havandeskapsförgiftning på häst?

N

Novisen

Läser ofta här inne på buke om fölningar och allt vad det hör till. Tycker det är otroligt spännande.

Men så kom jag o tänka på de olika komplikationerna som kan hända med ett människorbarn elelr en kvinna för den delen när de ska föda barn.

Läste bl a om ett sto vars föl hade "fastnat" för benen låg åt fel håll( rätta mig gärna om jag är fel ute) vilket kan hända även hos människor.

Jag har läst om ston som fölat för tidigt/kastat eller bara levt i några dagar. vilket jag skulle jämföra med förtidig födsel/missfall eller plötsligspädbarnsdöd.

Men nu tänkte jag lite på att en del kvinnor kan ju drabbas av havandeskapsförgiftning och graviditets diabetes. Är det något som kan drabba även avelsston?
Eller det är kanske ingenting man har forskat i över huvudtaget. Det kanske inte ens ska vara möjligt. Men jag bara satt och funderade och hoppas att de som vet mer kan upplysa en novis som mig.

tack på förhand
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

ingen som vet något om detta?
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Jag skulle tro att vi inte vet det för att det är ingen som kollar högt blodtryck och sockernivån på våra dräktiga ston.

Ödem vet vi att dom kan få för det kan man ju se men det andra har jag aldrig hört att det har forskats om.
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Har för mig (ganska säker) att min granne hade ett sto för ett par år sedan som fick havandeskapsförgiftning. Fölet klarade sig inte men stoet gjorde det.
Kan tyvärr inte säga så mycket mer om det.
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Gammal tråd men intressant!

Insulinresistens av den mer "tillfälliga arten" ska kunna drabba dräktiga ston, har ett som jag misstänker detta på nu, svullen runt ögonen, socker känslig osv. Hon har haft fång under dräktigheten och dessutom utvecklat ödem nu och det tror jag har ett samband.

Vet inte hur mycket forskning som finns på det just men Forest Autumn vet nog lite mer. Veterinärerna är ofta inte så uppdaterade och forskningen går framåt hela tiden så det handlar nog i många fall om hur mycket detektivarbete och faktauppsökande verksamhet ägaren lägger ner. Säkert många ston som drabbas av diverse dylika komplikationer.
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Hydrops, är en ovanlig komplikation som kan vara livsfarlig för stoet. Man brukar få abortera fölet för att rädda stoet.
I enstakliga fall kan stoet räddas men man får då ge stora mängder av intravenös vätska vid fölningen eftersom stoet kan drabbas av hypovolymisk chock.

Här finns lite bilder samt text.
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Det skulle vara intressant att se om det finns ett samband mellan ston som är mycket törstiga under dräktigheten och stora fölungar... Att de är törstiga kan ju vara ett tecken på diabetes och på människor brukar det resultera i stora barn.
 
Sv: havandeskapsförgiftning på häst?

Ja det finns nog många samband som inte är klarlagda på detta området.

Jag har ju min egen lilla misstanke om att mitt sto är IR nu, men hoppas att det isf är tillfälligt. Det som talar emot IR och cushings är bla att hon fäller pälsen ordentligt, den är ej lockig och hon har inte varit i överhull, snarare tvärtom.
Däremot fick hon fång (min första fånghäst någonsin) och var i samband med det kass i magen till det att jag eliminerade allt socker jag kunde med urlakning av hö och betfor. Det som förbryllar mig är vätskeansamlingarna, det är ju inte ovanligt på dräktiga ston med ödem men nu börjar jag fundera på om det därmed kanske är ganska vanligt med IR på dräktiga ston och att det är det som är orsaken när dom får ödem.
Inte vet jag men ju mer man forskar och detektivar desto mer funderar man!

Dock har inte mitt sto varit överdrivet törstig. Hon är däremot jättestor om magen för att vara maidensto och vara i månad 8.... men hur mycket som är ödem och hur mycket som är bäbis vet jag inte riktigt. Hoppas bara att det inte är tvillingar, hon är givetvis UL-ad men har varit med om tvillingar som inte synts på UL förr. Man blir ganska nojjig när man har problem med en häst, till slut tror man att allt är fel :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp