Havre + rena mineraler vs fullfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Martinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 340
M

Martinah

Hej, det är så här att förra veckan red jag för en ny ridlärare och hon sa att jag ska sluta med fullfodret jag använder ( hippo bas basic) och börja ge han ren havre och rena mineraler. Men jag är lite tveksam till det för att jag har ju hört att hästar blir lite för pigga av det men min nya ridlärare sa att hästar blir så för att de är stressade eller i obalans i magen, vad tror ni?
och så är det det här med fullfoder, är det bra eller är det mkt andra ämnen i det?

Sv: Havre + rena mineraler vs fullfoder?

För att skona hästens mage ska man undvika att ge den för mycket onaturligt att äta/för många olika varianter av mat. Dessutom är många helfoder tillverkade utomlands och framtagna med hänsyn till helt andra förhållanden än vad vi har i sverige. Man har väl även börjat komma fram till att fullfoder blir en mer och mer vanlig orsak till att hästar får fång pga just detta. Men detta tror jag ännu att man forskar kring.

Det bästa, enligt min teori, är för många hästar fri tillgång på grovfoder med bra värden, samt havre, mineral och selen eller annan fungerande ersättare till någon av dessa. Självklart ska man göra en ordentlig foderstat. Jag har fått rådet av fler och fler att man ska undvika att ge hästen betfor, havre, korn, müsli etc på en gång, och istället hålla sig till så få saker som möjligt och istället välja rätt foder för hästens näringsbehov. För att det är skonsammare mot hästens mage och för att alla foder som finns till häst faktiskt inte är ok för hästar att äta. Vitlök tex är bloduttunnande och ska inte alls ges till hästar, ändå säljs vitlökspulver i som hästfoder.

Magens funktion är hemskt viktig och obalans kan skapa problem på andra håll också. När min häst fick exem fick jag återigen rådet att ge honom så få fodersorter som möjligt, för att underlätta för hans kropp och därav hjälpa honom att bli av med exemet.

hmmm... har hört att hästar inte kan tillgodogöra sig allt i fullfoder pga bindningsmedlet men har ingen konkret fakta:p

jag tycker att det ska vara så enkelt som möjligt, ett bra hö räcker längre än man tror.

jag tycker att fri tillgång på ett bra hö och sen havre/korn till de som behöver räcker långt och väl, plus salt och vatten såklart:)

betfor består ju till 47% av socker och hur naturligt är det för hästen att äta ca 0,25 kg socker varje dag? (om den fodras men 0,5kg betfor) det är bara en tanke som jag har funderat på...

lilla_gra;10977751 betfor består ju till 47% av socker och hur naturligt är det för hästen att äta ca 0 skrev:
På hemsidan för det betfor vi köper står det att det innehåller 23% socker. Resten är nyttiga fibrer som är bra för hästens tarmar.
Hästens naturliga mat dvs gräset innehåller en hel del socker. Så de är vana vid att äta socker.

Varför ville din ridlärare att du skulle byta foder?

Om din häst har fungerat bra med det fodret du har nu, finns det väl egentligen ingen anledning att byta om du inte har en riktigt bra anledning.

Fördelarna med ett fullfoder är ju annars att hästen inte kan sortera ut en enskild komponent, samt att man vet exakt vad hästen får i sig och det är smidigt.

Fördelen med att ge "vanliga" fodermedel är att det lättare att individanpassa. Dessutom är det billigare...

Jag tror inte att det egentligen spelar så jättestor roll för hästens del, i alla fall så länge den får ett bra grovfoder i tillräcklig mängd, och det handlar om vettiga mängder kraftfoder, samt att man analyserar fodret och kontrollerar att hästen får i sig vad den behöver. (Förutom möjligtvis för de enstaka hästar som blir extremt pigga av vissa fodermedel, tex havre)

Lycka till!

hmmm... har hört att hästar inte kan tillgodogöra sig allt i fullfoder pga bindningsmedlet men har ingen konkret fakta:p
betfor består ju till 47% av socker och hur naturligt är det för hästen att äta ca 0,25 kg socker varje dag? (om den fodras men 0,5kg betfor) det är bara en tanke som jag har funderat på...

Som vanligt så har någon hört att..... Rykten om vissa saker ger sig aldrig verkar det som.

Bindemedel i pellets och müsli är inget konstigt. Oftast melass eller spannmålen själva.

Sen vet jag inte var du fått siffran 47% socker i betfor ifrån. Den stämmer inte.
Det ÄR naturligt för hästen att äta socker. Hästens naturliga mat = bete innehåller mer socker per dag än vad hästen får i sig av sin betfor.
// Linda

Det viktiga är att välja foder som fyller hästens behov. Utgå från grovfodret och om det inte fyller behoven så välj det kraftfodret som passar bäst. Både havre och fullfoder är helt ok tycker jag, bara det passar till/kompletterar grovfodret bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 213
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 338
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 137
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår