aningen fördomsfull) bryr sej ganska lite åt är underhållet. Inget släp är underhållsfritt och man kommer ganska långt med att faktiskt tvätta släpet då och då. Det ser väl jag som det största problemet med att köpa begagnat oavsett märke.

Ann

Pansi skrev:
Det finns dock en ganska otäck sak, bommarna bak är
men risken finns ju alltid.

Fäll step-up. De kastar sig OGÄRNA mer än en gång efter att handlöst kastat sig bakåt med Ifors lasthöjd :angel:

Min herre står som ett ljus i kompisens Ifor, han kom snabbt på att kasta sig var en av de mest korkade ideer han kommit på. Sen lastar jag ur med fronturlast såfort sådan finns, och det gör det väl lltid på Ifor?

Det finns mycket mer korkade bomlösningar än Ifors - tro mig. Vad man kan göra i t ex Ifor är köpa en extra bom, sätta två bommar och så skramla ihjäl sig med den första. Hästen tycker 'ah bom öppen' och försöker kasta sig, men då tar bommen man hade satt dit framför i. Efter X ggr lär de sig att VÄNTA tills man säger back.

En sak som jag tror att kategorin hästägare(aningen fördomsfull) bryr sej ganska lite åt är underhållet. Inget släp är underhållsfritt och man kommer ganska långt med att faktiskt tvätta släpet då och då. Det ser väl jag som det största problemet med att köpa begagnat oavsett märke.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag kan inte förstå hur vissa människor med gott samvete ens lastar in sina hästar i vagnar som är så skitiga att de är äckliga och rullande sanitära olägenheter :eek: Om man dessutom aldrig städar och tvättar sin vagn hur vet man då ens hur mycket underhåll den behöver....

Jag har ingen erfarenhet av Ifor williams själv, men ett tips är att testa skruva bort reservdäcket på sidan om du köper begagnat (kanske vore bra att göra det på alla transporter ibland). En tjej i mitt stall fick nämligen punka på sin transport och det gick inte att på något vis få loss däcket, det slutade med att hon fick skruva bort hela fästet som däcket sitter fast i och åka till en bonde med svets i närheten för att få loss däcket.

Alla hjul bör sitta så att man orkar dra upp skruvarna själv. Bra att tänka på om man ber en stor och stark karl om hjälp med däcksbytet ;) .

Sant! Jag som alltid åker själv, men har nog aldrig bytt däck själv :o .

I det här fallet hade det dock inte hjälpt med en stor stark karl, vi hade nämligen en sådan att tillgå.

Jag har en Ifor Williams och är helnöjd.
Stabilt och rejäla saker. Inget smäck här inte.
Allt stål är galvaniserat, dvs det skall inte rosta, men har ytan skadats så kan rosten komma snabbt. Precis som på alla andra galvade ytor. Inget konstigt med det, sen att dom vars släp rostade kunde fått ett bättre bemötande av säljaren än de fick är en annan sak. I släpet finns även en rejäl matta. Golvet är i profilerad aluminium dvs det rostar inte och är busstarkt.
Det man skall kolla efter något år är rostskyddet på hjulaxlarna (slits på grund av stensprut under vagnen), måla med hammarlack så håller det.
Precis som någon sa tidigare, underhåll och vård är viktigt! Mig veterligen är det inget släp som håller i evighet utan underhåll och skötsel.
Jag har mitt släp inrett som trehästarssläp, dom står på diagonalen och åker baklänges, som små tända ljus och trivs.

\\\P

Har ingen själv, men det var ett av de släp vi undersökt mest noga i utvärderingen (nu är det fortfarande Fautras som gäller som favoritsläp - 4 år efter att vi tittade igenom marknaden).

Tungdraget. När vi drog med pickup fick vi hoppa av två gånger för att kolla att bromsarna verkligen inte låg på, det var otroligt tungt att släpa på.

Rostigt. Rostar snabbt och en del av lösningarna gör det väldigt jobbigt att hantera släpet vintertid (sprintar etc).

Jag har en Ifor Williams 1,5-hästars 93:a som jag köpte för snart två år sedan. Den är i utmärkt skick och både jag och hästen tycker om den. :smirk:

Den har förhållandevis långt avstånd mellan hjulaxlarna, vidare har den lastbilsfjädringar och låg tyngdpunkt. Detta gör att hästen åker väldigt bekvämt.

Möjligen är transporten något tungdragen, men hitintills har jag aldrig haft några problem.

Rost? Ja, någon av sprintarna har varit lite rostangripen men det var lätt åtgärdat.
Det handlar bara om att underhålla sin transport genom att tvätta, olja in och smörja. Så vitt jag vet finns det inga underhållsfria hästtransporter...

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss... 2
Svar
20
· Visningar
3 107
Senast: ako
·
Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 427
Senast: Lemeie
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns... 2
Svar
28
· Visningar
7 025
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Livet har ändrats lite och vår B-kortslastbil (Boj Wagon) och släp (Christ) börjar kännas överflödiga då tävlandet inte är lika frekvent...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår