hej behöver lite hjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pamme_Jaspin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 858
P

Pamme_Jaspin

nu är de så att jag har köpt mig en sadel som jag måste ha en pad för att lyfta upp sadlen där bak så min fråga är vad är de för pad som jag ska köpa då?
kan man ta en teddypad eller en standar padeller en kilformad pad? :crazy: jag har aldrig använt pad innan så jag är tacksam för svar.sadlen är en allround flatback om de hjälper någon

tacksam för svar :)

Det är omöjligt att svara på din fråga, om man inte vet hur sadeln ligger. Varför behöver sadeln lyftas bak? Vem har konstaterat det? (Alltså, hur kunnig om sadelutformning och tillpassning är den personen?)
Jag antar att sadeln inte ligger emot ryggen ordentligt bak. Den kanske går att lyfta baktill även med spänd gjord. Då kan sadeln vara ANTINGEN för trång ELLER för vid ELLER ha en böjd bom ELLER ha rundbossor, eller en kombination av flera av de ovanstående faktorerna...
Det är vanligt att sadeln lyfter bak för att den är för trång fram, och om man då pallar under den bak så blir resultatet att ryttaren upplever att sadeln ligger still, för att den sitter som en tvångströja på hästen, ofta dessutom med fyrpunktsbelastning.
En sadel kan ju uppföra sig liknande när den är för vid, och då är det bättre med en tunn pad under hela anläggningsytan, eftersom en kil kan få sadeln att luta för mycket framåt och hamna på hästens manke.
En sadel med rundbossor 'släpper' hästens rygg mer successivt, och ligger inte an längs bossans hela längd (nu pratar jag om kanske 5 cm). Så länge som hela resterande bossan ligger jämnt an mot hästen, har rätt vinkel fram och inte går att lyfta baktill när gjorden är spänd, så är detta inget problem alls, tvärtom är det många hästar med kort rygg som mår allra bäst av en sådan sadel.
Om du tittar på din sadel från sidan när den ligger på hästen, var har sätet sin lägsta punkt? Om det känns som att sätet lutar bakåt är det stor risk att sadeln är för trång fram.
Det finns ett enkelt sätt att kolla hur vid sadel man behöver, och det är att göra en mankmall. Man tar helt enkelt en bit ståltråd, ca 60 cm, och formar den över ryggen på hästen ca 5 cm bakom bogbladen. Sedan ritar man upp den form man får på ett kartongark och klipper ut. Nu kan man ganska lätt se hur sadeln förhåller sig till hästens ryggprofil. Jag skriver också datum på, och gör sedan nya mallar med jämna mellanrum för att följa upp så att inte sadeln börjar ligga dåligt utan att jag uppfattar det.

Jag köpte en kilformad pad att ha under min sadel som behövdes lyftas bak förut innan pållan hade fått tillräckligt med muskler för att sadeln skulle ligga bra av sig självt. Funkade jättebra. Köpte min pad från h**ks, och den var 1 cm tjock fram, och 3 bak. Var lagom då.
Nackdelen var väl att det verkligen kändes att man hade en pad under, som om man nästan satt ovanför hästen, eftersom paden är rätt så tjock.. Men då jag bara hade den ett tag tyckte jag att det funkade ändå..

sadlen ligger bra fram till men de ser inte bra ut bak efter som den ligger för lågt eller hur jag nu ska förklara de men den ska bara upp ca 2-3 cm bak.hon som jag köpte sadlen sa att jag skulle ha en pad. de vet jag inte.nä den ligger inte till ryggen där bak men den ligger bra framtill okej jag ska prova de så får jag se
tack för svaret

hej de är så att min pålle har varit skadad och jag har inte kunnat rida honom så han har inte mycket muskler i ryggen så jag tänkte köpa en kilpad tills han har fått muskler så kanske den passar bättre de är ca 2-3 cm som den skulle behövas höja baktill jag får prova mig fram och se vad som passar honom och sadeln

tack för hjälpen

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka