Healthy Paws

Allevo

Trådstartare
Ramlade över detta foder och undrar om någon erfaren har lite vettiga åsikter om ingredienserna från/om det?
Dem har ju information om dem och det låter ju bra. Men man kan ju inte lita riktigt för dem skriver väl allt för att sälja.. :meh:

*Länk raderad av moderatorn*

Healthypaws Rabbit & Brown Rice Adult Complete:
Ingredienser:
Brunt ris, Köttmjöl av kanin, Havre, Torkade morötter, Alfalfa, Alger, Kycklingfett, Fiskolja, Organisk solrosolja, Mineraler, Vitaminer, Maskros, Snärjmåra, Tranbär.

Analys:
Protein 21%, Fett 7.5%, Fibrer 2.5%, Aska 6%,

Tillsatta vitaminer: Vitamin A 10,000iu/kg, Vitamin D3 1,500iu/kg, Vitamin E 75iu/kg,

Tillsatta spårämnen: Koppar 18mg/kg.

Min hund behöver gå ner i vikt och även få lite balans i magen då han har börjat fisa utav *fult ord* av fodret han alltid gått på :confused:

Dock går han på en omgång Stronghold nu så kanske kan vara detta som får fisarna att stinka kanske?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Healthy Paws

Jag är verkligen ingen foderexpert. Men jag tycker att det ser ut att vara många kolhydratkällor i deras foder. Vill man ha lite energi så verkar det svårt att hitta foder med hög kötthalt. Dagsdosering ser dock ganska hög ut vilket får mig att tro att man får betala väldigt dyra pengar för bukfylla.

Min hund skulle aldrig kunna äta något av deras foder, skulle så ut som ett spjälstaket.
 
Sv: Healthy Paws

Fodret jag har idag ligger på 385gr/dag men ligger ju under den just nu. Om jag jämför i dagspris så ligger dem på samma men det är ju för denna säck är större och räcker längre. Förutsatt att han kan gå på samma mängd foder.
 
Sv: Healthy Paws

Jag gav det för några år sedan till mina hundar, gav valpvarianten av Rabbit & Brown rice (vuxna hundar) för att de skulle hålla hullet. Var nöjd men var tvungen sluta ge det för det var jämt slut hos webbshoppen jag beställde från och var osäkert när det skulle komma i lager igen, men då var fodret väldigt nytt i Sverige.
 
Sv: Healthy Paws

Ok, jämfört med ett normalt foder för min hund så skulle givan bli minst 25% högre med deras något mer energitäta foder (22% protein och 10% fett) för mig säger det att det är väldigt dyr bukfylla men för en hund som ska ner i vikt så bukfylla kanske inte något negativt men det är fortfarande ruskigt dyr med tanke på den låga kötthalten i fodret.

Av de sju första ingredienserna som gissningsvis utgör iaf 95% av fodret är endast två animaliska varav kycklingfett inte kan utgöra mer än ett par procent.

Inget jag skulle ge min hund men jag tror inte hundar måste må dåligt av att äta det, de kan säkert må utmärkt. Jag är också för snål för att köpa så dyrt ris, havre och morötter.
 
Sv: Healthy Paws

Ramlade över detta foder och undrar om någon erfaren har lite vettiga åsikter om ingredienserna från/om det?
Dem har ju information om dem och det låter ju bra. Men man kan ju inte lita riktigt för dem skriver väl allt för att sälja.. :meh:

*Länk raderad av moderatorn*

Healthypaws Rabbit & Brown Rice Adult Complete:
Ingredienser:
Brunt ris, Köttmjöl av kanin, Havre, Torkade morötter, Alfalfa, Alger, Kycklingfett, Fiskolja, Organisk solrosolja, Mineraler, Vitaminer, Maskros, Snärjmåra, Tranbär.

Analys:
Protein 21%, Fett 7.5%, Fibrer 2.5%, Aska 6%,

Tillsatta vitaminer: Vitamin A 10,000iu/kg, Vitamin D3 1,500iu/kg, Vitamin E 75iu/kg,

Tillsatta spårämnen: Koppar 18mg/kg.

Min hund behöver gå ner i vikt och även få lite balans i magen då han har börjat fisa utav *fult ord* av fodret han alltid gått på :confused:

Dock går han på en omgång Stronghold nu så kanske kan vara detta som får fisarna att stinka kanske?

Healthy Paws är ett holistiskt foder och det är ju bra eftersom det inte har några E-nr som konserveringsmedel i råvarorna. (Vilket man annars inte kan vara säker på). Dock har de brunt ris. Allt ris och speciellt ris med klidelarna kvar har hög andel arsenik. Ris står i vatten medan det växer och drar åt sig mer arsenik och andra gifter än andra spannmål. (se livsmedelsv. hemsida där de avråder risvälling t barn under 6 år)

HP kan absolut funka som ett viktminskningsfoder, men jag skulle föredra någon tillverkare som inte använder ris. Acana och Olivers har bra light-foder. Acana finns i lager nu i flera internetbutiker. De har tidigare haft brand i sitt kök och det kan vara därför tillgången varit dålig, men det kan bli bättre nu sen det är åtgärdat. Olivers beställer man via deras egen hemsida.
 
Sv: Healthy Paws

Nilie ska kolla upp dessa, har även kollat lite på Nutra Nuggets Maintenance, som verkar vara för lågaktiva/viktminskande hundar. Ska undersök lite granna :)

Wildwilma tycker det är lite mysko faktiskt att dem inte skriver procentmängden utav varje ingrediens?
 
Sv: Healthy Paws

Brown rice (min 51%) och Rabbit meat meal (min 26%) i alla fall. I valpvarianten av samma sort är det min 30% och min 28%.

Så totalt är det antagligen mindre än 30% animaliska produkter i fodret :eek:

Angående arsenik i ris så finns det nog en hel del olika tungmetaller i det mesta vi och våra hundar äter men hundarna påverkas antagligen inte i lika stor utsträckning som oss eftersom de inte lever lika länge. Spannmål från Sverige har ofta höga halter av kadmium inte heller så trevligt :crazy: Men det stämmer att brunt ris antagligen innehåller mer arsenik än vitt ris och inte att förglömma, ju mer fullkorn desto mer akrylamid bildas vid upphettning.
 
Sv: Healthy Paws

Så totalt är det antagligen mindre än 30% animaliska produkter i fodret :eek:

Angående arsenik i ris så finns det nog en hel del olika tungmetaller i det mesta vi och våra hundar äter men hundarna påverkas antagligen inte i lika stor utsträckning som oss eftersom de inte lever lika länge. Spannmål från Sverige har ofta höga halter av kadmium inte heller så trevligt :crazy: Men det stämmer att brunt ris antagligen innehåller mer arsenik än vitt ris och inte att förglömma, ju mer fullkorn desto mer akrylamid bildas vid upphettning.

Jo, sant, men ris tar upp mest eftersom det står i vatten medan det växer. Det är mer kadmium i ris än i vete. Sant att hundar inte lever så länge, men när de dör är det oftast av cancer. Jag vill iaf inte öka den risken, men var och en gör som hen vill.:)
 
Sv: Healthy Paws

Accumuleras arsenik i näringskedjan? I så fall bör ju hundar som ändå är köttätare få i sig mer arsenik genom kött som de äter än genom eventuellt ris i fodret?

Är man rädd för att hunden får cancer så ska man kanske inte ge den kött heller, många tungmetaller och giftiga bekämpningsmedel ackumuleras ju i näringskedjan. Det är väl helt enkelt så att hundarnas förfäder sällan blev mer än 10 år precis som att människor förr inte alls blev lika gamla och därför är cancer en av de vanligaste dödsorsakerna idag hos oss båda. Vissa raser drabbas lättare och tidigare och då handlar det om genetik.

Sammanfattning: typ allt är giftigt eller karcinogent i för höga doser. Använd sunt förnuft.
 
Sv: Healthy Paws

Accumuleras arsenik i näringskedjan? I så fall bör ju hundar som ändå är köttätare få i sig mer arsenik genom kött som de äter än genom eventuellt ris i fodret?

Är man rädd för att hunden får cancer så ska man kanske inte ge den kött heller, många tungmetaller och giftiga bekämpningsmedel ackumuleras ju i näringskedjan. Det är väl helt enkelt så att hundarnas förfäder sällan blev mer än 10 år precis som att människor förr inte alls blev lika gamla och därför är cancer en av de vanligaste dödsorsakerna idag hos oss båda. Vissa raser drabbas lättare och tidigare och då handlar det om genetik.
Nej, tror inte kött är någon riskfaktor. Livsmedelsverket varnar för arsenik i ris men inte för kött.
Jag tror att majs är vanligare att utfodra köttdjur med.

Arsenik i kycklinglever har FDA skrivit om. Lever och njurar är ju kroppens reningsorgan, så de bör man se upp med.

När det gäller mögelgiftet aflatoxin så går det över i mjölk men inte i kött. Nyligen var det Arlas mjölk som blev förgiftad av aflatoxin eftersom korna ätit rismjöl. Aflatoxin är förstås inte detsamma som arsenik, även om båda är mycket giftiga.
 
Sv: Healthy Paws

Nej, tror inte kött är någon riskfaktor. Livsmedelsverket varnar för arsenik i ris men inte för kött.
Jag tror att majs är vanligare att utfodra köttdjur med.

Arsenik i kycklinglever har FDA skrivit om. Lever och njurar är ju kroppens reningsorgan, så de bör man se upp med.

När det gäller mögelgiftet aflatoxin så går det över i mjölk men inte i kött. Nyligen var det Arlas mjölk som blev förgiftad av aflatoxin eftersom korna ätit rismjöl. Aflatoxin är förstås inte detsamma som arsenik, även om båda är mycket giftiga.

Livsmedelsverket är nog ingen vidare källa när man tittar på djurfoder. De varnar för arsenik i ris till mycket små barn samt tungmetaller i en hel en del fisk. De kan inte varna för varenda risk som finns för du skulle vi inte kunna äta något. Deras varningar baseras nog mycket på RASFFS från andra länder.

Jag är utbildad inom livsmedel och jobbar som livsmedelsinspektör men har betydligt bättre koll på den mikrobiologiska biten än den kemiska och toxikologiska.

Nyligen var det Arlas mjölk som blev förgiftad av aflatoxin eftersom korna ätit rismjöl. Aflatoxin är förstås inte detsamma som arsenik, även om båda är mycket giftiga.
Det där är ett ganska vridet uttalande, mjölken var förgiftad i med metaboliten aflatoxin M2 eftersom djuren fått foder (i detta fall rismjöl) med aflatoxin B2. Vilket vegetabiliskt foder som helst kan innehålla aflatoxin B2 om det lagrats under fel förhållanden.

Det finns ruskigt farliga mögelgifter som är specifikt för majs men om de accumuleras i kött det var jag inte.

I den här studien har de tittat på levern från hundar som dött av förgiftning med aflatoxiner i hundfoder där aflatoxinet kom från just majs. http://vdi.sagepub.com/content/19/2/168.long

Jag är ingen expert med tillräckligt insatt och utbildad för att förstå att det finns risker i det mesta vi och våra djur äter. Det går inte att säga att man inte ska ha ris i hundfoder för att det kan vara förhöjda halter av arsenik för det kan lika gärna vara förhöjda halter av kadmium från vete, aflatoxiner från majs eller vad som helst, bly från viltkött, kvicksilver från fisk och dioxiner samt PCB från kött.

Många hundfoder innehåller nog en del inälvsmat (lever, njurar mm.) eftersom det är naturligt för hunden att äta.

Angående risken med kött så är kopplingen mellan högt intag av rött kött och ökad risk cancer i mag- och tarmkanalen mycket tydlig hos människor.
 
Sv: Healthy Paws

Livsmedelsverket är nog ingen vidare källa när man tittar på djurfoder. De varnar för arsenik i ris till mycket små barn samt tungmetaller i en hel en del fisk. De kan inte varna för varenda risk som finns för du skulle vi inte kunna äta något. Deras varningar baseras nog mycket på RASFFS från andra länder.

Jag är utbildad inom livsmedel och jobbar som livsmedelsinspektör men har betydligt bättre koll på den mikrobiologiska biten än den kemiska och toxikologiska.

Det där är ett ganska vridet uttalande, mjölken var förgiftad i med metaboliten aflatoxin M2 eftersom djuren fått foder (i detta fall rismjöl) med aflatoxin B2. Vilket vegetabiliskt foder som helst kan innehålla aflatoxin B2 om det lagrats under fel förhållanden.

Det finns ruskigt farliga mögelgifter som är specifikt för majs men om de accumuleras i kött det var jag inte.

I den här studien har de tittat på levern från hundar som dött av förgiftning med aflatoxiner i hundfoder där aflatoxinet kom från just majs. http://vdi.sagepub.com/content/19/2/168.long

Jag är ingen expert med tillräckligt insatt och utbildad för att förstå att det finns risker i det mesta vi och våra djur äter. Det går inte att säga att man inte ska ha ris i hundfoder för att det kan vara förhöjda halter av arsenik för det kan lika gärna vara förhöjda halter av kadmium från vete, aflatoxiner från majs eller vad som helst, bly från viltkött, kvicksilver från fisk och dioxiner samt PCB från kött.

Många hundfoder innehåller nog en del inälvsmat (lever, njurar mm.) eftersom det är naturligt för hunden att äta.

Angående risken med kött så är kopplingen mellan högt intag av rött kött och ökad risk cancer i mag- och tarmkanalen mycket tydlig hos människor.

Rött kött har varit en del av huvudfödan för hunddjur sen stenåldern, så vi kan inte jämföra med människor här.

Inälvsmat är naturligt att äta för en hund, men det fanns inte arsenik i kycklinglevrar på stenåldern. Det finns inte i svenskuppfödd kyckling heller. Det finns i de länder där det är tillåtet med preparat för att öka på tillväxten.

http://kemikoll.se/om-arsenik-i-kyckling/

Kadmium är en större riskfaktor när det gäller ris än för svenska spannmål. Kontrollen av kadmium i importerade livsmedel är minimal. En tredjedel av Kinas risskörd är förgiftad av kadmium.

http://inbeijing.se/bulletin/2011/04/02/en-tiondel-av-kinas-risskord-forgiftad-av-kadmium/

http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...umkontroll-minimal-for-importerade-livsmedel/

Mögelgifter som aflatoxiner kan finnas i allt spannmål det är sant, men förekommer främst i tropiska klimat där det är hett och fuktigt. Störst risk för majs just nu, men vi ser även att ris är drabbat.

Fisk ska man äta med måtta och jag skulle heller inte välja ett foder med huvudsakligen fisk till våra fyrbenta.

Gift kan finnas mer eller mindre i olika livsmedel, men jag väljer bort det med högsta riskerna. Ris och majs hör dit. När det gäller kycklingfoder så ska det vara kycklingar som är uppfödda utan tillväxtpreparat.

Jag tycker det är ett tokigt resonemang att bara för att det finns andra gifter i olika råvaror så spelar det ingen roll. Det är klart att det har betydelse om du väljer det som är giftigast och ju fler giftiga råvaror desto större risk att få en sjuk hund. En hund äter ofta samma foder 2 ggr/dag under flera år och får inte den variation som vi människor får.
 
Sv: Healthy Paws

Rött kött har varit en del av huvudfödan för hunddjur sen stenåldern, så vi kan inte jämföra med människor här.
Jag tror nog att vi också har ätit kött (men inte som huvudföda)sedan stenåldern men jag håller med om att hundar är betydligt mer utpräglade köttätare än oss och som innan så lever de inte alls lika länge, få människor får t.ex. koloncancer innan de är 15år gamla.

Gift kan finnas mer eller mindre i olika livsmedel, men jag väljer bort det med högsta riskerna. Ris och majs hör dit. När det gäller kycklingfoder så ska det vara kycklingar som är uppfödda utan tillväxtpreparat.

Jag tycker det är ett tokigt resonemang att bara för att det finns andra gifter i olika råvaror så spelar det ingen roll. Det är klart att det har betydelse om du väljer det som är giftigast och ju fler giftiga råvaror desto större risk att få en sjuk hund. En hund äter ofta samma foder 2 ggr/dag under flera år och får inte den variation som vi människor får.

Vad har du för veteskapligt stöd för att just ris och majs är de största giftkällorna och de största riskerna i hundfoder? Finns det studier på förekomst av cancer och samband med foder med ris och majs hos hundar? Du har kanske rätt så du får gärna visa vilka källor du baserar dina uttalanden på.

Problemet är att många av dessa gifter ackumuleras i näringskedjan då de är fettlösliga. Så att så länge du inte vet vad djuret som köttet i fodret kommer ifrån har ätit så är det svårt att undvika många gifter genom att utesluta vissa vegetabilier då de till och med kan finns i flera gånger högre koncentration i köttet. Till och med svenska kött- och mjölkdjur äter till stor del foder om är importerade från tropiska länder, kina mm. Men visst kan de göra en viss skillnad om man väljer foder med en hög andel spannmål/vegetabilier.

Visst ett helt ekologiskt foder med hög kötthalt utan spannmål (inkl. ris) är säkert optimalt om man inte har möjlighet att ge barf.
 
Sv: Healthy Paws

Mina wheatenterrier äter HP Game and Millet och håller vikten utan att jag måste ösa i dom mat samt är kanonfina i magen. Tidigare fick dom HP Rabbit and Brown Rice men tyckte att dom tappade lite för mycket i vikt.
 
Sv: Healthy Paws

Jag tror nog att vi också har ätit kött (men inte som huvudföda)sedan stenåldern men jag håller med om att hundar är betydligt mer utpräglade köttätare än oss och som innan så lever de inte alls lika länge, få människor får t.ex. koloncancer innan de är 15år gamla.



Vad har du för veteskapligt stöd för att just ris och majs är de största giftkällorna och de största riskerna i hundfoder? Finns det studier på förekomst av cancer och samband med foder med ris och majs hos hundar? Du har kanske rätt så du får gärna visa vilka källor du baserar dina uttalanden på.

Problemet är att många av dessa gifter ackumuleras i näringskedjan då de är fettlösliga. Så att så länge du inte vet vad djuret som köttet i fodret kommer ifrån har ätit så är det svårt att undvika många gifter genom att utesluta vissa vegetabilier då de till och med kan finns i flera gånger högre koncentration i köttet. Till och med svenska kött- och mjölkdjur äter till stor del foder om är importerade från tropiska länder, kina mm. Men visst kan de göra en viss skillnad om man väljer foder med en hög andel spannmål/vegetabilier.

Visst ett helt ekologiskt foder med hög kötthalt utan spannmål (inkl. ris) är säkert optimalt om man inte har möjlighet att ge barf.

Svenska nötkreatur får förutom naturbete också betfor, melass och betfibrer från svenska sockerbetor. Vet ej varför Arlas mjölkkor fick risfodermjöl, men det kanske är ett komplement.


http://www.nordicsugar.se/foder/notkreatur/

Jo, det är sant att gifter ackumuleras ju högre upp i näringskedhjan man kommer när det gäller vattenlevande djur. Lax och strömming är feta fiskar och giftet samlas därför mer i dessa än i magrare fisk. Rimligtvis borde det vara liknande med landgående djur, men jag hittar bara att gifterna samlas i inre organ som lever och njurar och i mjölk. Rent kött från nötboskap och gris är magrare än köttet i fet fisk och där finns väl en förklaring. Animaliskt fett som ister kanske är fullt av tungmetaller och andra gifter beroende på vad djuren ätit.

När det gäller cancer av arsenik så vet jag inte om det finns något om hundar, men när det gäller människor är arsenik orsak till massdöd i t ex Bangladesh. Kina har nyligen också erkänt sk cancerbyar där unga människor dör. Världens äldsta befolkningar äter inte ris utan sötpotatis.

När det gäller hundfoder så kan man välja bort ris och majs, anonyma råvaror och konserveringsmedel som inte är bra. Det finns många foder med livsmedelskvalitet på råvarorna.
 
Sv: Healthy Paws

Svenska nötkreatur får förutom naturbete också betfor, melass och betfibrer från svenska sockerbetor. Vet ej varför Arlas mjölkkor fick risfodermjöl, men det kanske är ett komplement.

Det där vet jag är direkt felaktigt. Kanske stämmer det på djur enbart för köttproduktion men det är tveksamt. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet men mer än hälften av nötköttet vi äter kommer från mjölkdjur och de mjölkade djuren (dvs. kossorna) måste under produktion få i såg så stora mängder energi att det du säger att de äter räcker inte på länga vägar. De utfodras med mellan 40 och 60 % grovfoder och resten är olika kraftfoder, ofta importerat i form av sojabönor, ris (uppenbarligen) och andra energirika grödor. Det finns något mejeri vars kor enligt uppgift får svenskproducerat foder och då är det bland annat raps restprodukter. Mjölkkor kan inte gå ute mer än 12 timmar per dag på sommaren och beta då gräset är alldeles för energifattigt för att de ska kunna producera tillräckligt stora mängder mjölk utan att bli sjuka så de måste stå inne halva dygnet och äta kraftfoder. Så att lite betfor, melass och gräs skulle räcka är inte sant för fem öre.

Jag förmodar att köttdjuren normalt får ganska höga mängder kraftfoder för att bygga på sig ordentligt inför slakt. Iaf har man på de köttgårdar jag har varit gett korna kraftfoder och melass, betfor till kor har jag aldrig sett någon ge. Men det är kanske inte i lika stor utsträckning importerat som till mjölkkor.

Att det köttet som stoppas i hundfoder skulle vara det fina från köttrasdjuren och otroligt osannolikt, om det ens är svenskt skulle förvåna mig. Vad de utländska djuren får äta vill vi nog inte ens tänka på.

Det andra får jag läsa på innan jag kommenterar.
 
Sv: Healthy Paws

Det där vet jag är direkt felaktigt. Kanske stämmer det på djur enbart för köttproduktion men det är tveksamt. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet men mer än hälften av nötköttet vi äter kommer från mjölkdjur och de mjölkade djuren (dvs. kossorna) måste under produktion få i såg så stora mängder energi att det du säger att de äter räcker inte på länga vägar. De utfodras med mellan 40 och 60 % grovfoder och resten är olika kraftfoder, ofta importerat i form av sojabönor, ris (uppenbarligen) och andra energirika grödor. Det finns något mejeri vars kor enligt uppgift får svenskproducerat foder och då är det bland annat raps restprodukter. Mjölkkor kan inte gå ute mer än 12 timmar per dag på sommaren och beta då gräset är alldeles för energifattigt för att de ska kunna producera tillräckligt stora mängder mjölk utan att bli sjuka så de måste stå inne halva dygnet och äta kraftfoder. Så att lite betfor, melass och gräs skulle räcka är inte sant för fem öre.

Jag förmodar att köttdjuren normalt får ganska höga mängder kraftfoder för att bygga på sig ordentligt inför slakt. Iaf har man på de köttgårdar jag har varit gett korna kraftfoder och melass, betfor till kor har jag aldrig sett någon ge. Men det är kanske inte i lika stor utsträckning importerat som till mjölkkor.

Att det köttet som stoppas i hundfoder skulle vara det fina från köttrasdjuren och otroligt osannolikt, om det ens är svenskt skulle förvåna mig. Vad de utländska djuren får äta vill vi nog inte ens tänka på.

Det andra får jag läsa på innan jag kommenterar.

Nu är jag ingen "nötkreatursnörd" :) men Betfor beskrivs som ett slags kraftfoder och/eller så innehåller kraftfoder Betfor. Så här skriver Nordic Sugar:

"Energin i Betfor frigörs i en gynnsamare takt än energin i stärkelse. Det leder till stabilare pH i vommen. För högmjölkare och gödtjurar, som kräver höga kraftfodergivor, är detta särskilt viktigt. Det är detta förhållande som lett fram till att dagens kraftfoder innehåller väsentligt högre halter av Betfor och betfiber jämfört med tidigare."

Ha, ha nu hamnar vi långt ifrån huvudfrågan om Healthy Paws. Förslåt TS!

http://www.nordicsugar.se/foder/notkreatur/betforr/

Det känns bättre med foder från svenska grödor till våra kött- och mjölkdjur.

Hur mycket av olika typer av foder våra nötdjur äter är omöjligt att veta för en som inte har tillgång till jvb:s statistik över importerade foderråvaror +statistik över antalet köttdjur och mjölkdjur av nöt + statistik över hur mycket resp djur förbrukar/år. Det är ett fall för en nörd på ett lantbruksforum.:) så jag lämnar detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp