C

chopin

Här kommer det en till tråd om HD, hoppas att ingen misstycker :o

Hur stor påverkan har egentligen ålder vid en röntgenundersökning? Då menar jag om en hund har tex. grad C vid ett års ålder, om man då röntgar om den vid 7-8 års ålder så borde rimligtvis höferna se sämre ut, eller?
Anledningen till varför jag undrar är att min hund, nu vid en ålder av 7år, AD/HD röntgades för första gången, med resultat : AD-ua, HD-grad C.
Vissa säger att det inte är någon ide att röntga gammla hundar just för att dom alltid har någon form av förändringar i höfterna, pga. just ålder.
Hur allvarligt är det egentligen? Hon är i normal hull, och har aldrig haft några problem med smärta. Är det läge att börja stoppa hennes "vilda" busande som hon älskar så mycket, eller är det ok att låta henne fortsätta leka i den takt som hon vill?

JAg hoppas att ni har några tänkvärda saker att säga om vårt problem :bow:
 
Har en labbetik på 8 år. Hon är HD/AD röntgad vid 1½ års ålder (har jag för mig) och fick då UA på båda!
Vi har kört agility osv. för skojs skull fram till för två år sedan (då vår träningskompis vovve var tvungen att tas bort).
För ett år sen började min labbe halta lite smått på ena bakbenet. Tog ner henne till vet. som konstaterade artros, dock lindrigt!
Så då var det slut på vår agility. Hon får dock fortsätta med sina promenader och skutta kring i skog och mark i egen takt (hon har ganska god fart).
Men hon äter rimadyl (smärtlindrande och antiinflammatoriskt) sen vet. konstaterade artros. Det får hon fortsätta med livet ut.
Men så länge hon mår bra och är så här pigg och glad är det värt det!
 
Jag tror inte att det är så att hunden får HD med ålderna. HD är höftledsdysplasi och handlar mer om höftkulans och höftskålens form och hur de är i förhållande till varandra.

Däremot så får en hund snabbare och kraftigare pålagringar med en dåligt utformad höft.

En äldre hund med bra höfter kan ju också få pålagringar med åldern. Jag tycker inte alls att ni ska behöva tänka på att hon inte ska busa och sånna saker. Hon är ju ohalt eller?? Haltar hon så kan man ju dra ned på det lite.
 
Min ena som är sex år röntgades efter ett fall i trappen och fick då reda på att han hade HD grad C med kraftiga benpålagringar. Han gnäller aldrig (Inte ens när han bröt benet vid ett års ålder).
Han haltar inte konstant men får Metacam när han markerar.
Hade en diskusion med vet. som sa att det bästa för hans höftleder är att hålla sig stilla med enbart kisspromenader i lugn takt men å andra sidan det bästa för hans psyke är att få springa fritt och busa som han är van vid.
Jag låter honom leva som han vill med Metacamen sedan får vi se hur länge det går.
Finns hundar som har levt länge och väl men det kan även gå fort.
Jag resonerar att så länge medicinen fungerar och han inte har ont utan är pigg och glad och lycklig så är jag det också, det andra tar jag sedan om det blir värre.

Ti_Ti
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Masse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 421
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 614
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp