Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hatar min häst!

Jag förstår ditt problem, jag har mött många liknande hästar, och det kan vara lite jobbigt. Jag tycker att du verkar bry dig om att han mår bra, du har gjort ditt bästa för att se om han har ont någonstans osv. Jättebra att du har försökt fråga andra och rida för tränare.

Många bra tips i den här tråden! T ex att leda ut honom och sedan sitta upp på vägen hem upprepade gånger, för hem brukar de ju vilja gå. Eller leda honom samma väg, en ganska kort runda, tio gånger, pröva att sitta upp i mitten, funkar det inte, led igen. Tänk "vi ska fullfölja den här lilla rundan även om jag måste leda dig", snällt men bestämt.
Också att svampa istället för att duscha, många hästar ogillar att få vatten på sig och man behöver inte göra det svårt för sig och hästen, speciellt efter träning då de ska få uppmuntran för att de blivit ridna så de uppfattar detta son något genomgående trevligt.
Ja och lastträna då, jag räknar aldrig med att hästar är lättlastade, utan det är något många måste träna på.

Som svar på din fråga om att sälja skulle jag själv inte vilja lämna ifrån mig en häst som inte fungerar, men jag har å andra sidan stora möjligheter att träna bort beteenden och utbilda hästen på ett effektivt sätt, och jag vet att alla inte har samma möjligheter. Huvudsaken är väl att du är ärlig med de problem du haft med hästen till köparen så att denne verkligen har förutsättning att lösa problemen.

Du har inte alls för stora krav på hästen du vill ha, men även en lugn och snäll häst kommer att börja bete sig konstigt om den får möjlighet att göra det.

Kort om problemen:
Jag hade en häst som backade, det upphörde när han fick backa som han ville och gick med rumpan rakt in i ett träd. Han fick backa och krångla så mycket han ville men aldrig vända hem, det lönade sig alltså inte alls för honom att backa då hans mål var att backa tills ryttaren gav upp och vände hem. Lite tålamod och försöka att vara helt lugn i en jobbig situation samtidigt som det inte får bli farligt är en bra ide. Ge bara korrekta lugna hjälper, jag skulle undvika mycket spö, sparkar osv, och belöna så fort han gör rätt dvs tar ett steg i rätt riktning.

Ridning på banan tycker många hästar är tråkigt och jobbigt, ibland kan det vara svårt att motivera dem, men det går att få dem att tycka det är roligt, även om de hatat det innan. Ta hjälp av en duktig tränare. Håll honom sysselsatt hela tiden med volter, halter, ryggningar, bakdelsvändning och framdelsvändning, skänkelvikning, öppna och sluta. det ska hända något hela tiden. Beröm och uppmuntra och träna mycket i skritt. Viktigt är att rida även i skritten, rid aktivt från uppsittning till slut.

Om han slår upp huvudet är han irriterad på tygelhjälperna, ta inte bort problemet tillfälligt genom hjälptyglar utan se till att han blir ordentligt genomriden och gymnastiserad. Mer ben, mindre tygelhjälper. Pröva också att byta till ett gummibett ifall han är känslig i munnen. Att du har mjuka händer är jättebra. Försök att bli ännu mjukare i händerna och styr mer med vikt och skänklar.

Hästar som är sura i boxen kan ha många olika anledningar till det. Men generellt får en häst inte lägga öronen i nacken mer än väldigt symboliskt åt sin ledarhäst, vilket är du. Börja med maten, att han måste flytta sig ca en och en halv meter bort när du kommer med maten. Sen väntar du på ett litet underkastelsetecken, men vill han inte ge det så räcker det att han står med huvudet bortvänt och inte försöker ta maten förän du säger att han får. Klappa och säg bra eller duktig när han gjort rätt. Det bästa är om man kan göra det här vid varje utfodring men det har ju de flesta inte möjlighet till.

Hoppas att det går bra för dig och lycka till!
 
Sv: Hatar min häst!

jag känner bara.... varför i hela friden köper man en häst som bara är OK och att förräldrarna inte orkade skjutsa runt mer... herregud! det ska kännas rätt när man köper en häst, det är en individ man tar sig an! det ska inte bara kännas "bra okej, jag har en häst, mm kul"..

det är verkligen inte konstigt att hästar åker runt från ägare till ägare när vissa inte använder hjärnan innan de handlar..
 
Sv: Hatar min häst!

Ursäkta frågan men provred du hästen innan du köpte den? Jag har svårt att tro att den var supertrevlig och alltid hade öronen framåt och sedan plötsligt blev lat, sur och bångstyrig???
Sälj eller ta hjälp av tränare...
 
Sv: Hatar min häst!

Vet inte om detta är för höga krav? Vad tycker ni? Vill bara ha en häst att ha kul med

Snälla TS, säg att du trollar!

Under provridningen och i andra stallet innan du fick hem den så lade du uppenbarligen inte till NÅGRA av de olater du idag beskriver.

De har uppkommit EFTER att hästen har flyttat till DIG.
DU är problemet.

Att en häst som är någorlunda ung och orutinerad alternativt otrygg börjar testa var gränserna går hos en ny ägare och i ett nytt stall är någonting man absolut får räkna med tycker jag.

Du drar upp sådana saker som att hästen stretar emot när du rider och att du måste ha martingal på den, att den river hindrena och att den inte vill gå från stallbacken. Har du inte de minsta funderingar vad som kan orsaka dessa beteenden hos din häst, och att de kommer plötsligt dessutom, så skall jag ge dig två vettiga alternativ: 1. Sälj hästen och köp en äldre, rutinerad häst.
2. Oavsett om du väljer alternativ 1 eller inte - skaffa en tränare som kan hjälpa dig komma tillrätta med ditt ryttarproblem.

Jag vet att det inte var detta du ville höra när du startade en tråd om dina besvär med din häst, men du behöver bli lite mer ödmjuk i ditt tänkande. Backa 3 steg och sätt dig ner. Först: Hästen är inte DUM. Den kan inte tänka så långt, att den vill jävlas med dig bara för sakens skull.
Ställ dig frågan VARFÖR hästen protesterar i VARJE given situation. Missar du ledtrådarna du får i hästens beteende?

Springer uppe med huvudet --> den är rädd för din hand, har inte blivit lärd att gå annorlunda, eller den har ont --> du sätter på martingal --> vilken egentligen bara maskerar symtomet delvis --> den är fortfarande rädd för din hand, fattar fortfarande inte hur den skall gå, eller har fortfarande ont.

Du behöver göra på ett annorlunda sätt och tänka på ett annorlunda sätt om du ska förändra hästens attityd till dig.

Du skriver att den alltid är sur och grinig. Kan mycket väl ha ett obehag nånstans - bettet, ryggen, sadeln, benen... som gör att den dels protesterar i ridningen, dels alltid ser sur ut. Viktigt att ta reda på om så är fallet, annars hjälper ju inte ens den bästa av ridning.
 
Sv: Hatar min häst!

Hur har det gått för TS och hästen? :)

Det lär vi nog aldrig få veta. Jag tror TS stack härifrån när hon läste vissa svar (och inte undra på det! Jag får lust att sticka härifrån när jag läser vissa svar och kommentarer i den här tråden :eek:)
 
Sv: Hatar min häst!

Min häst var sån i 6 månader men jag gav inte upp(men jag älskade min häst) Efter mycket kel och gos mysiga promenader så började han med gilla mig. Från att hata dressyr till att älska det. Älskade att hoppa:D

Jag hade inte gett upp. Men eftersom du inte ens gillar din häst så varför inte sälja hästen och låta en annan tjej/kille ha glädje av hästen?
 
Sv: Hatar min häst!

Låter som att hästen behöver kollas upp. Antingen så är det något han inte trivs med eller så har han ont. Jag har svårt att tänka mig att en häst hela tiden skulle vara sur och motsträvig för att den har en sådan personlighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp