Hd resultat

Fiffi1

Trådstartare
Finns det någon som haft en hund med hd och sen blivit hd-fri?

Fick ni reda på vad det berodde på att första röntgen visade med hd och varför den senare blev fri?
 
Sv: Hd resultat

Jag röntgade aldrig om förra hunden som fick B + C, en sådan hund skall inte gå i avel oavsett.
 
Sv: Hd resultat

Jag undrade bara vad man kan få för svar när man ringer och kollar (SKK) varför. Om hunden inte var färdigutvecklad eller dyl. eller om hundarna kan visa hd-fel om de ligger snett vid röntgen osv.
Varför röntgar man större hundar senare än mindre raser?
 
Sv: Hd resultat

En tik från min uppfödning röntgades vid 12 mån ålder med resultat B/C. Drygt ett år senare röntgades hon om och fick B/B. Vid första röntgentillfället var det ägaren som var med när hunden röntgades. Både hon och vetreinären har god erfarenhet av att röntga hundar och båda kudne då tydligt se att höftlederna inte såg likadana ut. Andra gången tiken röntgades så var det jag som tog henne till min klinik och det jag tydligt såg var att båda höftlederna såg precis likadana ut. Något hade alltså hänt mellan de två röntgentillfällena. Då tiken är super i alla andra hänseenden så tog jag en kull på henne. Det blev en enda valp, som sedan gick fri genom röntgen, både bak och fram (precis som sin mamma). Nu, några år senare ska jag ta en kull till på henne och förhoppningsvis blir det en tikvalp till mig.

Jag har en annan tik som röntgades med resultat D/A, men hon kommer inte att röntgas om. Hon har ett snett bäcken (pga missbildade ländkotor), så jag såg tydligt på röntgenplåten att ena höftleden var perfekt och den andra både var grundare och inte alls hade samma fina passform. Hon har inga problem alls med detta, utan är en synnerligen pigg och aktiv tik som utan vidare hoppar upp i möbler och in i bilen. Hennes HD innebär alltså inget för henne och för mig innebär det bara att jag inte kommer avla på henne.
 
Sv: Hd resultat

Ok. Min hane fick B och C när han var ett år och några månader. Jag röntagade om honom i samband med tikens röntgen, pga hans enorma storlek och tyngd och jag ville veta statusen för jag är ganska nojig över storleken och C:et som han hade. Skickade aldrig in plåtarna för de sade att det såg lika ut (fast tvärtom C och B istället). Detta var i våras och nyligen bestämde jag mig för att skicka in plåtarna ändå. Jag fick tillbaka resultatet och det var A på bägge. Jag har beställt tid för att prata med den som läste och för att höra hur det är möjligt att det blir så olika. Troligtvis hade inte min hund vuxit klart när jag röntagde första gången eller om låg han snett, denna gång använde vi vagga.
Jag är väldigt glad i alla fall :) och det ska bli intressant att prata med avläsaren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Finns det någon översikt över länder och vilka undersöknings/avläsningsmetoder beträffande HD/ED som är norm i respektive land?
Svar
0
· Visningar
298
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Vet inte om någon annan skulle tycka att det vore intressant, men funderar på om det finns några som skulle vilja dela med sig av deras...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 981
Senast: Migo
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
688
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp