Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hatar min häst!

Jag personligen vet varför fel häst hamnar framför mig. För att jag gjort fel val. Det är ju så enkelt. Och svårt.

Håller med dig i resonemanget.
 
Sv: Hatar min häst!

Problemet jag ser i detta är att du vet inte hur hästen kommer att bli när den flyttat hem till ny ägare.

Det handlar om ett förhållande mellan ägare och häst. Man lär känna varandra och formas efter varandra. Hästar är ju även väldigt duktiga på att läsa oss människor och försöker dra fördelar av våra svagheter.
 
Sv: Hatar min häst!

Som till exempel att man hellre ska vänta med hästköpet tills man hittar den man verkligen vill ha? Att ens hobby skall vara rolig och ge kraft, inte få en att må dåligt? Att hästen du inte passar ihop med kan få det hur bra som helst hos en annan ägare?:devil:

Naturligtvis ska allt man gör GE kraft och energi!

Men..då har du ju lärt dig det av ditt felköp. Att du måste vara mer noga med urvalet o mer lyssnande på dig själv. Ts tyckte hästen var OK..inte bra..inte dålig..bara OK. Att köpa 'nästan' blir aldrig bra. Vilket Ts troligen nu har lärt sig o vet inför kommande val i livet. ;)
 
Sv: Hatar min häst!

Naturligvis finns det ett syfte med att du får en viss typ av häst framför dig. Varför tror du det hamnar där?

O som du säger...du lär dig ju något av den..alltså har den ett syfte. Alltså har eran relation ett syfte, en mening. :)

Slumpen? Fel val? Hade för bråttom?
 
Sv: Hatar min häst!

Naturligvis finns det ett syfte med att du får en viss typ av häst framför dig. Varför tror du det hamnar där?

O som du säger...du lär dig ju något av den..alltså har den ett syfte. Alltså har eran relation ett syfte, en mening. :)

Typ som en Master Plan?

Gud eller något/någon liknande har tänkt ut att jag TS behöver lära sig något speciellt och har nu sänt en häst i hennes väg för att hon ska lära sig detta?

Gäller det allting?

Vilket syfte har i så fall den där guden eller motsvarande med att låta hästen hamna hos TS som inte ens tycker om den? Vad är det tänkt att hästen ska lära sig av det, tror du?
 
Sv: Hatar min häst!

*kl*



Elller..man får den häst det är meningen man ska ha. Det finns ett syfte med den häst man får till sig.

Mannen jag har nu finns det ett syfte med men jag såg det inte först. Det tog mig många år att förstå varför denna häst har kommit in i mitt liv. Jag avskydde honom länge o förstod inte alls hans väsen..men nu..kärare häst finns inte. Dagen han går bort blir det tungt!

Visst...och syftet kan faktiskt vara att man ska inse sina begränsningar själv och därmed sälja hästen och skaffa en som man kan fungera med.:cool:
 
Sv: Hatar min häst!

Typ som en Master Plan?

Gud eller något/någon liknande har tänkt ut att jag TS behöver lära sig något speciellt och har nu sänt en häst i hennes väg för att hon ska lära sig detta?

Gäller det allting?

Vilket syfte har i så fall den där guden eller motsvarande med att låta hästen hamna hos TS som inte ens tycker om den? Vad är det tänkt att hästen ska lära sig av det, tror du?

Nu skall vi väl inte vara taskiga mot någon som anser sig hittat meningen med livet, även om predikare är irriterande/tröttsamma.
:angel:
 
Sv: Hatar min häst!

Typ som en Master Plan?

Gud eller något/någon liknande har tänkt ut att jag TS behöver lära sig något speciellt och har nu sänt en häst i hennes väg för att hon ska lära sig detta?

Gäller det allting?
Ja jag tror faktiskt att nån kan ha ett finger med i spelet ibland, varför skulle jag annars fått en folkilsken "farlig" häst som tog hand om mig och gav mig självförtroendet och tilliten tillbaks när jag nästan blev ihjälsparkad av den förra foderhästen?

Jag tror faktiskt att Madam kom till mig av flera anledningar, inte bara den att hon skulle föla, stå här gratis och sen slaktas utan hon skulle se till att jag tappade all respekt för hästar, visade mig vägen tillbaks och sen hålla mig i herrans tukt och förmaning. :o

"Hästbiten" fick ju ett helt annat sammanhang sen hon flyttade in. :crazy: :p
 
Sv: Hatar min häst!

Men kära nån.... "man får den häst man förtjänar" är ett talesätt, något man säger och som kan ha en viss poäng.

Jag ser det som så här: Jag får den häst jag förtjänar - är jag kompis med min häst, sköter den väl och rider den rätt så får jag en häst som är kompis med mig, välmående och mjuk och fin i kroppen. Gör jag det motsatta så får jag också det motsatta.

Man behöver inte övertolka allt, men om nån nu vill tro på ödet, nån gud eller nåt annat högre väsen som skickar den i ens väg kan de väl få göra det?
 
Sv: Hatar min häst!

Nja, jag tar alltid väl hand om och respekterar alla djur jag får vård om. Däremot kan jag INTE tvinga mig att tycka om dem. Vissa har jag genom åren fullständigt avskytt, och de har jag självklart inte behållt. Finns ingen anledning, varför plåga sig med det umgänget?

Jag skulle aldrig utsätta mig själv eller andra för att umgås med människor jag inte tycker om, varför skulle det vara annorlunda bara för att det handlar om djur.

Det kan vara snälla och trevliga djur, men det klickar helt enkelt inte. Jag tror inte att det hänger på hur mycket man tycker om djuret, utan hur man behandlar det. Behöver absolut inte hänga ihop med varandra.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag håller helt och hållet med dig och har varit i samma sits själv många gånger. Jag menade inte att man måste älska sitt djur för att ta bra hand om det, givetvis ger man alla djur den skötsel de behöver och förtjänar, oavsett om man gillar dem eller inte. Det var inte det som var poängen.
 
Sv: Hatar min häst!

Vad var då poängen, förutom att du verkade uppfatta det som att jag inte låter folk tro på ödet eller andra högre makter?

Om vi antar att vi alla tar väl hand även om de djur vi egentligen inte lyckas fästa oss vid känslomässigt, vad betyder då "jag får den häst jag förtjänar" i de fall som vi inte tycker om hästen och inte knyter an bra till den?

Om jag får den häst jag förtjänar, borde ju den häst jag tar väl hand om bli till den häst jag vill ha, men så är det ju inte alltid.
 
Sv: Hatar min häst!

Det finns ju även ett samband här - problem som ofta uppträder tillsammans: Rida ut själv - lasta - fånga i hage (och ofta även lyfta bakhovar). Dvs, för hästen är dessa saker relaterade. Jag håller med någon som skrev tidigare: sälj hästen och köp inte någon ny! Inställningen är helt galen: "Hatar min häst"?? Vad menas? En häst är en enkel varelse, medgörlig och anpasslig. Det är därför de låter oss använda dem på olika sätt!!
(Jag vet att jag inte svarade på ursprungsinlägget här - carried away, bara:-)
 
Sv: Hatar min häst!

Vad var då poängen, förutom att du verkade uppfatta det som att jag inte låter folk tro på ödet eller andra högre makter?

Om vi antar att vi alla tar väl hand även om de djur vi egentligen inte lyckas fästa oss vid känslomässigt, vad betyder då "jag får den häst jag förtjänar" i de fall som vi inte tycker om hästen och inte knyter an bra till den?

Om jag får den häst jag förtjänar, borde ju den häst jag tar väl hand om bli till den häst jag vill ha, men så är det ju inte alltid.

Nej då missuppfattade du. Dessutom var det ju inte dig jag svarade?
tillägg: nu såg jag att jag hade glömt en "kl" i mitt inlägg som svarade dig. Det svaret var riktat till hela diskussionen. sorry!

Jag ville bara ge min syn på uttrycket, och gav några exempel. Att säga nej det stämmer inte, det är fel osv, som jag har uppfattat några i tråden (minns inte vilka nu), tycker jag inte man kan göra om ett talesätt. Ett talesätt som jag som sagt tycker KAN ha en VISS poäng. Ungefär som "En bra häst har ingen färg"

Det var inte jag som la in de känslomässiga aspekterna i det hela, jag ser inte det som en förutsättning helt enkelt.

Med att vara kompis med sin häst menade jag att behandla den shysst helt enkelt. Inte nödvändigtvis att man måste älska eller ens tycka om den. Kanske är det det ni har missuppfattat?
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

En häst är en enkel varelse, medgörlig och anpasslig. Det är därför de låter oss använda dem på olika sätt!!

Här måste jag protestera. Rejält. Så enkelt är det knappast. Alla hästar är inte så. Snarare tvärtom, en häst är ett stort flyktdjur med liten hjärna. Däremot har de tydliga sätt att protestera, om man väljer att lyssna på dem.

Vi har haft en hel drös av hästar som absolut inte är "enkla, medgörliga och anpassliga". Vårt val, men att dra alla hästar över samma mentala kam känns allt annat än rättvist.

Nu har TS en häst som inte passar, då är det absolut lättaste att sälja och fundera på "orkar jag med en runda till nu, eller ska jag vänta ett tag". Jag kan inte se någon prestige i att "klara av" att ha hästen, fast man inte gillar den. Jobbar man med hästar får man ofta gilla läget, ta de hästar som kommer.

Har man det som hobby, för att det är roligt, blir det ju rätt meningslöst om det inte är roligt.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag köpte själv en häst för ett par månader sedan som säljaren uppgav var en genomsnäll skogsmulle men när jag fick hem honom så visade det sig att han var långt ifrån genomsnäll. Han var jättesnäll att hantera från marken men i ridningen visade han ganska så snart att han hade mycket olater, Först märkte jag på ridbanan, att när jag började ställa lite för höga krav så han stelnade till och jag kände att han i nästa sekund skulle kunna ställa sig på bakbenen så jag slutade genast ställa krav och längde på tygeln.

Sedan en dag kom jag skrittandes i skogen på långa tyglar. Vi hade kommit cirka 10-15 iväg från stallet och helt plötsligt ställer han sig på bakbenen och i nästa sekund börjar han bocka.

Frågar säljaren vad detta beteendet kommer ifrån och då börjar hon berätta att han brukat göra så och att man då "bara ska smälla till honom mellan öronen" men eh, kunde hon inte sagt det innan jag köpte honom?

Krävde mer eller mindre att hon skulle ta tillbaka honom och hör och häpna, det gjorde hon.
 
Sv: Hatar min häst!

.
Har man det som hobby, för att det är roligt, blir det ju rätt meningslöst om det inte är roligt.

:bow:

Det behöver inte vara något större fel på varken TS eller hästen, bara att de inte passar ihop. Här verkar det som om köpet var förhastat av olika anledningar dessutom. Sådant händer, även om det är olyckligt.

Varför ska TS hålla på att kämpa, lägga energi, tid och pengar på något hon tycker är trist och jobbigt? Och varför ska hästen behöva ha en ägare som inte tycker om honom?
 
Sv: Hatar min häst!

Många människor med en annan syn på livet anser att vi alla har saker att lära och att det finns en mening med det som sker och vilka som kommer/ vi möter på vår väg. Detta om man är villig och öppen för att göra annorlunda/ lära om. Vet inte om jag (vågar)
delar denna syn men vill bara förklara vad jag tror att föregående bukefalist syftade på.

För övrigt när man läser igenom denna tråd- inte riktat till dig! - är det ledsamt nog en del som främst verkar svara för att kunna klappa sig själva på axeln.
Hur stärker detta TS tro på sig själv?:( Är hon en dålig människa för att hon brister i sin kunskap? ALLA gör fel och ett första steg är att inse detta och be om hjälp. Men blir hon dömd och hårt ansatt i detta läget är väl sannolikheten att be om hjälp igen mindre och inte hjälper det hästen i längden... ja det finns för- o nackelar med att kommunicera bakom en skärm..

Det bästa som skrivits i denna tråd och som jag tänkt många gånger! Vi borde alla tänka efter lite innan vi svarar! Om jag ändå ska ge ett litet råd, om du beslutar dig för att behålla hästen: Läs Perry Woods "Real Riding"! Han är en fantastisk person som kommer att lyfta dig utan att kritisera. Det handlar om ridning men framförallt är det mental träning och hästempati, om jag får hitta på ett eget uttryck :grin: Tankens kraft och handfasta råd på samma gång. Lycka till hur du än gör, vi har alla dåliga perioder men det går att vända!
 
Sv: Hatar min häst!

Jag har bara läst första inlägget! Men det här är mina reflektioner..

Hur ska han kunna tycka om dig och vilja vara dig till lags när du inte tycker om honom alls?
Om du känner att han är pest och pina, att det är jobbigt och tråkigt att åka till stallet och han bara är ett misslyckat exemplar av häst så är det klart att han blir det också...:(

Nej, för bådas skull - sälj honom till någon som faktiskt tycker om honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 707
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp