havrekross och betfor

I foderaffärer? Personligen använder jag inget av det men när jag gjorde det så köpte jag havrekross hos grannen och betfor hos den lokala kvarnen.
 
Betfor från Granngården. När jag använt havrekross har jag köpt direkt av bönder med egen kross så att man kan krossa ofta pga att hållbarheten annars inte är så lång.
 
När jag gav betfor köpte jag det där det passade. Nära eller då jag haft vägen förbi. Ibland har vi haft någon foderförsäljare som kommit till anläggningen.
 
Citygross har väl inget hästfoder? O_o

Förövrigt finns väl havre och Betfor typ i vartenda gathörn. Åtminstone här i krokarna kan det köpas på den lokala foderbutiken så väl som på Granngården.
Jo, citygross har haft hästfoder.
Betfor finns överallt men vill ha ett billigt alternativ
 
Jo, citygross har haft hästfoder.
Betfor finns överallt men vill ha ett billigt alternativ

I min lokala foderbutik kostar en säck betfor 89 kr. På GG typ 10 kr mer. Vet inte var man skulle kunna hitta det ännu billigare?
Jag menar, de alternativa produkterna (Kwikbeet och Speedibeet) kostar ju 250-300 kr/säck och är mycket mer svårttillgängliga :)
 
Där jag köper betfor (eko) kostar det 69... :)
Var hittar du betfor som är Eko (KRAV-godkänt)?

I flera år har jag undrat över varför det inte finns KRAV-Betfor, jag har KRAV-godkänd produktion på mina får, och behöver vissa år lägga till lite energi i min foderstat, men har tillräckligt med protein. Någon dl Betfor/tacka skulle göra jobbet, men jag hittar ingen KRAV-godkänd Betfor...Istället tvingas jag fodra med fodermedel som ger onödigt mycket protein, vilket ger onödigt högt kväveläckage från bäddarna...

Inte heller min KRAV-inspektör hittar någon godkänd Betfor i listorna över godkända fodermedel, så om det har dykt upp KRAV-godkänd (eller åtminstone ekologisk som jag kan få dispens för), så är jag oerhört tacksam för tips om inköpsställe!
 
Butiken heter Eko:-
(tidigare Ekohallen)
Mina försök att googla ger en anings tvetydiga resultat...

Jag tror att jag hittar rätt butik(s-kedja) (som verkar finnas lite här och där i södra delen av Sverige, även inom räckhåll för mig), men jag hittar inga referenser till Ekologisk betfor...

Du som sett säckarna, vem står som tillverkare? Om vi bryter mot någon regel om reklam för vara, så skicka gärna ett PM, tack! Jag kan köpa på pall, om jag får OK på produkten från KRAV-inspektörn.

Eko betfor skulle vara ett lyft för min fårproduktion, om det går att få tag i!
 
Efter mera googlande, så har jag tyvärr kommit fram till att det verkar vara "vanlig" Betfor som säljs av Eko:-. Alltså ingen specifikt ekologisk.

Det existerar ingen ekologisk betfor, utan all Betfor som görs i Sverige (Örtofta sockerbruk), består av pressrester från sockerbetor, där man inte skiljer de ekologiska sockerbetorna från de konventionella tyvärr.
 
Efter mera googlande, så har jag tyvärr kommit fram till att det verkar vara "vanlig" Betfor som säljs av Eko:-. Alltså ingen specifikt ekologisk.

Det existerar ingen ekologisk betfor, utan all Betfor som görs i Sverige (Örtofta sockerbruk), består av pressrester från sockerbetor, där man inte skiljer de ekologiska sockerbetorna från de konventionella tyvärr.

Nej precis, jag menade inte att betforn är ekologisk utan att butiken heter Eko. Förlåt att det blev otydligt, slarvigt skrivet av mig :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
489
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: SiZo
·
Svar
2
· Visningar
501
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp