Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hatar min häst!

Hästen kommer till en ny miljö, blir hanterad av nya människor som gör annorlunda, träffar nya hästar. Det blir förstås en omställning för hästen som kan skapa stress i den. Vissa hästar reagerar på stress med att bli passiva, andra med motstånd och ytterligare andra med att bli utåtagerande.
Jag håller alltså med om att det kan vara ett fullt normalt beteende efter flytt.

Att bete sig som TS häst är rätt normalt för hästar som är höga i blod, de är ju avlade på tävlingsinstinkt/framåtanda och reagerar mer sällan passivt än hästar som inte står så högt i blod.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag undrar om du är en av tjejerna som står i mitt stall? Din beskrivning låter slående likt hur en häst i stallet är med sin ägare.

I sådana fall så har de som hanterar din häst i övrigt inga som helst problem med den, och om det är du som är i mitt stall så har vi ju erbjudit oss att rida ut med dig.

Om du inte är från vårt stall så kanske du kan be någon om hjälp med din häst? Och känner du så starkt att du inte gillar din häst så sälj honom då? Han kommer ju varken bli lättare eller trevligare om du har den inställningen du har ?
 
Sv: Hatar min häst!

Fast jag kommenterade ju inte Pegasus inlägg, som gäller TS specifikt, det jag opponerade mig mot var att det var 'normalt' för en häst (vilken som) att vara sur och hotfull bara för att den har flyttat.
 
Sv: Hatar min häst!

Han går inte ett steg utanför stallplan ens. Testade t.o.m att sitta upp på pallen som var utanför paddocken och skulle sen rida in där, men då började han backa direkt in i stallväggen... Jag fick hoppa av och sitta upp inne i paddocken istället.



Vi har inte tillgång till någon transport.

Men RID på stallplan då! Och gör de övningar jag pratade om innan.

För lastträning kan man köpa en transport för 1000-2000 som ej är körduglig ute i trafiken. Kör ut den i en hage och palla upp den med lecablock undertill så att den ligger stadigt ( om ni inte har en bil att koppla till). Sedan så utfodrar man längst fram i transporten så att hästen till slut går in av gammal vana. Sen kan man sälja transporten igen till samma pris till nån som vill bygga hönshus av den.
 
  • Gilla
Reactions: UCB
Sv: Hatar min häst!

Det är inte säkert att den är aggressiv, TS kan uppfatta hästens försök att tala om att den inte är tillfreds som aggressivitet. Alla är inte vana vid hästar som står högt i blod.

Jag har själv gått igenom mycket av det som TS beskriver. Det tog kanske ett halvår att komma igenom. Allteftersom hästen fick förtroende för mig och märkte att jag förstod hennes signaler, desto mer villig blev hon att lyda mig. Idag har det gått nästan tio år och jag har en mycket snäll och arbetsvillig häst.
 
Sv: Hatar min häst!

Till TS:
Du har fått en del bra tips på vad du kan göra för att förbättra relationen med din häst och vad du kan tänka på... men om du verkligen känner att du inte gillar hästen så är mitt råd fortfarande att sälja. Det behöver inte vara fel på hästen eller på dig, men som du känner nu och i och med att du har problem med att hantera och rida hästen så är ni ju inte rätt för varandra. Visst kan det gå att träna bort, men det kan lika gärna leda till ännu mer tråkigheter som till att det går bättre.

Jag har en bekant som är i samma situation som dig med sin häst, med skillnaden att hon har haft hästen i ett par år och det funkar verkligen inte utan blir bara tråkigheter och jobbigt att åka till stallet. Jag har gett samma råd till henne. Svälj stoltheten och skaffa en häst som du trivs med och klarar av.

Sälj hästen till någon som den passar bättre och leta rätt på en som passar dig!
 
Sv: Hatar min häst!

KL

Ts- Jag tycker att du ska göra det enkelt för dig och sälja hästen och skaffa en annan :)

Det du skriver skulle kunnat vara jag för åtta år sen! Mitt fullblod var exakt likandant när jag precis hade köpt honom. Efter några månader så var jag så frustrerad på häst-:devil: , samtidigt som jag kände mig så jäkla dålig själv!

Tillslut tog jag tag i att visa hästen vem det var som bestämde (enkelt förklarat) och då gick allt mycket bättre, och med åren så blev det väldigt mycket bättre! Men gud som jag slitit mitt hår pga den hästen!
Kunde göra allt med honom på slutet och han var verkligen en superhärlig häst när han slutade ifrågasätta ledarskapet!
Ägde honom i åtta år, vi har haft jättekul ihop och jag tyckte jättemycket om honom men så här i efterhand så önskar jag faktiskt att jag hade gett upp och skaffat en annan direkt.
Har en ny häst nu, visserligen en unghäst men jag trivs sååå mycket bättre med den än vad jag någonsin gjorde med den andra som jag hade i åtta år! Det inser jag nu, efteråt.
Lycka till hur du än gör! :)
 
Sv: Hatar min häst!

Fast jag kommenterade ju inte Pegasus inlägg, som gäller TS specifikt, det jag opponerade mig mot var att det var 'normalt' för en häst (vilken som) att vara sur och hotfull bara för att den har flyttat.

Nej jag håller med, men det är fullt normalt för den att vara ängslig, och jag tycker att det som TS beskriver tyder på ängslig häst snarare än på sur/hotfull häst.
 
Sv: Hatar min häst!

Med "jag hatar min häst" tycker det låter så negativt och det låter som du redan bestämt dig att det inte går att göra något åt och du verkar inte vilja ha kvar honom heller så sälj honom.

I min värld finns det inte dumma djur eller sura djur-djur gör saker av en anledning. Hästar kan bara vara hästar och det är vi människor som måste vara den som löser problemet-Och är du inte villig att ge 100% till hästen så sälj den.
För er bådas skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Nu har jag inte läst alla inlägg men:Du har ju inte haft hästen lång tid och det fungerar ju inte till det den var tänkt. Du kan givetvis lägga ner oändligt med tid och lyssna till tips men du har ju redan dömt ut hästen. En häst som hotar är farlig! Jag skulle undersöka om jag kunde reklamera dvs lämna tillbaka hästen. Vad skrev ni i kontraktet? hellre lämna tillbaka den till någon som känner den än försöka sälja till reducerat pris till en ny som ska bli lika förskräkt. Som FD ägare skulle jag ta tillbaka den illa kvickt om jag vissta att den nya ägaren "hatade" den.
 
  • Gilla
Reactions: UCB
Sv: Hatar min häst!

*kl*

Jag anser att man har den häst man förtjänar.

Elller..man får den häst det är meningen man ska ha. Det finns ett syfte med den häst man får till sig.

Mannen jag har nu finns det ett syfte med men jag såg det inte först. Det tog mig många år att förstå varför denna häst har kommit in i mitt liv. Jag avskydde honom länge o förstod inte alls hans väsen..men nu..kärare häst finns inte. Dagen han går bort blir det tungt!
 
Sv: Hatar min häst!

Alltså... what?? nej?? det är klart det inte finns ett "syfte" med den häst man har, även om man kan uppleva det så, och lära sig mycket i relationen :).
 
  • Gilla
Reactions: UCB
Sv: Hatar min häst!

Många människor med en annan syn på livet anser att vi alla har saker att lära och att det finns en mening med det som sker och vilka som kommer/ vi möter på vår väg. Detta om man är villig och öppen för att göra annorlunda/ lära om. Vet inte om jag (vågar)
delar denna syn men vill bara förklara vad jag tror att föregående bukefalist syftade på.

För övrigt när man läser igenom denna tråd- inte riktat till dig! - är det ledsamt nog en del som främst verkar svara för att kunna klappa sig själva på axeln.
Hur stärker detta TS tro på sig själv?:( Är hon en dålig människa för att hon brister i sin kunskap? ALLA gör fel och ett första steg är att inse detta och be om hjälp. Men blir hon dömd och hårt ansatt i detta läget är väl sannolikheten att be om hjälp igen mindre och inte hjälper det hästen i längden... ja det finns för- o nackelar med att kommunicera bakom en skärm..
 
  • Gilla
Reactions: UCB
Sv: Hatar min häst!

Oj vad jag lider med både den lille hästen och med dig!
Han vantrivs med situationen och du skulle behöva någon som kan hjälpa dig att få ordning på hur man ska hantera en häst då ett trevligt sätt, för det har gått riktigt snett för er, leta upp en riktigt duktig nh tränare att få hjälp av och LÄS! det finns massor av böcker att få hjälp av, det är kanon och jag har haft problem med min grabb men har fått ordning på allt! Verkligen kanon kontakt med honom! helt med hjälp av att läsa och titta på inspelningar av träningar. Jag önskar jag fanns i närheten och kunde hjälpa er! men ge inte upp! han är inte elak för att han tycker det är kul utan försöker verkligen tala om att det är fel. Sätt dig ner och titta på hästarna i hagen (om de går i flock) och studera dem, sug åt dig allt du kan, försök att lära om och va öppen för att ändra och hoppa av de gamla spåren, om du inte är beredd på att lära nytt så kommer det aldrig att fungera och tyvärr inte så troligt med någon annan häst heller om du vill ha en ömsesidig relation till hästen, det finns "robot" hästar som går med på att leva ett sådant liv som ni har nu, men frågan är om det verkligen är vad man vill, mitt hästliv höll på att gå åt **** då jag innan lärt mig "Hästhantering" genom ridskola och gymnasium. Fick ett uppvaknande när jag nästan fick ansiktet insparkat och två minuter senare en hov i revbenen. jag förstod att något är riktigt galet och tog tag i min hästhantering och lärde helt om och allt är nu bara så jä**a underbart!!! va inte rädd för att inse att något är fel och sök hjälp! NH Hälp!!! det kommer lösa allt för er! Ni kommer älska varandra och kommer bli oskiljaktiga! hjälp honom att berätta vad som är fel och du få hjälp att visa honom vilken underbar relation ni kan ha. Finns ingen häst som inte är villig och VERKLIGT samarbetsvillig så fort ni kommer på rätt spår! Han är ju faktiskt en kanon! häst som tydligt talar om för dig att nått är fel istället för så många hästar som inte visar något och så en vacker dag exploderar de och ägaren fattar ingenting! va lycklig för det! min häst visade också tydligt för mig men jag var så envis med det gamla att det behövdes en rejäl spark för att jag skulle fatta! Jag tackar min älskade häst för detta då han fick in mig på ett helt annat spår som är helt underbart!! Det är faktiskt så jä**a enkelt att få en fin relation!! Blir så ledsen när jag hör och läser om alla "par" som har det jobbigt!
Kram Nina
 
Sv: Hatar min häst!

Alltså... what?? nej?? det är klart det inte finns ett "syfte" med den häst man har, även om man kan uppleva det så, och lära sig mycket i relationen :).

Naturligvis finns det ett syfte med att du får en viss typ av häst framför dig. Varför tror du det hamnar där?

O som du säger...du lär dig ju något av den..alltså har den ett syfte. Alltså har eran relation ett syfte, en mening. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Men blir hon dömd och hårt ansatt i detta läget är väl sannolikheten att be om hjälp igen mindre och inte hjälper det hästen i längden... ja det finns för- o nackelar med att kommunicera bakom en skärm..

Jag tycker då inte att TS har blivit speciellt mycket dömd o hårt ansatt. Dom flesta har sagt, sälj hästen om du inte trivs, andra (inkl jag) har konstaterat att det inte är så stora problem som TS beskriver och att TS bör söka svaren hos sig själv i st f att vara så missnöjd med den stackars hästen.

Inte speciellt kontroversiella synpunkter.
 
Sv: Hatar min häst!

Många människor med en annan syn på livet anser att vi alla har saker att lära och att det finns en mening med det som sker och vilka som kommer/ vi möter på vår väg. Detta om man är villig och öppen för att göra annorlunda/ lära om. Vet inte om jag (vågar)
delar denna syn men vill bara förklara vad jag tror att föregående bukefalist syftade på.

För övrigt när man läser igenom denna tråd- inte riktat till dig! - är det ledsamt nog en del som främst verkar svara för att kunna klappa sig själva på axeln.
Hur stärker detta TS tro på sig själv?:( Är hon en dålig människa för att hon brister i sin kunskap? ALLA gör fel och ett första steg är att inse detta och be om hjälp. Men blir hon dömd och hårt ansatt i detta läget är väl sannolikheten att be om hjälp igen mindre och inte hjälper det hästen i längden... ja det finns för- o nackelar med att kommunicera bakom en skärm..
Jag tycker det verkar fruktansvärt ologiskt att de hästar, människor, eller andra djur som kommer i ens väg specifikt har gjort det för att jag själv var i rätt "fas" för det, och för att hästen, människan eller ska lära mig någonting som jag ska lära mig just när den varelsen dyker upp... Ens egna (medvetna eller omedvetna) vilja, andras vilja, och slumpen styr de relationer som dyker upp. Värderingar som "mening" och "syfte" är något som vi människor lägger in. Jag själv har lärt mig massor genom olika relationer över åren, men jag tror inte att relationerna har kommit till just för att påverka mig, men eftersom att jag är mänsklig och därmed dynamisk så gör de ju just det.

Hoppas jag inte går jättehårt åt dig nu. Det är klart att alla får ha den syn på livet som de vill :). Så länge man själv är glad och trygg i det, och påverkar sina medmänniskor och -djur på ett positivt sätt så tycker jag bara olika åsikter är av godo.
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Jag försökte bara förklara hur en del människor resonerar om livet och dess skeenden. Inte tillbakavisa eller motbevisa dina synpunkter på föregående inlägg. - Inte heller var det synonymt med att jag delade den uppfattningen, vilket jag dessutom skrev, om du läste mitt inlägg ordentligt ;). Så nej, jag känner mig inte hårt åtgången av dig.

Dessutom trodde jag att jag var tydlig nog med att nämna att resten av texten jag skrev inte var riktad till dig.
Mvh A
 
Sv: Hatar min häst!

Naturligvis finns det ett syfte med att du får en viss typ av häst framför dig. Varför tror du det hamnar där?

O som du säger...du lär dig ju något av den..alltså har den ett syfte. Alltså har eran relation ett syfte, en mening. :)

Som till exempel att man hellre ska vänta med hästköpet tills man hittar den man verkligen vill ha? Att ens hobby skall vara rolig och ge kraft, inte få en att må dåligt? Att hästen du inte passar ihop med kan få det hur bra som helst hos en annan ägare?:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp