Bukefalos 28 år!

Havre fritt foder!

Sv: Havre fritt foder!

Vill du har mer energi i hästen men inte vill ge havre, kan du ge honom ett par dl majsolja/dag. Det är precis lika energigivande som havre. Mvh Linda
 
Sv: Havre fritt foder!

mycket mineraler? hm.. det står att man ska ha så på normal arbetaned ponnyer, och ibland rider jag i 2h.. och det är lite mer än normal kan jag tycka..
 
Sv: Havre fritt foder!

Man kan inte gå efter det som står på säcken, utan i första hand titta på vad hästen äter i övrigt och grovfodrets värden.

Rekommendationerna på säcken kan möjligen vara ok att följa om hästen går på bete på sommaren och inte äter kraftfoder.
 
Sv: Havre fritt foder!

Prova krafft grund eller ring till kraffts foderrådgivare.
 
Sv: Havre fritt foder!

Hej!
Jag har haft samma problem som du...
Hästen blev totalt spritt srångande galen av havre :angel:
Jag har provat de flesta färdig foder utan havre, men det tog ett tag innan jag hittade rätt!
Nu går hon på Eggersmann classic mix och har aldrig varit lugnare... Hon har fortfarande massor av egen motor men absolut inte som förr :smirk:
Det är inte så farligt dyrt (betalar 160 kr/ 20 kg) och du bethöver bara ge 1-1,5 kg/dag!

LYCKA TILL!!!
 
Sv: Havre fritt foder!

Varför skulle ett färdigfoder som till större delen består av havre funka bättre än ren havre?:confused:
 
Sv: Havre fritt foder!

Det är inte så farligt dyrt (betalar 160 kr/ 20 kg) och du bethöver bara ge 1-1,5 kg/dag!

Det vet man ju först när man sett analysen på det hö som ska användas i höst...:angel:

Det kan bli så fel om man bara följer rekommendationerna på säcken, man måste gå efter sin hästs behov och det hö man faktiskt ger. Tillverkarens rekommendationer är för en genomsnittlig häst som äter ett perfekt hö, och det är inte många som har det i verkligheten.
 
Sv: Havre fritt foder!

pinky skrev:
Det vet man ju först när man sett analysen på det hö som ska användas i höst...:angel:

Det kan bli så fel om man bara följer rekommendationerna på säcken, man måste gå efter sin hästs behov och det hö man faktiskt ger. Tillverkarens rekommendationer är för en genomsnittlig häst som äter ett perfekt hö, och det är inte många som har det i verkligheten.

Som jag nämnde i någon annan tråd är fodertillverkarens syfte att tjäna pengar på att sälja foder. Det är delvis det som ligger till grund för deras rekommendationer. Annars skulle det stå att de flesta hästar inte behöver kraftfodret på de flesta säckar.

David
 
Sv: Havre fritt foder!

:bow:

till trådskaparen:
räknar du foderstat? har du analys på grovfodret? innan du ger dej in på att skaffa nytt kraftfoder så är det ju bra att veta vad han behöver och hur mycket han får i sig just nu...felet kanske ligger nån annanstans, brist på nånting kanske? en del har ju kommit fram till att brist på magnesium kan ge istadiga hästar men detta vet jag ju då inte så mycket om så jag kan inte uttala mig om detta är sant..men kan kanske vara en förklaring..
 
Sv: Havre fritt foder!

Jallzon skrev:
Jag vill inte ha för dyrt foder, det är det jag oroas för.. Jag har oxå Lucern pellets med Melass i, men det ger jag inte honom nu, då han har blivit så fet så sadeln rullar och glider fram..

Du skrev ju själv här att han är fet...och sen blir du arg när någon hakar på det du själv skrivit....suck...

Om det är till hösten du vill ha ett foder så tycker jag att du ska börja med att ta en analys på det hö du ska fodra med då. Sen ränar du en foderstat (eller hittar någon som räknar åt dig) och ser vad du behöver. Det är ganska meningslöst att försöka hitta ett foder innan man vet vad höet innehåller.

Min systers heta D-ponny får t ex i princip bara ett bra hö över vintern och mineraler plus en skvätt av vilket foder som helst för att få i honom mineralerna. Har vi dåligt hö (dvs lågt i protein) får han även proteintillskott (i första hand lucern).
 
Sv: Havre fritt foder!

Okej, jo.. Jag får pröva mej fram lite ;)
Ska kolla upp det där.. Annars ska han få gå på Patcher Mix..
Det ska tydligen va bra för hästar som inte klarar av havre.
 
Sv: Havre fritt foder!

Okej, jo jag får prova lite foder ;)
Jag har funderat på Patcher Mix.
Det funkar tydligen as bra på hästar som inte
klarar av havre.
 
Sv: Havre fritt foder!

Jallzon skrev:
Min häst blir Istadig 6 fullkomligt galen av Havre, kommer ni på nått
bra foder, utan för mycket fett i som han kan gå med? Just nu har han korn kross och Mineraler, är det bra?
jag är rätt dålig på foder är tacksam för hjälp av nån med erfarenhet!

Elin

Jag känner igen mig lite i min egen häst där. Dock har jag aldrig provat med havre eftersom jag tycker att han har energi så det räcker, sedan tror jag även att det skulle sätta sig i huvudet på honom.
Jag ger honom nu 1 dl betfor, 2 msk olja, ½-1 dl mineraler samt lusern som jag ökar succesivt nu. Lusernet får han för att han har boxvila och haft det sedan i torsdags och under den tiden har han säkerligen tappat 50 kg +. Dessutom får han 8-10 kg topphö och fri tillgång till gräs.
Så om jag vore du så skulle jag fortsätta med korn om det är som så att din häst fungerar bra på det. Annars tycker jag att lite betfor räcker för att få i mineralerna. Lusern är juh även ett havrefritt kraftfoder som jag tycker är toppen.! :)
 
Sv: Havre fritt foder!

mm, vi har också Lusern pellets som man blötlägger ett tag, men det är så svårt att veta hur mkt han ska ha.. :/
Nån som kan? ;)
 
Sv: Havre fritt foder!

mm, vi har också Lusern pellets som man blötlägger ett tag, men det är så svårt att veta hur mkt han ska ha.. :/
Nån som kan?

När du har analysen på höet du ska fodra med är det lättare att tala om hur mycket han ska ha!:idea:

Utan analys gissar du nog bättre än oss som sitter bakom datorerna, eftersom du ser hästen dagligen...
 
Sv: Havre fritt foder!

Mhm.. de är ju faktiskt sant ;)
Uh.. ska tävla på lördag, önska mej lycka till!! :P
 
Sv: Havre fritt foder!

HÄstekrafft! Räddade en häst vi hade som hade ENORM energi i kroppen som han gav utlopp åt vid ridning. Men som sedan också behövde energi för att må bra. Det gjorde biffen!!!!
Så det är mitt tips!
+
 
Sv: Havre fritt foder!

HÄstekrafft! Räddade en häst vi hade som hade ENORM energi i kroppen som han gav utlopp åt vid ridning. Men som sedan också behövde energi för att må bra. Det gjorde biffen!!!!
Så det är mitt tips!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 200
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
10
· Visningar
350
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
606
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp