havre + betfor?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Liiiinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 003
L

Liiiinda

vad ger ni era hästar för kraftfoder? räcker det att ge havre + betfor och mineraler?

Sv: havre + betfor?

beror helt på hur din grovfoder analys ser ut- annars kan man ju bara fodra i blindo....

som sagt, det beror helt på hur ditt hö ser ut i näringsvärdena.. och har du ingen höanalys så slänga på lite havre och betfor hit eller dit.. utan analys kan en foderstat vara perfekt med ett hö men helt katastrofal med ett annat hö..

min fick det innan bara (han fick korn oxå för han blev för pigg av havren) men dom andra två hästarna fick bara havre och betrfor mineraler

Numera får han kraft grund,mineraler

12 kg hö
3/4 kg krossat korn
1 dl mineraler

Hästen är ett piggt varmblod på 160 cm i mkh och körs/rids 5 dagar/veckan.

Det beror alldeles på hur ditt grovfoder ser ut. Jag har bra grovfoder (hösilage med bra värden och ca 70% ts), och ger min islandshäst 8-9 kg hösilage per dag, kompletterat med ca 300g havre samt mineraler. Pga mineralinnehållet i betfor passade det inte in i foderstaten, så det skippade vi i år (och förra året).

Min häst får fri tillgång på hö, men han brukar stoppa i sig ca 11-12 kg/dag. Han får även ½kg korn och ½kg hippobasic om dagen och han är i fin form.
Han är ett amerikanskt varmblod, 9 år, 163 cm i mankhöjd och ganska kraftig.

Mina hästar får bara hösilage och mineraler, trots det får de för mycket energi. ;) (har "för bra" hösilage)

har du ett bra hö så räcker det, även om jag själv inte tycker om det särskilt mycket

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 174
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur