Monkie

Trådstartare
Är det någon som är insatt och kan förtydliga om jag förstått rätt. Läste på SKK och läste som att det är lika bra att avla på en hund med c-höfter som en hund med a-höfter om indexet är över 100. Har jag tolkat rätt?
 
Är det någon som är insatt och kan förtydliga om jag förstått rätt. Läste på SKK och läste som att det är lika bra att avla på en hund med c-höfter som en hund med a-höfter om indexet är över 100. Har jag tolkat rätt?
Indexet spelar stor roll, men jag tittar även på varför hunden har fått C. Det är skillnad på grund skål och dålig passform, tex.
 
Indexet spelar stor roll, men jag tittar även på varför hunden har fått C. Det är skillnad på grund skål och dålig passform, tex.
Okej, tack! Jag känner att jag nog kan för lite för att våga chansa. Eller kan man lita på att Ssk-anslutna kennlar avlar på, "säkra höfter" trots c?
 
Personligen tycker jag det ska mycket till innan man använder en C-höft i avel. Tex att parningen är av stor betydelse för rasen i övrigt. Annars finns det alltid andra individer som uppfyller avelskriterierna.
Man har sett att B-höfter nedärver sämre än A-höfter på kullsyskon vilket tyder på att HD-graden spelar roll även om indexet säger att parningen är ok.
 
Index är ett väldigt bra verktyg. HD är ju väldigt komplext och det räcker definitivt inte med att stirra sig blind på individens bokstav. Egentligen kan vi ju göra det ”manuellt”, dvs kolla upp alla syskon, halvsyskon, föräldrars syskon osv men indexet räknar ju på det åt oss så att säga. En hund kan ju ha HD A medan all släkt runt omkring har HD C eller värre. En sådan hund har inte så bra index. Medan en hund med HD C kan ha enbart fritt omkring sig och den har då bättre index.

I raser med snäv avelsbas kan HD C vara nödvändigt att avla på för att inte smala av avelsbasen extremt. En bred avelsbas är viktigt. Personligen ser jag dock sällan fördelar att använda C-höfter inom stora raser (som också har bra HD-status) om det inte är en väääldigt unik stamtavla som är svår att hitta annars och verkligen behövs.
 
Jag har en ras där både HD och ED är utbrett och vi har index för båda, dock finns inget krav på ED-röntgen alls för avel. Då jag är en sådan som tycker att det är roligt och intressant att följa statistiken gällande lederna för min ras så har jag gjort så i många år och ser att HD inom rasen har gått från att ligga runt 20% numer sedan några år tillbaka ligger på drygt det dubbla, alltså över 40%... Förr i tiden avlades det aldrig på annat än HD-fritt, medan det idag anses lika självklart att avla på C-höfter som på A och B. Index kan ibland bli lite tokigt om man inte tittar på annat också. Jag hade en tik som med sina B-höfter hade ett HD-index på 97. Hon lämnade två kullar med totalt fyra valpar, där samtliga var HD-fria (endast två röntgade i Sverige, så de utländska resultaten räknas ju inte in i hennes index – en av hennes avkommor hade imponerande 0:0 på höfterna i England). En annan tik inom rasen med D-höfter har ett index som är högre än vad min tik hade... Visst, de har olika referensgrupper, då de inte är födda inom samma generation, men man ser ändå hur missvisande det kan bli, om man inte tittar på mer än index.
Jag avlar inte på sämre än B-höfter, även om index skulle visa på ett högt värde. Däremot så avlar jag absolut på ett lägre värde om jag vet varför det är lägre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 153
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 406
Senast: Wingates
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp