Havre i bajset

Lazio

Trådstartare
Osäker om det ska ligga här eller på hästvård.

Idag när jag mockade såg jag att det var havre i hästskiten.
Min häst äter hel havre, jag mockar varje dag och jag har aldrig tidigare hittat havre i bajset. :crazy:
Tuggar hon inte ordentligt eller borde man kolla tänderna?
Eller är det nåt annat?

Skulle också kolla tänderna först.
Är hon en glupsk häst som kastar i sig maten eller äter hon med "normal" takt?

hon är matglad, rätt glupsk fast hon kastar inte i sig maten, men äter inte långsamt heller.

Kan det vara så att du kanske bara inte har sett det tidigare?

Det du kan prova att göra är att du lägger havren i blöt ett par timmar innan hästen får havren. Det blir lättare då för kroppen att ta upp den.
Om du har tillgång till varmt vatten så räcker det om havren ligger i det i ca 30-40min, men ha inte för varmt så att hästen bränner sig.

Jag blötlägger havren till min häst och jag låter det ligga med betforn...

Givet vis ska du kolla tänderna på hästen också.

Det är helt normalt att det ligger lite osmälta korn i bollarna, tänk på hur många korn hon äter upp!
Om det är några stycken i varje boll skulle jag inte oroa mig, men om det ligger "drivor" skall du kontakta veterinär tycker jag.

Ett tips. 1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel, slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.

Bara för man hittar enstaka havrekorn betyder det INTE att tänderna är dåliga eller att allt bara åker rakt igenom hästen...

jag reagerade därför att jag kollar bajset varje dag när jag mockar och har aldrig sett havre där förut.
nej jag tror inte heller att hon inte kan tugga eller nåt sånt men nu ska vet. komma ut imorgon och kolla tänderna i alla fall så att det inte är nåt. :)
och jag vill inte (och det är jag ensam om i mitt stall) ge henne krossad havre eftersom mycket av fettet förvinner då och eftersom jag vill att hon ska behöva tugga ordentligt för att salivproduktionen ska gynnas.
men självklart skulle jag ge krossad havre om hon på nåt sätt inte kunde äta hel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 302
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
725
Senast: Milosari
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka