Jag vet inte om det är sant. Men enligt en hov person så kan lucern leta till fång och dåligt för hov kvalité. Jag kan dock inte säga 100% om det är sant. Men av den anledningen ger jag inte lucern. Jag ger betfor för tarmflora och fiber. Jag har även läst på flera ställen att betfor skall vara ett utmärkt supplement till lättfödda hästar.
Lucern har snarare visat sig ha positiva effekter. Det finns samband mellan högt sockerintag och fång, så beroende på häst hade jag aktat mig mer för att utfodra stora mängder betfor.
 
Min häst tål inte lusern så det är inte alls säkert att det fungerar för alla. Lusern är dessutom jätte rikt på järn vilket jag gärna undviker. Betfor är oxå rikt på järn men eftersom det i stort sett inte väger något torrt så är det perfekt att blanda mineraler och annat som behövs i. Tex så väger 1 liter betfor 300 g, om vi då tar 10,5% på 300 g så blir det 31,5 g socker.
1 liter lusern med 3% socker väger 900 g och då får hästen i sig 27 g socker. Om du ger det med 6% socker så får hästen således i sig 54 g socker..

Exakt. Folk ser verkligen inte skogen för alla träd ibland...😒

Min tål för övrigt inte heller lusern. Varken magmässigt eller psyk-mässigt. Ballar ur fullständigt även på relativt små mängder. Fick sluta ge Kraffts Gastromash för hon blev till slut farlig.
 
För att svara på utgångsfrågan "är betfor ett dåligt foder?"

Det beror på individen. Precis som med allt foder kan det vara bra för en häst och dåligt för en annan. Generellt så kan man inte säga att något foder - betfor, lucern, eller vad det är - alltid är dåligt för alla hästar.
Här är några fördelar med just betfor:
  • Det kan användas till att reglera sockerinnehållet i en foderstat, speciellt vid vallfoderbyte.
  • Det lämpar sig bra för stärkelsekänsliga hästar (istället för spannmål som energifoder).
  • Pektin (fiber) i betfor är bra för mikroberna i grovtarmen, som tidigare nämnts.
 
Sköljd betfor har extremt lite socker, och är otroligt bra att ha hemma för att kunna få i hästen mer vätska vid väderomslag, blanda med probiotika, blanda med salt vid värmebölja, få i mer fiber, etc.

Det enda jag önskar är att det skulle finnas ekologisk betfor :). Och gärna melassfri så jag slipper skölja, men 10,5% oroar mig ärligt talat inte sålänge det inte är en PSSM-häst eller en häst i aktivt fånganfall.

Och då är jag en "hovperson" såväl som "fångperson" och "foderperson". Dvs jag har både utbildning och mångårig praktisk erfarenhet.

Lusern är också jättebra, men en del hästar tål det inte och det är betydligt dyrare att använda som krubbskrammel.
 
Jag ger typ 2 dl betfor i mins foder. Så väldigt bra liknelse med morötter. Dom som kommentarer på betforen skulle vara dålig ger massor morötter och hästgodis så man jag tycker faktiskt ditt exempel är huvudet på spiken 😊
Skulle aldrig ge min fånghäst morötter eller godis? Inte betfor heller pga sockret.
 
Ja, det har de gjort. Hästarna i vårt stall ratade sin betfor i början efter att de sänkt sockret i den. 😅

Ja, mina med haha! Det är ju mkt fibrer och är extremt billigt! Jag tycker det är synd att så många ratar betfor idag för att dom är rädda för socker. Alltså personer som har hästar som inte ens har problem. I min foderbutik står det tom en skylt vid betfor pallen att det typ inte är djävulens påfund som hästfoder vilket är väldigt synd att det blivit så. Det måste ju vara värre att skopa upp mängder med musli tänker jag, men det verkar folk inte ha det minsta problem med.
 
Ja, mina med haha! Det är ju mkt fibrer och är extremt billigt! Jag tycker det är synd att så många ratar betfor idag för att dom är rädda för socker. Alltså personer som har hästar som inte ens har problem. I min foderbutik står det tom en skylt vid betfor pallen att det typ inte är djävulens påfund som hästfoder vilket är väldigt synd att det blivit så. Det måste ju vara värre att skopa upp mängder med musli tänker jag, men det verkar folk inte ha det minsta problem med.
Ja, jag håller med. Mycket fibrer, billigt och ett bra sätt att få i dem vätska.
 
Förutom ett bra tillskott av fibrer så har man börjat forska på hur pektin påverkar mag och tarmkanalen. Det har hittills gett väldigt positiva indikationer hos häst. Det skall bli intressant att följa utvecklingen av det.
Har gjort studier på travhästar om jag minns rätt. Där visade det sig att om hästarna fick mycket betfor så minskade mjölksyran när de tränades jämfört med om de även fick stärkelserikt foder.

Efter att ha fått problem med magen på min ena häst i samband med distanstävling så ger jag nu efter inrådan av veterinär ca 2 kg (torrt räknat) betfor/dag några dagar innan tävling. Har fungerat jättebra! Hästen får i sig både vätska och fibrer.
 
Har gjort studier på travhästar om jag minns rätt. Där visade det sig att om hästarna fick mycket betfor så minskade mjölksyran när de tränades jämfört med om de även fick stärkelserikt foder.

Efter att ha fått problem med magen på min ena häst i samband med distanstävling så ger jag nu efter inrådan av veterinär ca 2 kg (torrt räknat) betfor/dag några dagar innan tävling. Har fungerat jättebra! Hästen får i sig både vätska och fibrer.

Ja, och jag såg någon internationell studie där man jämförde pektin från olika källor, där bla betfor och kemiskt behandlat citrus-skal var med. Och betforen fungerade (minst) lika bra som citrusskalen men var enklare att hantera och krävde inga extra processer för att göra ätbart foder av, därav rekomenderades det.
 
Betfor är jättebra, min ena häst som ofta haft problem med kolikanfall vintertid har inte haft det en enda gång sen hon började få lite betfor.
 
Ingen aning, är inte diabetiker.
Min poäng är att morot är mest vatten och fiber. Och lite lite socker.

Faktiskt väldigt lite socker i en färsk morot, bara 6%. Extremt få grovfoder som kommer så lågt. Sköljd betfor ligger också så lågt.

Så ge din fångis färska morötter med gott samvete.
 
För att svara på utgångsfrågan "är betfor ett dåligt foder?"

Det beror på individen. Precis som med allt foder kan det vara bra för en häst och dåligt för en annan. Generellt så kan man inte säga att något foder - betfor, lucern, eller vad det är - alltid är dåligt för alla hästar.
Här är några fördelar med just betfor:
  • Det kan användas till att reglera sockerinnehållet i en foderstat, speciellt vid vallfoderbyte.
  • Det lämpar sig bra för stärkelsekänsliga hästar (istället för spannmål som energifoder).
  • Pektin (fiber) i betfor är bra för mikroberna i grovtarmen, som tidigare nämnts.
Absolut, men eftersom det uttalande jag fick höra är att det inte är "häst mat" så blev jag nyfiken. Så tyckte jag fick bra feedback på tråden med mitt syfte :) har inte på något vis känt av att min häst mått dåligt av sitt betfor, tvärtom.
 
Betfor har nog fått lite av ett dåligt rykte pga. att det brukade ha högt sockerinnehåll. Jag vet inte när de ändrade det och började skapa betfor med lägre sockerinnehåll, men när jag jobbade i stall för flera år sedan var det vanligt med sådär 23% socker.
 
Handlar nog mer om att det inte är trendigt med betfor.
Precis. Jag tror betfor ses lite som något "gamla bönder" ger, inte moderna hästmänniskor, ungefär som att fodra med ren havre eller korn som man gjorde mycket förr och mer sällan nu. Färdiga blandningar med catchiga namn är trendigt, inte gammalt bonna-foder.

Fö får min häst betfor som bas-kraft på vintern. Hon blir helt knutig under huden av lusern och hennes mage mår så mycket bättre av de extra fibrerna, tyvärr är hon för kräsen för att det ska funka på sommaren till mineralerna så då får det bli mash istället.
 
Jag anser att betfor är en basvara att ge. Kan hästen äta det (några kan ju inte det, som skrivet i tråden) så ska det ingå i basen anser jag.
Det är ett ypperligt sätt att få i mina hästar mycket vatten, fiber och andra nyttigheter.

Allt man gjorde förr var inte dåligt och även jag ger rena foder och inga blandningar (trendiga saker). På det sättet kan jag öka och sänka bara en ingrediens för bättre koll. Någon av våra hästar går ner i vikt och dricker för mycket om de får för mycket protein till exempel. Då behöver jag ju bara sänka lucernen men inte något annat.
Det går inte med färdigblandningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 513
Foder & Strö Min lille skit på snart 10månader vägrar äta fosforbalans och muskel. Enligt uträknad foderstat skall han ha 3mått fosfor balans och en...
Svar
19
· Visningar
1 273
Senast: Empire
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 477
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp