Constance

Trådstartare
Spelar det någon roll om man ger en häst hel, krossad eller mald havre? :crazy:

Kom bara o tänka på det här om dagen...

Sv: Havre?

visst har de det. har fått lära mig att det är svårare för hästen att tillgodogöra sig helhavre (mkt. kommer ut helt i skiten, mer på en del än andra). mald har jag aldrig hört någon som gett....krosshavre ska vara så nykrossad som möjligt. många ger knäckt havre har jag hört, dock aldrig provat det själv.......

Det du skrev om att hästarna har svårare för att tillgodogöra sig den hela havren, det hade jag någonstans i bakhuvudet.

Nja, vet inte om det där stämmer riktigt....Har man väldigt dålig havre tex om det har regnat mycket osv. Så är det bättre att ge hel havre än krossad då "allt" är kvar i havren. Mycket försvinner då man krossar. Att havren kommer ut igen stämmer alltså inte.Man trodde det förr men nu vet man bättre.

har en gammal ponny hemma som "skiter ut den lika hel som den kom in" blir bara onödig tillväxt på gödselhögen ;) vi ger nykrossad havre varje dag, då har ingenting försvunnit, kommer inte ihåg exakt hur många dar det tar innan värdena börjar sjunka.? har en kompis som har travhästar, han säger att många (i hanns branch) ger "knäckt" havre för att det behåller värdena längre, samtidigt som hästen tillgodogör sig det bättre(lika som kross). men det har inte jag någon aning om, någon annan som vet ?

Jag har aldrig ens hört talas om knäckt havre!!!??? Men att hel havre kommer ut igen, det bevisar min häst dagligen också! :smirk:

och de hästar som får havre i det stallet jag har häst skiter också ut hel havre... :smirk: inkl min när han får havre.

*knapplån*
Orkar inte använda sök just nu ;)

Korn kan man ju ge hel och "skålla"
Kan man göra det med havre också?

Jag ger inte min häst havre, då hon redan är så pigg. Men en i stallet får vanlig havre, 2 l/dag, och en gång bytte ägaren till krossad havre och helt plötsligt blev han så pigg att han knappt gick att rida! Han bara bockade och dummade sig! Efter ca en vecka gick det iof över.

åke skrev:
Nja, vet inte om det där stämmer riktigt....Har man väldigt dålig havre tex om det har regnat mycket osv. Så är det bättre att ge hel havre än krossad då "allt" är kvar i havren. Mycket försvinner då man krossar. Att havren kommer ut igen stämmer alltså inte.Man trodde det förr men nu vet man bättre.

Det där har jag också hört! Jag ger hel pga den håller lite längre än krossad, då mina hästar inte får så mycket havre.

Jag har däremot sett något som jag tror kallas " svart havre" eller något sådant? Vad är det för skillnad på det och vanlig havre?

krossad havre håller sig "färsk" 10 dagar efter krossen...(bör användas innom 10 dar)

Svart havre är en annan sort än den gula som vi vanligtvis fodrar med. Om jag inte missminner mig, så är den lite svårodlad här i Sverige, men mycket vanlig i Frankrike, och i medelhavsländerna. Knäckt havre är lätt krossad havre, om man har en egen kross, så kan man ställa in hur hårt spannmålen ska krossas. Att köpa färdigkrossad havre på säck, som kan ha legat i några veckor, är bara slöseri med pengar, då innehållsvärdena sjunker kraftigt efter bara ett par dagar. Enerign i knäckt/nykrossad havre är mer lättillgänglig för hästen än energin i helhavre. Men..... man ska också räkna in fler faktorer, tex hur tugger min häst? Är den glupsk, och slukar sin mat?
Korn är ett bra alternativ om hästen blir mycket het på havre. Man kan utan problem fodra med krossat korn, men återigen, tänk på att näringsvärdena sjunker. Om man gillar att söla, så kan man stöpa kornet. Det gör man för att mjuka upp både skal och kärna, så att hästen kan tillgodogöra sig det hela korn-kornet.

Ja jag har bara sett att det finns "svarthavre" i affären! visste bara inte om det var stora skillnader mot vår vanliga gula havre?:banana:

Om man räknar havre kornen som en häst skiter ut så är det ca. 1% av det som man har gett dom.......... Även krossad havre skiter hästar faktiskt ut!!!!!!!!
Krossad havre står sig som bäst 2-3 dygn efter att den är krossad. Sedan så blir det ju lite mindre värden i den men den är ju inte farlig att fodra med.

Det finns stora skillnader på olika sorters havre. Men det är inte så mycket skillnad på svart och gul som på förädlad eller inte förädlad. På senare år har man tagit fram havresorter som är avsedda för att fodra hästar med t ex Matilda som innehåller mer fett än de gamla sorterna. Krafft havre är av sorten Matilda och innhåller därför mer energi än "vanlig" havre oavsett färg. Man räknar med att 1 kilo av den förädlade havren motsvarar ca 1,3 kilo av vanlig havre vid utfodring av häst.
Svart havre är egentligen en äldre sort av havre som p g a sin färg mest har använts till foder. Det svarta skalet ser inte så aptitligt ut om man ska använda det till människo föda.

Egentligen ska man undvika att använda krossad havre till hästar. Den är främst till för mjölkkor som ju har ett stort energi behov och en helt annan matsmältning än hästar. Anledningen till att man inte bör använda den till hästar är att den dammar väldigt mycket. Så det som man ska ha till hästar är det som travbranchen använder d v s havreknäck. Oavsett vad man tycker om travfolk så får man inte glömma att det finns väldigt mycket hästkunskap just hos dom. Ofta mycket mer än vad man kan hitta hos "vanligt" ridhästfolk. Tycks vara så att mycket gammal hästkunskap gått förlorad hos ridfolket. Som exempel skillnaden på havrekross och knäckt havre.

Masse skrev:
Egentligen ska man undvika att använda krossad havre till hästar. Den är främst till för mjölkkor som ju har ett stort energi behov och en helt annan matsmältning än hästar. Anledningen till att man inte bör använda den till hästar är att den dammar väldigt mycket. Så det som man ska ha till hästar är det som travbranchen använder d v s havreknäck. Oavsett vad man tycker om travfolk så får man inte glömma att det finns väldigt mycket hästkunskap just hos dom. Ofta mycket mer än vad man kan hitta hos "vanligt" ridhästfolk. Tycks vara så att mycket gammal hästkunskap gått förlorad hos ridfolket. Som exempel skillnaden på havrekross och knäckt havre.

Vi får ju inte glömma dom gamla häst gubbarna som förr bara gav hel havre till hårt arbetande hästar.

Masse skrev:
Det finns stora skillnader på olika sorters havre. Men det är inte så mycket skillnad på svart och gul som på förädlad eller inte förädlad. På senare år har man tagit fram havresorter som är avsedda för att fodra hästar med t ex Matilda som innehåller mer fett än de gamla sorterna. Krafft havre är av sorten Matilda och innhåller därför mer energi än "vanlig" havre oavsett färg. Man räknar med att 1 kilo av den förädlade havren motsvarar ca 1,3 kilo av vanlig havre vid utfodring av häst.
Svart havre är egentligen en äldre sort av havre som p g a sin färg mest har använts till foder. Det svarta skalet ser inte så aptitligt ut om man ska använda det till människo föda.

Tack för informationen! :bow:

10dagar ?? mitt i sommaren när det är 20-25 grader varmt, gomiddag nä men 2-4 dagar o ca: en vecka om vintern!
lennart holst
foderkonsult

ta och raspa, slipa tänderna på ponnien please den har nämligen problem med grovfodret oxå!!!
när det gäller havre så är det ca: 20.000 kärnor per kg. fantastiskt eller hur.
Matildahavren har dubbelt så mkt. fett som vanlig havre samt högre kvalité på proteinerna, samt heta hästar oftast blir lugnare.
okej när det gäller en gammal ponny som om den inte gör så mkt. arbete då behöver den nog inte KRAFTFODER utan det räcker med ett bra grovfoder.
mvh!
lennart holst
foderkonsulent

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka