Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
min ponny har nu dom senaste dagarna fått den hemskaste mugg jag någonsin sett.
hon är helt förstörd i alla fyra karleder,bucklig,sprucken och det hänger lösa hudrester .
hon brukar få mugg då och då(är vit med rosa karleder) men så här illa har det aldrig varit förr inte ens i närheten av detta
kan det vara att det regnat i över en vecka och varit fuktigt i marken hela tiden?
vad ska jag göra?
Jag håller med om att ringa veterinären.
På det naturbruksgymnasium jag gick fick vissa hästar mugg ibland och dem tvättade (skrubbade) vi med Virkon S. Min kompis använder Nylanders Hästkräm på mugg, själv använder jag samma salva på flugeksem under magen och den funkar Toppen! Men jag antar att du redan vet hur du ska behandla "vanlig" mugg om din häst har haft detta innan.
Hoppas det löser sig med din häst!
Är väl vanligt att de kan få när de går på bete och får på sig eller i sig någon giftig växt.Lätt att de äter sånt de inte borde nu när betestillväxten inte varit så stor.
Jag tänkte mest på att det gått så fort och att huden spricker upp.....
Jag tror som Zofus, någon allergisk reaktion. Har sett det på bl a hästmular, det är förfärligt! Nu drar jag mig också till minnes ett föl med vita ben som såg ut som den hade klivit omkring i blod, det var slamsorna efter det som en gång var vitt som hängde runt bakbenen.
Låter som en allergisk reaktion (antingen via intag eller via kontakt), jag hade kontaktat närmsta klinik och hört vad de har för rapporter för året.
Alltså, har den fått sådan mugg på bara ett par dagar ? Jag tror knappast på mugg utan allergisk reaktion, fotosensibilitet som nämnts i ett par inlägg.
Allt är inte mugg bara för det liknar det. Vet om en pålle som alla tyckte det var mugg den hade...visade sig senare vara fotskabb. Min gammellhäst fick mugg jämt och ständigt på sommaren i torrt, fint väder...visade sig senare att hon hade magbesvär. När magen var återställd, så kom aldrig den sk muggen tillbaka igen.