U

ullis25

Om det står HD u vad menas med det? Graderingen är väll till E?
 
Sv: Hd

det är ju det som är det konstiga, det gör ju inte det.. Om de inte har glömt a:et. Är de inte röntagade så brukar det ju stå just så: ej röntgad.
 
Sv: Hd

Satt och kollade på vallreg - bordercollies när jag träffade på U:et. Där man kan gå in och kolla fakta om olika hundar.
 
Sv: Hd

Då måste det nästan vara en felskrivning och det menas UA. (Eftersom U sitter mellan Y,I,H,J och K kan man ju inte slint på tangenterna heller. ;))
 
Sv: Hd

Fast HD ua låter ju också skumt. Det bedöms ju efter skalan A-E och inget annat. Hur vet man om ett UA är ett A el. ett B tex, eftersom båda är fria.
 
Sv: Hd

Håller med. Verkar väldigt skumt. Eftersom det är AD som bedöms vanligtvis UA och inte HD. Om nu inte U=underkänt? Det enda jag vet är att jag tycker det är en väldigt märklig bedömning av HD iallafall.
 
Sv: Hd

Isåfall att inskickade plåtar var underkända, dvs inte avläsningsvara. Höftstatusen kan ju inte bli underkänd, den blir ju graderad.
 
Sv: Hd

Enklaste sättet att ta reda på det är om TS förser oss med några reg nr som jag bad om så kan man gå in på SKKs hundata o jämföra, eller så kan TS göra det själv.
AD, eller ED som det heter nuförtiden brukar inte undersökas på BCs.
Benämningen HD UA förekommer ff, även om det faktiskt hör det gammla HD avläsningssystemet till.

mvh
 
Sv: Hd

Hunden är väl snart preskriberad, på SKK Hunddata framgår följande:

Förhoppningsvis har den ett par bra år kvar att leva
http://kennet.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=156254

I VALLREG står det:
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1611/97&VETREG=1

Om man bryr sig om att öppna hela sidan.

Om man tittar på hans avkomma så är ingen röntgad, om man tittar på avkommor efter samma far så är många röntgade:
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1611/97&RELATIVES=1
O nån stans kring 99/00 så övergår U till bokstavskombinationer.

Finns många fel i systemet vad gäller äldre hundar.

mvh
 
Sv: Hd

Vi som hängt med sedan innan år 2000 vet att höftlederna fram till och med 1999 graderades:
UA
Grad 1
Grad 2
Grad 3
Grad 4

Det som kallades UA då är vad vi idag kallar A eller B. Man gjorde alltså ingen skillnad på de då och ärligt talat är det bara förvirrande för folk att det idag finns två grader för friska höfter.
 
Sv: Hd

Sorry, jag svarade bara på inlägget där författaren undrade vad UA var för något...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Vet inte om någon annan skulle tycka att det vore intressant, men funderar på om det finns några som skulle vilja dela med sig av deras...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 981
Senast: Migo
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
287
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp